روایت لس‌آنجلس‌تایمز از اصلاحات در عربستان سعودی؛ جشنی برای جوانان

هدف اصلی اصلاحات و دگرگونی‌هایی که در عربستان سعودی رخ می‌دهد، تغییر شرایط زندگی دو سوم جمعیت این کشور است که زیر ۳۵ سال سن دارند

اصلاحات عربستان به ویژه برای زنان فرصت‌های جدیدی را به وجود آورده است _ AFP

روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز روز یکشنبه، ۲۵ دسامبر (۴ دی) گزارشی درباره تحولات گسترده فرهنگی و اجتماعی در عربستان سعودی منتشر کرد.

در این گزارش با اشاره به فعالیت هنرمندان عربستان سعودی در عرصه‌های مختلف، از جمله موسیقی، آمده است: «نوف سفیانی، دی‌جی ۲۹ ساله سعودی، در هاله‌ای از مه و پرتو نورافکن‌ها ایستاده و فریاد می‌زند: «ما اینجاییم، در جده!» 

این گزارش سپس می‌افزاید: «سفیانی در جریان یک رویداد فرهنگی عظیم به نام «طوفان صدا» (Soundstorm) روی صحنه آمده است. این جشنواره‌ موسیقی که از سال ۲۰۱۹ و با حمایت دولت برگزار می‌شود، تاکنون ده‌ها هنرمند بین‌المللی را، از جمله برونو مارس و دی‌جی سولومون، به عربستان سعودی آورده است. جوان‌های حاضر در این رویداد، با استقبال از تحولاتی که در کشورشان رخ داده است، می‌گویند که پنج سال پیش اینجا هیچ کاری برای انجام دادن وجود نداشت، اما حالا چنین جشن بزرگی برپا می‌شود.»

در ادامه گزارش لس‌آنجلس‌تایمز به تغییراتی اشاره می‌شود که در پی اجرای برنامه «چشم‌انداز ۲۰۳۰» در عربستان سعودی رخ داده است. این برنامه که زیر نظر ولیعهد، شاهزاده محمد بن سلمان، اجرا می‌شود، به دگرگونی‌های همه‌جانبه‌ای در این کشور انجامیده است.

یکی از اهداف این برنامه و تغییرات حاصله،‌ تنوع بخشیدن به درآمدهای این کشور در کنار عرضه نفت است. اما گذشته از اهداف اقتصادی، قصد حاکمان عربستان سعودی از اصلاحات اساسی، تغییر چهره این کشور از سرزمینی سنتی با قوانین سختگیرانه، به منطقه‌ای تفریحی، فرهنگی و هماهنگ با دنیای مدرن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش لس‌آنجلس‌تایمز، هدف اصلی اصلاحات و دگرگونی‌هایی که در عربستان سعودی رخ می‌دهد، تغییر شرایط زندگی دو سوم جمعیت این کشور است که زیر ۳۵ سال سن دارند. ولیعهد - که خودش فقط ۳۷ سال دارد – می‌خواهد که شهروندان جوان این کشور به جای اینکه برای تفریح، میلیاردها دلار در کشورهای دیگر خرج کنند، بتوانند در کشور خود از زندگی مناسب، تفریح و شادی برخوردار باشند.

سرعت تغییرات در عربستان سعودی بسیار بالا است، اما ساکنان این کشور از مدت‌ها پیش با شیوه‌های متفاوت زندگی اجتماعی آشنا شده‌اند. آن‌ها در سال‌های اخیر شاهد رویدادهایی مانند «طوفان صدا»،‌ «جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ»، «رالی داکار»، «جشنواره موسم ریاض» و حجم گسترده‌ای از کنسرت‌ها و رویدادهای ورزشی بوده‌اند.

حامیان ولیعهد عربستان سعودی، او را در جایگاه مسئول قدرتمندی که توانسته است چنین تغییرهای عمیقی در جامعه عربستان سعودی ایجاد کند، شایسته تحسین می‌دانند. اکنون در شهرهای عربستان سعودی گونه‌ای از زندگی جریان دارد که تا چند سال پیش تصورناپذیر بود. اینک در این کشور جشنواره موسیقی با دی‌جی‌های زن برگزار می‌شود، زنان لباس‌هایی مطابق مد روز می‌پوشند، صدای موسیقی الکترونیکی از بلندگوها پخش می‌شود، زنان و مردان با هم می‌رقصند و خوش‌ می‌گذرانند. مصرف مشروبات الکلی همچنان در عربستان سعودی ممنوع است، اما پیش‌بینی می‌شود که این نیز در سال آینده تحت شرایط خاصی قانونی شود.

گزارشگر لس‌آنجلس‌تایمز به نقل از احمد عماری ۴۴ ساله، دی‌جی و تهیه‌کننده آثار موسیقی، می‌نویسد: «اگر اینجا بزرگ نشده باشید، عظمت کاری را که برای برگزاری جشنواره موسیقی طوفان صدا انجام می‌دهیم، درک نمی‌کنید. این رخدادی شگرف است و به این تغییرات فرهنگی افتخار می‌کنم.»

هرچند از جانب قشر سنتی جامعه برخی مخالفت‌ها مطرح می‌شود، روشن است که بسیاری از شهروندان سعودی‌، این تغییرات و سیاست‌های ولیعهد را جشنی برای جوانان می‌دانند. این اصلاحات به‌ویژه فرصت‌های جدیدی برای زنان ایجاد کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، درصد زنانی که به نیروی کار عربستان سعودی می‌پیوندند، بیش از ۳۵ درصد است؛ بیش از دو برابر پنج سال پیش. حالا زنان عربستان سعودی از آزادی‌های اجتماعی بیشتری برخوردارند. آن‌ها در جشنواره‌های مختلف، از جمله در بلوار ریاض، لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و در لذت بردن از موسیقی شریک می‌شوند؛ کاری که تا چند سال پیش ناممکن به نظر می‌رسید.

سه زن ۲۱ ساله بدون حجاب که دانشجوی حقوق بودند، به خبرنگار لس‌آنجلس‌تایمز از خاطرات کودکی خود و محدودیت‌هایی که به دلیل جنسیتشان داشتند، سخن گفتند. لین، جود و لوجین، توضیح دادند که دوران کودکی آن‌ها جدا از مردان گذشته است، مردان سال‌های طولانی زندگی آن‌ها را کنترل می‌کردند و نحوه لباس پوشیدن یا فعالیت‌های اجتماعی آنان را زیر نظر داشتند. آن‌ها اینک خوشحال‌اند که در چند سال گذشته ممنوعیت رانندگی زنان لغو شده و جنبه‌های طاقت‌فرسای نظام سرپرستی مردان – مانند اجبار به اجازه گرفتن از یکی از بستگان مرد برای دریافت گذرنامه - از بین رفته است.

لوجین درباره تاثیر اصلاحات در عربستان سعودی بر زندگی زنان گفت: «ما نسلی در حال گذاریم. حالا شرایط ازدواج و طلاق از گذشته بهتر است و گزینه‌های شغلی زیادی پیش روی ما وجود دارد. در عین حال، اینک می‌دانیم که اگر هدف آزار مردان قرار گیریم، به جای شرمساری، می‌توانیم از پلیس و نهادهای امنیتی درخواست کمک کنیم. این، رخداد بزرگی است که زندگی اجتماعی ما را راحت‌تر می‌کند.»

بیشتر از جهان