ادامه واکنش‌ها درباره فرود اجباری هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی

سخنگوی ماهان: فرود اجباری هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی به دستور «شورای امنیت کشور» با «دستور قضایی» بود

AliDaei/Instagram

با گذشت دو روز از فرود اجباری یک پرواز شرکت هواپیمایی ماهان برای جلوگیری از سفر مونا فرخ‌آذری و نورا دایی همسر و دختر علی دایی، چهره جهانی فوتبال ایران، سخنگوی شرکت ماهان گفت، فرود اجباری این هواپیما به دستور «شورای امنیت کشور» با «دستور قضایی» بوده است. 

جمهوری اسلامی روز دوشنبه پنجم دی در اقدامی کم‌سابقه پرواز هواپیمای ماهان را که حامل مونا فرخ‌آذری همسر و نورا دایی دختر علی دایی چهره ملی و جهانی فوتبال ایران را که عازم دبی بودند به آسمان ایران بازگرداند و مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه کیش کرد و از سفر خانواده علی دایی جلوگیری کرد.

رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران پس از این اقدام، به نقل از «مرکز رسانه قوه قضاییه» مدعی شدند که همسر دایی ممنوع الخروج بوده و قرار بود سفر به خارج از کشور را قبل به دستگاه‌های امنیتی اطلاع دهد اما از این کار سرباز زده است. رسانه‌های سپاه همچنین مدعی شدند که مقصد سفر همسر و دختر علی دایی، آمریکا بوده است.

این درحالی است ادعاهای رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران را هم «مرکز رسانه قوه قضائیه» و هم علی دایی تکذیب کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مرکز رسانه قوه قضائیه» روز سه‌شنبه ۶ دی ماه در اطلاعیه‌ای عنوان کرد، «خبری به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه با موضوع ماجرای ممنوع الخروجی خانواده علی دایی در فضای مجازی منتشر شده است» در حالی که «این مرکز هیچ اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر نکرده است.»

از سوی دیگر علی دایی نیز در مصاحبه با وب سایت تابناک، گفت: «این که همسرم ممنوع‌الخروج بود و باید پیش از اقدام به سفر این مطلب را اطلاع می‌داد کذب محض است. نه برای من نه برای همسرم تا امروز از قوه‌قضائیه ابلاغ یا پیامک با این مضمون که ممنوع‌الخروجیم، نیامده است.»

دایی افزود: «همسرم طبق تمام قوانین جمهوری‌اسلامی برای سفر به خارج از کشور اقدام کرد و مثل همه مردم پشت باجه کنترل گذرنامه پلیس ایران در فرودگاه ایستاد و پس از تایید مجوز خروجی قانونی اقدام به سوار شدن به هواپیما کرد.»

او تاکید کرد که اگر همسرش «مشکل ممنوع‌الخروجی» داشت، پلیس کنترل گذرنامه فرودگاه گذرنامه‌اش را ضبط و اجازه سوار شدن به هواپیما و خروج از مرز هوایی را به او نمی‌داد.

دایی همچنین با انتشار بلیت سفر همسر و دخترش، این ادعای رسانه‌های سپاه پاسداران مبنی براینکه «مقصد سفر همسر و دختر دایی آمریکا بوده» را هم تکذیب کرد و گفت: این هم کذب محض و دروغی است که عنوان کرده‌اند. بلیت‌های همسر و دخترم موجود است بلیت آنها «دو طرفه» بود و قرار بود دوشنبه هفته جاری به دبی سفر کنند و دوشنبه آینده به ایران بازگردند.

در همین حال امیرحسین ذوالانواری، مدیر روابط عمومی ماهان، در واکنش به فرود اضطراری پرواز حامل همسر و دختر علی دایی در فرودگاه کیش، گفت: «این اتفاق هیچ ارتباطی به هواپیمایی ماهان ندارد و به دستور شورای امنیت انجام شده است.»

مدیر روابط عمومی ماهان افزود: «این دستور مقام قضایی بوده و اصلا به ما ربطی ندارد. طبق پروتکل‌های امنیتی کشور انجام شده و هر ایرلاین دیگری هم بود موظف بود این کار را انجام دهد و اگر قرار باشد نهادی جوابگو باشد، این سازمان هواپیمایی کشوری و نهاد‌های بالادستی کشورند اما ما ملزم بودیم کاری که از ما خواسته شده بود را انجام دهیم و انجام دادیم.»

ذوالانواری گفت که شرایط در مورد خطوط هواپیمایی خارجی کمی متفاوت است اما «مگر پرواز عبدالمالک ریگی نبود که برگردانده شد» چون «به هر حال به هر ترفندی می‌توانند هواپیما را بنشانند» در مورد هواپیمای ماهان که حامل همسر و فرزند دایی نیز همین اتفاق افتاده است. ما جواب چه چیزی را باید بدهیم؟ یک دستور قضایی صادر شده و خلبان ملزم بود بنشیند و همین کار را هم انجام داده است. 

از سوی دیگر، حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲، در واکنش به فرود اجباری هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی، به ماجرای فرود اجباری هواپیمای مسافربری رایان‌ایر در خاک بلاروس برای بازداشت یکی از مخالفان دولت این کشور، اشاره کرد و خطاب به ایکائو، سازمان بین‌المللی هوانوردی، نوشت: «وقتی ۲۱ ماه پیش لوکاشنکو هواپیمای رایان‌ایر را مجبور به فرود در مینسک کرد، ایکائو یک جلسه اضطراری و تحقیق در این مورد داشت. آیا می‌دانید در مورد پرواز ماهان ایر چه اتفاقی افتاد؟ اگر استانداردهای دوگانه‌ ندارید، واکنش نشان دهید.»

اسماعیلیون همچنین در توییتی تاکید کرد که ایکائو حتی تاکنون شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی را محکوم نکرده است.

اسماعیلیون  با اشاره به کشته شدن ۱۷۶ سرنشین پرواز پی‌اس-۷۵۲ در اثر شلیک موشک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی، نوشت: «بهار سال گذشته رئیس ایکائو به من گفت «در گزارش انجمن جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ سندی مبنی بر عمدی بودن شلیک به این هواپیما را ندیدم»، پرسیدم آیا در گزارش جمهوری اسلامی سندی مبنی بر سهوی بودنِ شلیک دیدید؟ شانه بالا انداخت و گفتم این تصمیم شماست که بین یک حکومت جنایتکار یا قربانیان، روایت طرفِ آدمکش را انتخاب می‌کنید.»

سخنگوی انجمن جانباختگان پرواز پی‌اس۷۵۲ بار دیگر خواهان اخراج نماینده جمهوری اسلامی از ایکائو شد و گفت: «فرهاد پرورش نماینده فعلی جمهوری اسلامی در ایکائو، رئیس سابق ایران‌ایر است که به روایت جواد ظریف سال‌ها با قاسم سلیمانی در قاچاق اسلحه به سوریه همکاری می‌کرده است.»

اسماعیلیون گفت: «از ایکائو و دولت کانادا خواستیم عذرش را بخواهند که هنوز به جایی نرسیده است. اخراج سفرا می‌تواند از او آغاز شود.»

علی دایی از جمله چهره‌های سرشناس ورزشی ایران بود که پس از کشته شدن  مهسا امینی ۲۲ ساله در بازداشت گشت ارشاد و پس از آن نیز به واسطه اظهارات متعدد خود با خیزش سراسری مردم ایران همراهی کرده است و تحت فشار قرار گرفته است.