وزیر دفاع ترکیه: آماده‌ایم تا مناطق تحت تسلط خود در سوریه را به دمشق واگذار کنیم

مولود چاووش‌اوغلو: «حکومت سوریه مایل است که شهروندان سوری به کشورشان بازگردند»

پس از شروع جنگ در سوریه در سال ۲۰۱۱، میلیون‌ها شهروند سوریه به ترکیه پناه بردند-Mahmud Turkia / AFP

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت که کشورش آماده است تا کنترل مناطق تحت کنترل خود در سوریه را به حکومت آن کشور منتقل کند. 

چاووش‌اوغلو، در سخنانی که روز پنجشنبه، ۲۹ دسامبر در آنکارا ایراد کرد بر لزوم بازگشت ایمن پناهجویان سوری به کشورشان تاکید کرد. 

وزیر خارجه ترکیه افزود که حکومت سوریه مایل است که شهروندان سوری به کشورشان بازگردند و تاکید کرد که این روند باید «با تضمین امنیت آنان و با رویکرد مثبت» صورت گیرد. 

یک روز قبل از این سخنان وزیر خارجه ترکیه، وزیران دفاع ترکیه و سوریه در مسکو و در حضور سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه ملاقات کردند. این اولین دیدار میان مقام‌های ترکیه و سوریه در سطح وزیر، از زمان شروع جنگ داخلی سوریه به بعد است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه درباره نشست اخیر با همتای سوری خود گفت که در این ملاقات درباره «اقدامات ممکن برای تضمین بهبود اوضاع در سوریه و منطقه در اسرع وقت، و تضمین برقراری صلح و ثبات گفت‌وگو شد.»

ملاقات روز چهارشنبه در وزارت دفاع روسیه دو ساعت طول کشید و در آن مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی سه کشور روسیه، ترکیه و سوریه نیز حضور داشتند.

آکار در بیانیه‌ای قبل از ترک مسکو گفت «مبارزه با تروریسم» یکی از مسائل مهمی بود که در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

این بیانیه که روز پنجشنبه در رسانه‌ها منتشر شد می‌گوید: «بر هدف خنثی‌سازی اعضای گروه‌های تروریستی چون داعش تاکید کردیم.»

ترکیه حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق که هر دو در سوریه حضور دارند را گروه‌های تروریستی به حساب می‌آورد.

بیانیه فوق همچنین به تلاش‌های آنکارا در جلوگیری از مهاجرت بیشتر از سوریه به ترکیه اشاره کرده است. 

علی محمود عباس، وزیر دفاع سوریه نیز نشست مسکو را «مثبت» ارزیابی کرد و گفت که در آن درباره حل مسائلی چون بحران سوریه و نیاز به تداوم گفت‌وگو برای رسیدن به صلح و ثبات گفت‌وگو شد. 

وزارت دفاع روسیه نیز گفت که تلاش‌های مشترک برای حل مسئله پناهندگان و مقابله به گروه‌های افراطی در سوریه مورد بحث قرار گرفت.