کار سخت تیم‌های ایرانی در لیگ نخبگان آسیا

تغییر فرمول مسابقات قاره‌ای، دریافت مجوز نمایندگان ایران را دشوارتر می‌کند

فصل گذشته، استقلال و پرسپولیس، پرطرفدارترین تیم‌های ایران، نتوانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند- ایرنا

باشگاه‌های ایرانی سال‌به‌سال از استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا فاصله می‌گیرند و حضورشان در مسابقات قاره‌ای دشوارتر می‌شود. فصل گذشته، استقلال و پرسپولیس، پرطرفدارترین تیم‌های ایران، نتوانستند مجوز حرفه‌ای بگیرند و از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند. باشگاه‌های ایرانی در سال‌های گذشته، معمولا با سندسازی و اطلاعات جعلی موفق شده بودند اجازه رقابت در این قاره را به دست آورند، ولی این بار کنفدراسیون فوتبال آسیا کوتاه نیامد.

این اتفاق، زنگ خطری جدی برای باشگاه‌های ایرانی است که زیرساخت‌های فرسوده‌ای دارند و معمولا تراز مالی‌شان منفی است. مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، هم هشدار داد در صورتی‌که آن‌ها با صدا و سیما بر سر پرداخت حق پخش به توافق نرسند، دریافت مجوز حرفه‌ای برای باشگاه‌ها سخت‌تر خواهد شد.

نزول باشگاه‌های ایرانی در حوزه‌های مدیریتی با تلاش کنفدراسیون فوتبال آسیا برای ارتقای کیفیت مسابقات باشگاهی قاره کاملا در تضاد است. در سال‌های گذشته، گفته می‌شد که ای‌اف‌سی (AFC) به‌دلیل سابقه فوتبال ایران و باشگاه‌های پرطرفدارش مماشات می‌کند، ولی این کنفدراسیون در سال‌های گذشته، حرکت پرشتابی را به سمت فوتبال حرفه‌ای شروع کرده‌ است و هر کشوری که نتواند با استانداردهای جدید هماهنگ شود، چاره‌ای جز پیاده شدن از این قطار ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنفدراسیون فوتبال آسیا در طرح جدیدش، مسابقات باشگاهی قاره را به سه رده مختلف تقسیم کرده است. در این فرمول جدید که تنها نیاز به تایید کمیته اجرایی دارد و از سال ۲۰۲۴ اجرا می‌شود، مسابقات قاره‌ای در سه رده برگزار می‌شود و به‌نوعی، تقلید از مسابقات اروپایی است.

سطح نخبگان یا لیگ قهرمانان جدید شامل ۱۲ تیم از غرب و ۱۲ تیم از شرق آسیا خواهد بود، سطح دوم با ۳۲ تیم برگزار می‌شود و لیگ سوم شامل ۲۰ تیم خواهد بود. در لیگ قهرمانان جدید که بالاترین رده مسابقات باشگاهی است، تیم‌ها در مرحله گروهی به جای شش بازی هشت بازی برگزار می‌کنند و مرحله حذفی شامل ۱۶ تیم به صورت رفت و برگشت خواهد بود.

تفاوت بزرگ این مسابقات با لیگ قهرمانان قبلی درآمد مالی بالاتر و حذف محدودیت بازیکنان خارجی است و به طبع، ورود به آن دشوارتر خواهد بود. هنوز سهمیه کشورها برای این مسابقات تعیین نشده است، ولی با کم شدن تعداد تیم‌ها سهمیه ایران در بهترین حالت دو تیم خواهد بود. انتظار می‌رود سخت‌گیری ای‌اف‌سی (AFC) برای این مسابقات بالاتر برود. باشگاه‌های ایرانی همین حالا هم با تبصره و ارفاق مجوز حضور در لیگ قهرمانان را به دست می‌آورند و در صورتی که استانداردهای فنی و مدیریتی‌شان ارتقا پیدا نکند، مشخص نیست که جایی در بین نخبگان قاره داشته باشند.

بیشتر از فوتبال