سها اعتباری، ۱۲ ساله، با شلیک پلیس هرمزگان کشته شد

احمد جباری نماینده مجلس: «در ماجرای اخیر خودرویی که قصد توقف ماشین‌ها و ایست و بازرسی در جاده را داشته، خودروی شخصی و عناصر آن با لباس شخصی بوده‌اند»

منبع تصویر: خبرگزاری هرانا

سُها اعتباری، دختر ۱۲ ساله اهل خلوص بستک، واقع در استان هرمزگان، شامگاه یکشنبه، ۴ دی ۱۴۰۱، در جریان تیراندازی یک مامور لباس‌شخصی پلیس استان هرمزگان به قتل رسید.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مدعی شد این واقعه در پی تیراندازی ماموران نیروی انتظامی به خودرویی که، ظن حمل مواد مخدر به آن می‌رفت، رخ داده است.

کشته شدن این کودک ۱۲ ساله در آستانه چهلم کیان پیرفلک، پسر ۱۰ ساله اهل ایذه که به شکل مشابهی کشته شد، پرسش‌هایی درباره این قتل حکومتی در افکار عمومی به‌وجود آورده است.

اما در روایت غیر رسمی، خودروی خانواده سها اعتباری را یک خودروی شخصی تعقیب می‌کرده که ابتدا به لاستیک این خودرو شلیک می‌کند و حتی پس از متوقف شدن آن، ماموران لباس‌شخصی به تیراندازی ادامه می‌دهند که احتمالا در جریان این تیراندازی‌ها، سها اعتباری زخمی و پس از انتقال به بیمارستان جانش را از دست می‌دهد.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ۲۵ آبان سال جاری خودروی حامل کیان پیرفلک و والدینش را به رگبار بستند که در جریان آن کیان کشته شد و پدرش به شدت زخمی. شباهت این واقعه با به رگبار بستن خودروی سها اعتباری تردیدهایی جدی در روایت حکومتی در مورد قتل این دختر ۱۲ ساله ایجاد کرده است.

احمد جباری نماینده مردم غرب هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به نکته‌ای اشاره کرد که در این حادثه اهمیت زیادی دارد. او گفت: « در ماجرای اخیر خودرویی که قصد توقف ماشین‌ها و ایست و بازرسی در جاده را داشته، خودروی شخصی و عناصر آن با لباس شخصی بوده اند.»

این گفته احمد جباری مشخص می‌کند که راننده خودروی حامل سها اعتباری از اینکه خودرویی که خواستار توقف آنها شده بود خودروی پلیس باشد، آگاهی نداشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 نماینده مردم غرب هرمزگان خواستار آن شده است که انجام هرگونه ایست و بازرسی در جاده‌ها با رعایت حرمت مردم و با خودروی پلیس و لباس رسمی پلیس باشد تا مردم از دیدن پلیس احساس امنیت کنند.

به گفته این نماینده «دستگاه‌های مسئول موظفند تا ابعاد قضیه را روشن و با هر کسی در هر جایگاهی که این قصور را انجام داده، برخورد قاطع کنند و از مردم دادخواهی و عذرخواهی شود.»

از سوی دیگر مهرداد مشوق، جانشین انتظامی هرمزگان، نیز به خبرگزاری فارس گفت ماموران به یک دستگاه خودروی سواری «پژو پارس» با شیشه دودی غلیظ مشکوک شدند چرا که به آنها خبر داده شده بود که خودرویی با همین مشخصات محموله مواد مخدر جابه‌جا می‌کند. ماموران با دیدن خودروی حامل سها اعتباری و خانواده‌اش، به آنها دستور توقف می‌‌دهند اما راننده توجه نمی کند و «اقدام به فرار» می‌کند. مهرداد مشوق همچنین گفت: «در این تعقیب و گریز و با توجه به پستی و بلندی‌های متعدد مسیر و پنجری خودرو متاسفانه یکی از سرنشینان خودرو مورد اصابت تیر قرار گرفته که با همکاری ماموران و عوامل امدادی به بیمارستان منتقل گردید.»

مشوق در عین‌حال گفت: «رسانه‌های معاند با انتصاب این موضوع به حوادث اخیر سعی در تشویش اذهان عمومی داشته که این امر تبدیل به یک سوژه نخ نمای رسانه‌های معاند شده است.»

با توجه به رویه‌ نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی در کتمان واقعیت، روایت رسمی در شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان پوششی بر یکی دیگر از جنایت‌های جمهوری اسلامی تفسیر شده است. جانشین انتظامی هرمزگان در  واکنش به کشته شدن سها اعتباری، این واقعیت را کتمان کرده است که شلیک کنندگان به خودروی حامل سها اعتباری، لباس شخصی بوده‌اند و با خودروی شخصی در تعقیب خودروی سها اعتباری بوده‌اند و نه با خودروی پلیس و مامورانی که یونیفورم رسمی پلیس دارند.

کودک‌کشی، صفتی است که در جریان بیش از ۱۰۰ روز خیزش سراسری مردم ایران، به دیگر صفت‌های نظام جمهوری اسلامی اضافه شده است. به گزارش خبرگزاری هرانا، در جریان خیزش سراسر مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی تاکنون دست کم ۵۰۷ نفر کشته شده‌اند که ۶۹ تن از آنها کودک‌ محسوب می‌شود.