در ویدیو جدید القاعده، ایمن الظواهری از روابط دیرینه با طالبان سخن می‌گوید

القاعده در ضمیمه سخنان الظواهری، ویدیوهایی را از حمله‌ اعضای این شبکه به مراکز نیروهای آمریکایی در لوگر و غزنی منتشر کرد

در این ویدیو که یک نسخه آن را ایندیپندنت فارسی مرور کرد، مشخص نیست که صحبت‌های ایمن الظواهری چه زمانی و در کجا ثبت شده است.-hahabmedia

شبکه القاعده، روز شنبه ۳ دی (۲۴ دسامبر)، ویدیویی ۳۵ دقیقه‌ای منتشر کرد که در آن ایمن الظواهری، رهبر پیشین این گروه که ادعا می‌شود در ۳۱ ژوییه در کابل به قتل رسیده، صحبت کرده است.

در ویدیو منتشرشده از طرف القاعده، عنوان سخنرانی ایمن الظواهری، «شهدای هند» است و او در مورد فرماندهان و جنگجویان شاخه شبه‌‌قاره هند القاعده که در سال‌های اخیر کشته شده‌اند، صحبت می‌کند. در این ویدیو که یک نسخه آن را ایندیپندنت فارسی مرور کرد، مشخص نیست که صحبت‌های ایمن الظواهری چه زمانی و در کجا ثبت شده است.

در این ویدیو، ایمن الظواهری در مورد نقش القاعده در همراهی طالبان برای جنگ علیه نیروهای آمریکایی و دولت پیشین افغانستان از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۱ نیز سخن می‌گوید. پیش از این، القاعده به ندرت به حمله‌ها و عملیات‌های نظامی‌اش در داخل افغانستان اعتراف کرده است. هرچند، سازمان امنیت ملی دولت پیشین افغانستان و سازمان‌های اطلاعاتی غربی، بارها از حضور جنگجویان القاعده در صفوف طالبان سخن گفتند، اما سخنگویان و رهبران طالبان، همواره حضور تروریست‌های خارجی در افغانستان را رد کرده‌اند. ویدیو جدید القاعده ادعاهای طالبان در مورد حضور نداشتن القاعده در افغانستان را نقض می‌کند، چون در این ویدیو، به صورت مستند جریان سازماندهی و حمله نیروهای القاعده به دو مرکز نظامیان خارجی در استان‌های لوگر و غزنی در سال ۲۰۱۲ منتشر شده است.

ایمن‌ الظواهری از یک فرمانده القاعده به نام قاری عمران نام برد و گفت او در افغانستان، پاکستان و تاجیکستان، عملیات‌هایی را به کمک طالبان افغانستان سازماندهی و اجرا کرد. ایمن ‌الظواهری افزود که نام واقعی قاری عمران، قاری عبیدالله بود و او در منطقه ملتان در ایالت پنجاب پاکستان به دنیا آمده بود.

به گفته الظواهری، پس از تشکیل شاخه شبه‌قاره هند در شبکه القاعده، قاری عمران به این گروه ملحق شد و عملیات‌هایی را در حوزه فعالیت این شبکه در افغانستان، پاکستان، کشمیر و تاجیکستان سازماندهی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الظواهری گفت: «خداوند او را کمک کرد تا در برابر آمریکایی‌ها و مزدورانشان، نیروهای امنیتی دولت افغانستان بجنگد.»

در این ویدیو، صحنه‌هایی از جریان حضور قاری عمران در غزنی و لوگر گنجانده شده که نشان می‌دهد او در سال ۲۰۱۲، دو حمله مرگبار به قرارگاه نیروهای آمریکایی در لوگر و همچنین قرارگاه نیروهای آمریکایی و لهستانی در غزنی را سازماندهی و اجرا کرده است.

در این ویدیو، تمام فرآیند حمله از جمله طراحی، سازماندهی و آماده‌سازی خودرویی پر از بمب گنجانده شده است. در ویدیو مشاهده می‌شود که مرد جوانی به نام خطاب الترکی، حمله انتحاری به مقر نیروهای آمریکایی در لوگر را انجام می‌دهد. این حمله در ماه رمضان و به کمک طالبان انجام شده است. روی صحنه‌هایی از جریان آماده‌سازی خودرو بمب‌گذاری‌شده و همچنین انفجار در مرکز نظامی آمریکایی‌ در لوگر، ترانه‌ای در وصف طالبان و ملا عمر، بنیانگذار این گروه، پخش می‌شود.

در بخش دیگری از ویدیو، جریان آماده‌سازی و اجرای حمله انتحاری و تهاجمی با حضور اعضای شبکه القاعده در شبه‌قاره هند، به مرکز نظامی نیروهای آمریکایی و لهستانی در مرکز استان غزنی، نشان داده می‌شود. این حمله نیز در سال ۲۰۱۲ انجام شد و گفته می‌شود در آن شماری از نیروهای خارجی و نیروهای امنیتی دولت وقت افغانستان کشته شدند. در این بخش نیز، قاری عمران مواد منفجره را در یک خودرو باربری جاسازی و همچنین حدود ۲۰ جنگجوی مجهز به سلاح‌های سنگین را برای حمله تهاجمی آماده می‌کند. در ویدیو القاعده ادعا می‌شود که قاری عمران، حمله‌ها به مراکز نظامیان خارجی در افغانستان را به قصد انتقام‌جویی از سوزانده شدن یک جلد قرآن به دست نیروهای آمریکایی در پایگاه نظامی بگرام، انجام داده است.

قاری عمران در سال ۲۰۱۵ و در حالی که از او به‌عنوان معاون رهبر القاعده در شبه‌قاره هند نامبرده می‌شد، در حمله هوایی نیروهای آمریکایی در شرق افغانستان کشته شد.

در این ویدیو، از دقیقه بیستم به بعد، ایمن الظواهری در مورد عملیات‌هایی که قاری عمران در پاکستان سازماندهی و اجرا کرده است، صحبت می‌کند. رهبر پیشین القاعده از یک عملیات انتحاری مرگبار که در سال ۲۰۱۱، قاری عمران در شهرستان بنوی خیبرپختون‌خوا آن را سازماندهی و اجرا کرد، یاد می‌کند و می‌گوید هدف این حمله‌ها، نظامیان پاکستان بودند که از متحدان نزدیک آمریکا به شمار می‌آیند.

تاکنون اطلاعاتی در مورد اینکه صحبت‌های ایمن الظواهری در این ویدیو، چه زمانی و در کجا ثبت شده است، در دست نیست. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، ۳۱ ژوییه اعلام کرد که رهبر پیشین القاعده در نتیجه حمله هوایی نیروهای آمریکایی، در بالکن خانه‌اش در منطقه مرفه‌نشین وزیر اکبرخان در کابل، کشته شد.

القاعده تاکنون هیچ واکنش رسمی در این مورد نشان نداده است و طالبان نیز کشته شدن ایمن الظواهری در کابل را رد کرده‌اند.

بیشتر از جهان