وزیر خارجه در سایه بریتانیا: باید به معافیت رژیم ایران از مجازات پایان داد

پس از بازداشت شهروندان دوتابعیتی در کرمان، یک عضو بلندپایه حزب کارگر بریتانیا خواستار اعمال تحریم‌های ماگنیتسکی علیه جمهوری اسلامی شد

دیوید لمی تاکید کرد که سرکوب رژیم ایران علیه معترضان شجاع ایرانی وحشتناک‌ است _ AFP

دیوید لمی، وزیر خارجه در سایه بریتانیا می‌گوید که باید علیه هر سازمان یا فردی که در سرکوب‌های داخل ایران نقش و دخالت دارد، تحریم‌های گسترده وضع شود. این عضو بلندپایه حزب کارگر بریتانیا بر در اولویت قرار دادن تحریم‌های حقوق بشری موسوم به ماگنیتسکی تاکید کرد.

وزیر خارجه در سایه بریتانیا گفت: «قتل‌ها و سرکوب رژیم ایران علیه معترضان شجاع ایرانی که به دنبال آینده‌ای بهترند، وحشتناک‌اند و باید برای همیشه به معافیت از مجازات رژیم ایران پایان داده شود.»

تحریم‌های ماگنیتسکی که نام یک وکیل روس کشته‌شده در زندان مسکو را بر خود دارند، دارایی‌ها، صدور ویزا و مجوز سفر برای آمران و عاملان نقض حقوق بشر را هدف قرار می‌دهند. با این تحریم‌ها که ابتدا کنگره آمریکا آن‌ها را در دستور کار قرار داد، به جای حمله به کل ساختار اقتصادی که می‌تواند به شهروندان قربانی حکومت‌های دیکتاتوری ضررهای زیادی تحمیل کند، مستقیما عوامل نقض حقوق بشر و خانواده‌هایشان مجازات می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درخواست دیوید لمی سه روز پس از آن اعلام می‌شود که سپاه پاسداران هفت نفر را که به ادعای این نهاد نظامی-امنیتی «با بریتانیا به قصد براندازی‌ رابطه مستقیم داشتند»، دستگیر کرد. به گفته لامی برخی از افراد بازداشت‌شده دوتابعیتی‌اند.

روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان شب یکشنبه ۴ دی در اطلاعیه‌ای از «بازداشت هفت لیدر یک شبکه انگلیسی سازمان‌یافته که در آشوب‌های اخیر نقش داشته‌اند» خبر داده بود. اسامی هیچ‌یک از بازداشت‌شدگان در اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان ذکر نشده است، اما در این اطلاعیه تاکید می‌شود که «بین عناصر دستگیرشده، برخی افراد دوتابعیتی نیز حضور داشته‌اند که مترصد فرار از کشور بودند، اما قبل از هر اقدامی، در تور سازمان اطلاعات سپاه ثارالله گرفتار و روانه زندان» شده‌اند.

سپاه کرمان در سال‌های گذشته نیز نازنین زاغری را به مشارکت در «براندازی نرم و همکاری با موسسات معاند» متهم کرد و پس از ۴۵ روز نگهداری در سلول‌ انفرادی، او را به تهران و بازداشتگاه ۲الف سازمان اطلاعات سپاه در تهران منتقل کردند. پرونده نازنین زاغری رتکلیف به یکی از مشهورترین پرونده‌های بازداشت شهروندان دوتابعیتی در ایران، و ابزار چانه‌زنی جمهوری اسلامی در یک پرونده مالی با بریتانیا تبدیل شد.

پس از اطلاعیه سپاه «ثارالله» کرمان مبنی بر بازداشت هفت نفر، از جمله چند شهروند دو تابعیتی «مرتبط» با بریتانیا، آلیشیا کرنز، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا، به همه غربی‌ها توصیه کرد که سریعا خاک ایران را ترک کنند.