سرمایه‌گذاری عربستان سعودی برای تبدیل شدن به مرکز فیلمسازی خاورمیانه

دولت عربستان سعودی می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۱۰۰ فیلم در این کشور ساخته شود و قصد دارد بودجه آن‌ها را تامین کند

به گزارش اکونومیست، عربستان سعودی با سرما‌یه‌گذاری قابل توجه در صنعت سینما، قصد دارد به مرکز فیلمسازی منطقه خاورمیانه تبدیل شود.

الیز بور در این گزارش می‌نویسد ریاض شرط‌بندی بزرگی روی جذب مخاطبان عرب منطقه کرده است.

کنستانتینوس پاپاوسیلوپولوس، از شرکت داده‌پردازی «او مدیا»، می‌گوید خاورمیانه سال‌ها است که در سینما و تلویزیون کمتر از قابلیت و ظرفیتی که دارد، ظاهر شده است، اما این وضعیت در سال ۲۰۲۳ تغییر خواهد کرد و در قیاس با سال ۲۰۱۹، تعداد سریال‌های تلویزیونی عرب‌زبان دو برابر خواهد شد.

دولت عربستان سعودی می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰، حداقل ۱۰۰ فیلم در این کشور ساخته شود و قصد دارد بودجه آن‌ها را تامین کند.

پیش از این، مصر مرکز فیلمسازی منطقه بود و تلاش عربستان سعودی برای کسب برتری در صنعت فیلمسازی منطقه، مصر را دچار مشکل کرده است. در پنج سال گذشته، عربستان‌سعودی کوشیده است نشان دهد در جهتی دیگر حرکت ‌می‌کند. عربستان سعودی ممنوعیت سینماها را لغو کرده است و در کنار خرید سهام کنترلی در شبکه «ام‌بی‌سی» و راه‌اندازی جشنواره فیلم، ۶۴ میلیارد دلار در این صنعت سرما‌یه‌گذاری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکونومیست می‌نویسد طبق گزارش‌ها، فیلم «جنگجوی صحرا» پرهزینه‌ترین فیلمی است که در عربستان سعودی ساخته شده است و «شهود جادوگران»، از دیگر تولیدات «ام‌بی‌سی»، نیز گران‌ترین برنامه تلویزیونی عربستان سعودی است.  این دو تولید رسانه‌ای قرار است در سال ۲۰۲۳ پخش شوند.

از سوی دیگر، نتفلیکس هم در حال سرمایه‌گذاری روی محتواهایی به زبان عربی است، زیرا می‌خواهد به بازارهای جدیدی برای گسترش دامنه فعالیت خود  دست یابد. نتفلیکس در سال ۲۰۲۲ فیلم «کاملا غریبه»، نخستین فیلم به زبان عربی، و سریال «در جست‌وجوی اولا» را که موضوع روایت آن، یک مادر مصری و زندگی پس از طلاقش است، پخش کرد. پیش‌بینی می‌شود که فصل دوم این سریال در سال ۲۰۲۳ پخش شود.

درام‌های عربی تا چندین دهه حول محور سریال‌های ماه رمضان می‌چرخید و خانواده‌ها هر شب ماه رمضان، یک قسمت سریال را تماشا می‌کردند. اینک عربستان سعودی می‌خواهد این وضعیت را تغییر دهد.

با این حال، موانعی هم بر سر راه عربستان سعودی در این مسیر قرار دارد. کارکنان محلی در عربستان سعودی تجربه ساخت فیلم ندارند و بنابراین، این صنعت به دانش خارجی متکی است. اما جذب فیلمسازان از هالیوود ممکن است دشوار باشد. در سال ۲۰۲۲، سعودی‌ها به دلیل یک بوسه همجنس‌گرایانه در «لای تیر»، تولید شرکت پیکسار و برگرفته از «داستان اسباب‌بازی‌ها»، و نیز به دلیل نمایش یک شخصیت لزبین در فیلم «دکتر استرنج» از سری «مارول»، مانع پخش این دو فیلم در عربستان سعودی شدند.

عربستان سعوی معمولا صحنه‌های روابط عاشقانه دگرجنس‌گرایانه را نیز سانسور می‌کند.

به‌رغم سرمایه‌گذاری جدی عربستان سعودی در صنعت سینما، دست‌آخر بینندگان‌ خواهند بود که در سال پیش رو تعیین می‌کنند که آیا سرمایه‌گذاری‌های عربستان سعودی به ثمر می‌رسد، یا از استقبال مناسب برخوردار نخواهد شد.

بیشتر از فیلم