رئیس دانشگاه صنعتی شریف: سفره آموزش عالی را کوچک می‌کنیم

«تجدیدنظر در حکم بدوی دانشجویان تنها در صورتی ممکن است که مستندات کافی نباشد»

رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، آب پاکی را روی دست دانشجویان تعلیقی این دانشگاه ریخت و گفت تنها در صورتی که «مستندات» کافی نباشد، در حکم بدوی دانشجویان تجدیدنظر می‌شود. او همچنین از ضرورت کوچک‌ شدن «سفره آموزش عالی» سخن گفت و ادعا کرد که با کم شدن تعداد کسانی که دور این سفره نشسته‌اند، وضعیت کمی‌وکیفی «وسط سفره» بهتر می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در حالی این سخنان را به زبان آورد که امتحان‌های پایان ترم نزدیک‌ می‌شوند اما شمار زیادی از دانشجویان تعلیقی همچنان بلاتکلیف‌اند. جلیلی در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، درباره دانشجویانی که وضعیت آنان در کمیته انضباطی هنوز مشخص نیست، گفت: «به هر حال باید مقررات دانشگاه را اعمال کنیم. در خصوص آن‌هایی که هنوز تکلیفشان معلوم نیست، شورای انضباطی تصمیم‌گیری می‌کند و این موضوع دست معاونت دانشجویی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس دانشگاه صنعتی شریف از رسیدگی «سریع‌تر» به پرونده دانشجویانی که به گفته او «مشکل» ندارند، خبر داد و هم‌زمان درباره دانشجویانی که برای آنان احکام بدوی صادر شده، گفت که «اگر کسی خطایی کرده است باید پاسخگو باشد».

به گفته او، در حکم این دانشجویان تنها در صورتی تجدیدنظر می‌شود که مستندات کفایت نکند یا «اشتباهی» رخ داده باشد. جلیلی در ادامه مدعی «برقراری عدالت» در صدور احکام دانشجویان شد و در عین حال اذعان کرد اسناد مربوط به دانشجویان از طریق حراست در اختیار کمیته انضباطی قرار می‌گیرد. فعالان دانشجویی در جریان اعتراض‌های دانشجویان به‌تناوب اعلام کرده بودند که ماموران حراست دانشگاه‌ها به «بازوی اجرایی» نهادهای امنیتی تبدیل شده‌اند و در سرکوب دانشجویان نقش دارند.

هادی نوبهاری، مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه صنعتی شریف، روز شنبه ۳ دی‌، از صدور ۳۳ حکم بدوی برای دانشجویان در کمیته انضباطی این دانشگاه خبر داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری این احکام را تذکر کتبی، توبیخ کتبی و ممنوعیت از تحصیل به مدت یک تا دو و نیم سال اعلام کرد.

نوبهاری همچنین گفت که پرونده ۳۰۰ دانشجوی دیگر دانشگاه صنعتی شریف هم در کمیته انضباطی در حال بررسی است.

پرونده‌سازی و محرومیت از تحصیل دانشجویان معترض در پیوند با خیزش سراسری اخیر صورت می‌گیرد. هم‌زمان با آغاز خیزش مردمی علیه حکومت، جنبش دانشجویی در ایران که از سال‌ها پیش خاموش شده بود، بار دیگر احیا شد و دانشجویان در ده‌ها مرکز دانشگاهی به اعتراض‌های مردمی پیوستند. دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف نیز بارها با برگزاری تجمع‌های اعتراضی، حمایت خود را از معترضان اعلام کردند و خواستار آزادی دانشجویان بازداشتی شدند.

تجمع اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در روز یکشنبه ۱۰ مهر، با دخالت شماری از بسیجیان و ورود نیروهای لباس‌شخصی به خشونت کشیده شد. در این واقعه، تعداد زیادی از دانشجویان دستگیر و شماری از آنان نیز مجروح شدند. ویدیوهایی که در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد، نشان می‌داد که دانشجویان در پارکینگ دانشگاه محبوس شده‌اند و نیروهای لباس‌شخصی پس از دستگیری، آنان را به مکان‌های نامعلومی می‌برند. این برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف موجی از انزجار و اعتراض در میان مردم، کاربران فضای مجازی، استادان دانشگاه و دانشجویان دیگر دانشگاه‌ها ایجاد کرد.

بر اساس اعلام خبرگزاری هرانا، اکنون ۱۴۴ مرکز دانشگاهی در ایران به خیزش سراسری پیوسته‌اند و نهادهای امنیتی تاکنون ۶۶۵ دانشجو را دستگیر کرده‌اند. فعالان صنفی دانشجویان نیز می‌گویند صدها دانشجو در دانشگاه‌های مختلف ایران از ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه منع شده‌اند.