خیزش سراسری از مشیریه تا بوکان برای کردستان

جوانان محلات تهران و سراسر ایران برای اعتراض‌‌های پنجشنبه فراخوان ملی دادند

خیزش سراسری مردم ایران روز چهارشنبه دوم آذر، با تداوم درگیری‌های خونین در کردستان، برگزاری تجمع در تهران، مشهد، بوکان، اصفهان، زاهدان، اعتصاب در قزوین، تهران، بوکان، اشنویه، جوانرود، تجمع‌های دانشجویی در تهران، اصفهان، سنندج و همچنین نصب پلاکاردهای اعتراضی، شعارنویسی و پخش اعلامیه در شهرهای مختلف ایران ادامه یافت.

ساکنان محله مشیریه تهران برای دومین شب پیاپی به خیابان آمدند و خواستار کناره‌گیری جمهوری اسلامی از حاکمیت شدند. اهالی این محله تهران علیه جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران، شعار دادند اما تجمع آرامی که شکل گرفت، باز هم با برخورد خشونت‌بار نیروهای امنیتی مواجه شد. بر اساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌‎های اجتماعی، نیروهای امنیتی معترضان را ضرب‌و‌شتم و مستقیم به مردم تیراندازی کرده‌اند.

تهرانی‌ها همچنین با نصب بنرهایی در نقاط مختلف تهران از مردم دعوت کردند در تجمع اعتراضی روز پنجشنبه شرکت کنند. بنر «هموطن برخیز برای کردستان؛ سوم آذر» در بزرگراه کردستان تهران آویخته شد و معترضان زیر پل طبقاتی بزرگراه صدر تهران، بنرهای «چشم ایران به کردستان» و «خون جوانرود را پس می‌گیریم» نصب کردند. مردم معترض بنرهای حکومتی مربوط به حمایت از تیم ملی فوتبال در بزرگراه حکیم را هم آتش زدند.

دعوت‌های خیابانی از مردم برای شرکت در اعتراض‌های روز پنجشنبه در حالی صورت می‌گیرد که جوانان محلات تهران و گروه‌های جوانان سراسر‌ ایران برای «حفظ و فتح خیابان‌های ایران» با انتشار فراخوانی ملی، از مردم برای حضور در خیابان‌های سراسر ایران در روز پنجشنبه سوم آذر، دعوت کردند.

در دهدشت، معترضان روز چهارشنبه با نیروهای یگان ویژه درگیر شدند و برای ساعاتی، خیابان‌های این شهر را به تسخیر خود در آوردند. نیروهای امنیتی برای بازپس گرفتن خیابان به سمت معترضان تیراندازی کردند.

معترضان در منطقه شیرآباد زاهدان نیز به خیابان‌ها آمدند و در حمایت از مردم کردستان و خیزش انقلابی مردم ایران، شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای» و «از زاهدان تا کردستان جانم فدای ایران» سر دادند.

گفته می‌شود بامداد چهارشنبه در بوکان صدها نیروی سپاهی و لباس‌شخصی با الله‌اکبر و حیدر حیدر گویان، به محلات مختلف این شهر ریختند و با تیراندازی‌های بی‌هدف و هجوم به خانه‌های مردم، کتک‌زدن ساکنان به شکل وحشیانه و تخریب وسایل خانه‌ها جوی پروحشت ایجاد کردند. اکنون در بوکان و میرآباد از توابع استان آذربایجان غربی شرایطی مشابه حکومت نظامی برقرار است و نیروهای مسلح سپاه پاسداران در این شهرها با حضور حداکثری، استفاده از تجهیزات نظامی و ایجاد رعب و وحشت و تیراندازی به مردم، تردد شبانه در این شهر را ممنوع کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معترضان در رشت شبانه به پایگاه بسیج سنگر از توابع رشت رفتند و این پایگاه بسیج را که گفته می‌شد اعضای آن در سرکوب معترضان دست داشته‌اند، به آتش کشیدند.

مراسم خاکسپاری پیکر جواد اسعدزاده، معترض متولد ۱۳۶۵ و از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران، در مشهد هم به صحنه اعتراض‌های مردمی تبدیل شد. این جوان معترض حین شعارنویسی و زیر ضربات باتوم کشته شد. معترضان در این مراسم شعار «هر یه نفر کشته‌ شه، هزار نفر پشتشه» سر دادند. سرکوبگران در پاسخ، به عزاداران حمله کردند و کوشیدند آن‌ها را متفرق کنند.

مراسم خاکسپاری کوروش پازخ، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران در سر پل ذهاب نیز روز چهارشنبه، با حضور گسترده مردم برگزار شد. معترضان در این مراسم شعارهای «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «خامنه‌ای قاتله، حکومتش باطله» سر دادند.

کارگران شرکت بهمن دیزل در الوند قزوین در اعتراض به رسیدگی نشدن به مشکلاتشان اعتصاب و در محوطه کارخانه تجمع اعتراضی برگزار کردند. بهمن دیزل زیرمجموعه هلدینگ گروه صنعتی بهمن است. در دو روز گذشته، کارگران بهمن موتور از دیگر زیرمجموعه‌های همین هلدینگ، اعتصاب و اعتراض کرده بودند. این کارگران به وضعیت نامناسب معیشتی و سطح پایین دستمزدهایشان اعتراض دارند.

برخی خبرها حاکی از آن است که کارگران مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب در لامرد استان فارس نیز اعتصاب کرده‌ و با برگزاری تجمع اعتراضی دست از کار کشیده‌اند.

بازار چراغ‌برق تهران نیز بار دیگر تعطیل شد. معترضان و کسبه در این منطقه علیه علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران شعار دادند. هشتمین روز از اعتصاب کسبه و بازاریان اشنویه، بوکان و جوانرود نیز ادامه یافت و مغازه‌ها در این شهرها تعطیل ماندند.

اعتراض، شعار دادن، حرکت‌های نمادین و تحریم کلاس‌های درس روز چهارشنبه هم کماکان در دانشگاه‌های مختلف ایران از جمله پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران، دانشکده زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، علوم پزشکی کردستان، دانشکده ادبیات علامه، دانشگاه آزاد تهران‌جنوب، دانشگاه هنر و معماری پارس، دانشگاه مدنی آذربایجان و... برگزار شد.

استادان و کارمندان دانشگاه کردستان نیز در اعتراض به کشتار و سرکوب خشونت‌آمیز در جوانرود و پیرانشهر دست از کار کشیدند و با دانشجویان همراه شدند و در محوطه دانشگاه کنار دانشجویان، تجمع اعتراضی برگزار کردند. دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نیز در اعتراض به بازداشت همکلاسی‌هایشان تحصن کردند و از حضور در کلاس‌های درس سر باز زدند.

دانشجویان دانشگاه هنر تبریز در اعتراض به سرکوب و بازداشت دانشجویان اعلام کردند که تا احقاق حقوق مردم و دانشجویان، به اعتصاب‌های سراسری و تحریم کلاس‌های درس ادامه خواهند داد.

دانشجویان دانشکده صنایع دانشگاه تهران نیز اعلام کردند که اعتراض‌ها و تحریم کلاس‌های درس را ادامه خواهند داد. آن‌ها در بیانیه‌ای نوشتند: «دوشادوش دیگر هموطنانمان در سراسر این کشور، کماکان بر تارهای خونین‌ ساز عدالت و آزادگی خواهیم نواخت که به‌راستی نوای این ساز در صحنه گیتی جاودان است.»