اسرائیل بزرگترین تامین‌کننده سلاح ویتنام و مجارستان است

در سال ۲۰۱۵، اسرائیل سامانه پدافند هوایی ۶۰۰ میلیون دلاری اسپایدر را به ویتنام فروخت

در نمایشگاه تسلیحات و صنایع نظامی که در ابتدای هفته جاری در هانوی، پایتخت ویتنام، برگزار شد، اسرائیل با افتتاح یک غرفه بزرگ، در این نمایشگاه حضوری چشمگیر داشت- Nhac NGUYEN / AFP

چرخشی که در سیاست ویتنام و مجارستان، دو کشور سابقا کمونیستی رخ داد، در روابط آن‌ها با تل‌آویو به‌ویژه در زمینه تسلیحات نظامی، بازتاب یافت. به همین دلیل طی چند سال اخیر، اسرائيل به بزرگ‌ترین تامین‌کننده تسلیحات این دو کشور تبدیل شد و در بوداپست، در حال ساخت‌ زیربناها و تاسیسات صنایع نظامی برای مجارستان است.

به گفته منابع سیاسی در تل‌آویو، بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، روسیه حدود ۵۶ درصد تسلیحات موردنیاز ویتنام را تامین می‌کرد؛ در حالی‌ که اسرائیل با تامین ۱۹ درصد سلاح برای ویتنام، در جایگاه دوم قرار داشت؛ اما از زمان آغاز جنگ اوکراین، ایالات متحده جنگی اقتصادی علیه روسیه به راه انداخت و در چارچوب طرح کاهش توان تسلیحاتی مسکو و تضعیف روسیه از لحاظ تجهیزات جنگی، اسرائيل را تشویق کرد تا در ویتنام، نقش روسیه را ایفا کند.

در نمایشگاه تسلیحات و صنایع نظامی که در ابتدای هفته جاری در هانوی، پایتخت ویتنام، برگزار شد، اسرائیل با افتتاح یک غرفه بزرگ، در این نمایشگاه حضوری چشمگیر داشت. در این نمایشگاه، ژنرال سارا راس، مسئول پروژه‌های فروش تسلیحات ایالات متحده، از انعقاد قراردادی خبر داد که بر اساس آن ویتنام ۱۲ فروند هواپیمای آموزشی تی-۷ (T-7) از ایالات متحده خریداری می‌کند. همچنین در قراردادی دیگر که بین تل‌آویو و هانوی امضا شد، اسرائیل موشک‌های ضدهوایی، ضدپهپادی زمینی و دریایی باراک را که ارزش آن‌ها به نیم میلیارد دلار می‌رسد، به ویتنام می‌فروشد.

همان‌گونه که همه می‌دانیم، ویتنام بخشی از جهان سوسیالیستی به رهبری اتحاد جماهیر شوروی بود و لذا اسرائیل از زمان تاسیس، آن را تحریم کرد. حتی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۸۹، هانوی برای برقراری روابط با تل‌آویو عجله نکرد و این موضوع را تا سال ۱۹۹۳ به تعویق انداخت. به‌محض برقراری روابط میان دو کشور، اسرائیل بلافاصله سفارت خود در هانوی را افتتاح کرد، اما هانوی تا سال ۲۰۰۹ برای افتتاح سفارت خود در تل‌آویو اقدام نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، دولت بنیامین نتانیاهو در آن زمان ویتنام را هدفی برای پروژه‌های اقتصادی و نظامی خود قرار داد و نخست، پروژه نمک‌زدایی در ویتنام را به راه انداخت و سپس به توسعه کشت برنج کمک کرد. در سال ۲۰۱۱، شیمون پرژ، رئیس‌جمهوری اسرائيل، در دیدار از ویتنام، قراردادی محرمانه با این کشور امضا کرد.

در سال ۲۰۱۵، اسرائیل سامانه پدافند هوایی ۶۰۰ میلیون دلاری اسپایدر را به ویتنام فروخت. در سال‌های بعد هم نیروی دریایی ویتنام را با تجهیزات کنترلی به ارزش ۶۰ میلیون دلار، دستگاه‌های سایبری به ارزش ۳۰ میلیون دلار، سه فروند پهپاد هارون به ارزش ۱۴۰ میلیون دلار، یک شبکه راداری به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار و ۶۰ دستگاه خودرو زرهی به ارزش ۲۰ میلیون دلار، تجهیز کرد. اسرائیل یک کارخانه تولید تفنگ تهاجمی تاور به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار و کارخانه نوسازی تانک به ارزش ۷۰ میلیون دلار هم در ویتنام تاسیس کرده است.

از سوی دیگر، شرکت سلبرایت اسرائیل هم دستگاه‌های جاسوسی شنود تلفن همراه به ارزش ۳۰ میلیون دلار را به سرویس اطلاعاتی ویتنام فروخت. ارزش معاملات تسلیحاتی اسرائیل با ویتنام به یک میلیارد دلار در سال می‌رسد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص با اشاره به این موضوع، نوشت که اگر رقابت شدید بین شرکت‌های صنایع دفاعی اسرائیل به‌ویژه شرکت رافائل، وابسته به وزارت دفاع، و شرکت البیت، متعلق به نیروی هوایی اسرائیل، وجود نداشت، این معاملات می‌توانست بزرگ‌تر هم باشد.

مانع دیگری که در این راستا به وجود آمد، فاش شدن فساد و رشوه در برخی از این معاملات بود. نگوین ته‌تان‌نان، میانجی که بین صنایع نظامی اسرائیل و ارتش و سایر سرویس‌های امنیتی ویتنام کار می‌کرد، پس از مطرح شدن سوءظن مبنی بر اینکه به شماری از مسئولان دولتی رشوه داده است، از کشور فرار کرد. با این حال، مقام‌های هانوی به اسرائیل اطلاع دادند که به تمام معاملات امضاشده با آن‌ کشور احترام می‌گذارند و پرونده این مامور یک موضوع داخلی است که بخش مبارزه با فساد به آن رسیدگی می‌کند.

در پیوند با گسترش روابط اسرائیل با مجارستان، کار بازسازی صنایع جنگی کشور مجارستان که با فروپاشی رژیم کمونیستی در آن کشور از کار افتاده بود، به شرکت رافائل اسرائیل واگذار شد. روز چهارشنبه گذشته (۲۳ آذر ۱۴۰۱)، کریستوف زالای بوبرونیچکی، وزیر دفاع مجارستان، با اعلام این تصمیم، آن را «گامی مهم برای تقویت اقتصاد مجارستان» تلقی کرد.

ابیشای رگو، مدیرعامل شرکت رافائل اسرائیل، هم گفت: «صنایع نظامی مجارستان برای چندین دهه افتخار صنایع امنیتی بوده‌اند. برای ما مایه افتخار است که آن‌ها اسرائیل را برای بازسازی و بازگرداندن شکوه آن انتخاب کردند. این فرصت مناسبی برای ما است تا تخصص و مهارت خود را به یک کشور دوست عرضه کنیم و در راستای بهبود اقتصاد مجارستان و توسعه روابط دو کشور گام برداریم».

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط