راهپیمایی اعتراضی گروهی از خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در کانادا

معترضان می‌خواهند نام سپاه در فهرست تروریستی دولت کانادا قرار بگیرد

هواپیمای مسافربری اوکراینی هشتم دی سال ۱۳۹۸ با ۱۷۶ مسافر با موشک‌های سپاه پاسداران در آسمان شهر تهران سرنگون شدـ ps752justice

تعدادی از اعضای خانواده‌های قربانیان هواپیمای سرنگون شده اوکراینی در آسمان تهران، یک راهپیمایی ۱۵ روزه از شهر «ریچموند هیل» به مقصد اتاوا را آغاز کردند.

این راهپیمایی، روز چهارشنبه ۱۹ مرداد، با عنوان «دادخواهی» آغاز شد و قرار است در اتاوا، پایتخت کانادا به گرد‌همایی اعتراضی مقابل دفتر نخست‌وزیر این کشور منتهی شود.

سی کیلو‌متر پیاده‌روی روزانه در برنامه این خانواده‌های معترض گنجانده شده است.

مهرزاد زارعی، یکی از اعضای خانواده‌های جانباختگان این پرواز که مبتکر این راهپیمایی است، این پیاده‌روی را از آرامگاه پسرش در تورنتو آغاز کرده و یکی از خواسته‌هایش هم قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی کانادا است.

شاهین مقدم، حامد اسماعیلیون و علیرضا قندچی سه عضو دیگر خانواده‌های قربانیان سرنگونی هواپیمای اوکراینی‌اند که در این راهپیمایی شرکت دارند.

انجمن خانواده‌های قربانیان هواپیما هم اعلام کرد از این راهپیمایی اعتراضی حمایت می‌‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حامد اسماعیلیون نیز طی سخنانی در آرامگاه ریچموند هیل گفت خانواده‌‌های قربانیان این پرواز ۳۱ ماه است با یک «حکومتِ ستمگرِ نابکار» در مبارزه‌اند تا عدالت روشن شود.

«ارجاع پرونده سقوط هواپیما به سازمان جهانی هوانوردی غیر نظامی» و اعمال تحریم‌های هدفمند علیه مقام‌های جمهوری اسلامی دو خواسته دیگر این راهپیمایان معترض است.

خانواده‌های قربانیان این پرواز بیش از ۳۱ ماه است در داخل و خارج ایران تلاش‌های گسترده‌ای برای روشن شدن واقعیت این سرنگونی و محاکمه عوامل آن آغاز کرده‌اند.

هواپیمای مسافربری اوکراینی، هشتم دی سال ۱۳۹۸، با ۱۷۶ مسافر هدف شلیک موشک‌های سپاه پاسداران در آسمان شهر تهران قرار گرفت. مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون جزئیات بسیاری از این پرونده را پنهان کرده‌اند.

خانواده‌‌های قربانیان همچنین به عملکرد دولت کانادا در این پرونده اعتراض دارند و می‌‌گویند چرا اتاوا تاکنون نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی‌اش قرار نداده است.

این در حالی است که سال گذشته دادگاهی در کانادا با صدور حکمی اعلام کرد این هواپیما «عامدانه» سرنگون شده است و جمهوری اسلامی باید دست‌کم ۸۴ میلیون دلار به بازماندگان این حادثه پرداخت کند.