برگزاری چهلم جان‌باختگان خیزش سراسری در بوکان و کامیاران

به‌رغم امنیتی شدن فضای بوکان مراسم چهلم تعدادی از جان‌باختگان مقاومت مردمی این شهر با شعار «مرگ بر دیکتاتور» برگزار شد

مراسم چهلمین روز جان‌باختن تعدادی از شهروندان کرد روز یکشنبه، ۴ دی (۲۵ دسامبر)، با حضور اعتراضی مردم و به‌رغم فشارهای امنیتی در بوکان و کامیاران، برگزار شد.

به‌رغم امنیتی شدن فضای شهر بوکان، مراسم چهلم شماری از جان‌باختگان مقاومت مردمی این شهر با شعار «مرگ بر دیکتاتور» برگزار شد. ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، تعداد زیادی از مردم را نشان می‌دهد که به سمت آرامستان این شهر حرکت می‌کنند. به گزارش «هه‌نگاو»، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خیابان‌های بوکان و جاده‌های منتهی به آرامستان این شهر مستقر شدند و کوشیدند مانع برگزاری مراسم شوند. ویدیو‌هایی نیز از درگیری بین مردم معترض در خیابان‌های بوکان و نیروهای سرکوبگر حکومتی حکایت دارد. برخی از خبرگزاری‌ها و فعالان سیاسی کرد نیز از شلیک گاز اشک‌آور و شلیک گلوله به سمت مردم گزارش داده‌‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از کشته یا زخمی شدن شهروندی منتشر نشده است.

شهر بوکان امروز همچنین شاهد تظاهرات گسترده اعتراضی مردم با شعار «مرگ بر خامنه‌ای» و «ژن، ژیان، ئازادی» بود.

بر اساس فراخوانی که پیش‌تر منتشر شده بود، همزمان با مراسم چهلم جانباختگان‌ مقاومت مردمی بوکان، بازاریان و کسبه این شهر دست به اعتصاب گسترده زدند و مغازه‌‌های خود را بستند. در بخشی از شهر نیز مردم با روشن کردن آتش، خیابان‌ها را مسدود کردند.

چهارشنبه، ۲۵ آبان‌، بوکان صحنه یکی از گسترده‌ترین اعتراضات مردمی و درگیری شدید میان نیروهای سرکوب با مردم بود که در جریان آن دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند. سالار مجاور، اسعد رحیمی، محمد حسن‌زاده، سامان قادربیگی و آوات قادرپوری، از جمله کشته‌شدگان این روز بودند که امروز، یکشنبه، ۴ دی، مراسم چهلم آنان در بوکان برگزار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری هرانا، روز یکشنبه همچنین مراسم چهلم «برهان کرمی»، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری در کامیاران، با حضور گسترده مردم برگزار شد که بر سر مزار او در روستای «چروسانه» شعارهای ضدحکومتی، از جمله «مرگ بر دیکتاتور» و «شهید نَمره (نمی‌میرد)» سر دادند.

«برهان کرمی»، شهروند ۳۰ ساله اهل کامیاران، روز چهارشنبه، ۲۵ آبان، در اثر اصابت گلوله ماموران حکومتی در این شهر جان ‌باخت.

حدود چهل روز پیش، شهرهای بوکان، مهاباد، جوانرود و چندین شهر دیگر کردنشین در کردستان و آذربایجان غربی، صحنه اعتراضات گسترده شهروندان و سرکوب خونینی بود که در جریان آن، نیروهای حکومتی مردم را به گلوله بستند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، از آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، ۱۰۴ شهروند کرد جان خود را از دست داده‌اند. این سازمان گفته است که تعداد کشته‌شدگان در شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی ۴۱ نفر است. بیشترین شمار کشته‌شدگان هم به شهرهای مهاباد با دست‌کم ۱۳ نفر، و بوکان با دست‌کم ۱۲ نفر، اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، از آغاز خیزش سراسری مردم ایران تاکنون دست‌کم ۵۰۶ معترض در سراسر ایران جان‌ باخته‌‌اند که دست‌کم ۶۹ نفر از آنان کودک‌ بوده‌اند. همچنین، بیش از ۱۸ هزار نفر نیز در ۱۰۰ روز اعتراض علیه حکومت در سراسر کشور بازداشت شده‌اند.