چین از عمیق‌تر شدن روابط با روسیه در سال ۲۰۲۳ خبر داد

پکن از محکوم کردن حمله نظامی روسیه به اوکراین خودداری کرده است

وزیر خارجه چین اعلام کرد که پکن در سال آینده، روابط خود با روسیه را عمیق‌تر خواهد کرد- AFP

وانگ یی، وزیر خارجه چین، با دفاع از موضع کشورش در جنگ اوکراین، اعلام کرد که پکن در سال آینده، روابط خود با روسیه را عمیق‌تر خواهد کرد.

وانگ در جریان کنفرانسی در پکن، آمریکا را مسئول وخامت روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان دانست و گفت که چین «سیاست اشتباه ایالات متحده در مورد چین را قاطعانه رد کرده است».

او ضمن متهم کردن ایالات متحده به قلدری، گفت که چین در برابر فشارهای غرب بر تجارت، فناوری، حقوق بشر و مطالباتش در مورد بخش وسیعی از غرب اقیانوس آرام عقب‌نشینی کرده است.

امتناع چین از محکوم کردن تهاجم به اوکراین و همراهی نکردن با دیگران در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، روابط را بیشتر به هم ریخته و به شکاف در حال ظهور با بیشتر اروپا دامن زده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وانگ گفت که چین «اعتماد متقابل راهبردی و همکاری متقابل سودمند» با روسیه را عمیق‌تر خواهد کرد.

بر اساس متن رسمی سخنانش، او چنین گفت: «در مورد بحران اوکراین، ما بدون حمایت از یک طرف یا طرف دیگر یا شعله‌ورتر کردن آتش، به طور مداوم از اصول اساسی انصاف و بی‌طرفی حمایت کرده‌ایم و کمتر به دنبال منافع سودجویانه از این وضعیت بوده‌ایم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، سپتامبر سال جاری، با اشاره به اصطکاک در روابط روسیه با چین، علنا اعتراف کرد که پکن درباره عملیات نظامی مسکو در اوکراین «سوالات و نگرانی‌هایی» دارد.

پوتین در اولین دیدار رودرروی خود با رهبر چین پس از تهاجم روسیه در فوریه در سخنرانی در یک اجلاس سطح بالا در ازبکستان، به طور شگفت‌انگیزی به ناهماهنگی احتمالی با شی جین‌پینگ اذعان کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان