چین و روسیه قطعنامه کمک‌رسانی به مردم سوریه را وتو کردند

عفو بین‌الملل اقدام پکن و مسکو را محکوم کرد

هدف این قطعنامه تمدید روند ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق دو نطقه مرزی در خاک ترکیه به سوریه بود-Johannes EISELE / AFP

چین و روسیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان در سوریه را وتو کردند.

هدف این قطعنامه که به پیشنهاد آلمان و بلژیک تدوین شده بود، تمدید روند ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق دو نقطه مرزی در خاک ترکیه بود.

این کمک رسانی بدون تصویب قطعنامه جدید تنها تا ۲۰ تیرماه امکان‌پذیر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل با اشاره به اهمیت حیاتی ارسال این کمک‌ها برای میلیون‌ها سوری، چین و روسیه را به سوء استفاده خطرناک از رای وتو متهم کرده است. عفو بین‌الملل می‌گوید مسدود شدن این راه کمک رسانی خطر گرسنگی و کمبود امکانات بیمارستانی را برای مردم سوریه به دنبال دارد.

چین و روسیه به عنوان دو عضو دایم شورای امنیت از قدرت وتو قطعنامه‌ها برخوردار هستند.

اکنون سوریه می‌گوید قطعنامه پیشنهادی خودش را به شورای امنیت ارایه داده است. این قطعنامه امکان ارسال کمک‌ها از طریق یک نطقه مرزی در ترکیه در بازه زمانی شش ماهه را میسر می‌کند.

مسکو، متحد کلیدی بشار اسد ادعا کرده که قطعنامه پیشنهادی روسیه راه بهتری برای ارسال کمک‌ها به سوریه است. بنا بر این ادعا، در نحوه کمک‌رسانی مورد نظر کشورهای غربی، حق حاکمیت دولت مرکزی سوریه را نادیده گرفته می‌شود.

خبرگزاری تسنیم در این زمینه نوشت: «چین و روسیه در نشست دیشب شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه مداخله جویانه کشورهای غربی و متحدان آنها به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه را به سبب نادیده گرفتن حاکمیت ملی و دولت مشروع سوریه وتو کردند.»

سابقه وتوی قطعنامه‌های کمک به غیرنظامیان در سوریه از سوی روسیه و چین پیش از این نیز وجود دارد.

برای مثال مسکو و پکن در آذرماه سال گذشته قطعنامه‌ای را که قصد داشت مستقل از دولت مرکزی به مردم سوریه کمک‌رسانی کند را وتو کردند.

در این قطعنامه نیز قرار بود کمک رسانی از دو نقطه مرزی در ترکیه انجام شود.