سفیر روسیه در آمریکا: واشنگتن و کی‌یف در پی جنگ‌اند نه صلح

آناتولی آنتونوف، سفر زلنسکی به آمریکا را «تئاتر»، کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین را «صدقه» توصیف کرد

زلنسکی در سفر به شهر واشنگتن، در کاخ سفید با جو بایدن، رییس‌جمهوری ایالات متحده ملاقات کرد- BRENDAN SMIALOWSKI / AFP

«تاس»، خبرگزاری دولتی روسیه، با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۲۳ دسامبر ۲۰۲۲، به بررسی سفر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به ایالات متحده آمریکا پرداخت و از قول سفیر روسیه در پایتخت آمریکا نوشت که این سفر نشان داد واشنگتن و کی‌یف در پی جنگ‌اند و نه صلح.

به‌گزارش این خبرگزاری، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، در ادامه این بخش از اظهاراتش سفر زلنسکی به واشنگتن را یک «تئاتر» توصیف کرد و گفت رئیس جمهوری اوکراین به پایتخت ایالات متحده سفر کرد تا برای دریافت «پول و تسلیحات التماس کند.» این دیپلمات روس همچنین لایحه دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، مبنی بر ارائه کمک‌هایی به ارزش ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین را «صدقه» بایدن به زلنسکی خواند.

آنتونوف گفت:«دیدار زلنسکی و گفتگوهای او در واشنگتن نشان داد که نه حکومت بایدن و نه کی‌یف برای صلح کردن آماده نیستند، اما در عوض بر جنگ، کشتن سربازان و مقید کردن هر چه بیشتر حکومت اوکراین به [چارچوب‌های] منافع آمریکا تمرکز دارند.»

زلنسکی در روز چهارشنبه در سفر به ایالات متحده آمریکا، با مقام‌های ارشد سیاسی این کشور از جمله رییس‌جمهور جو بایدن در کاخ سفید دیدار و گفتگو کرد و با استقبال گرم چهره‌های برجسته دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، که اداره کاخ‌سفید و کنگره را بر عهده دارند، مواجه شد.  

دولت بایدن پیش از سفر زلنسکی به آمریکا، وعده داده بود تا بسته کمکی جدیدی در اختیار دولت او قرار دهد؛ کمک‌هایی که سامانه دفاع موشکی پاتریوت بخش مهمی از آن را تشکیل می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این اقدام دولت جو بایدن باعث شد تا آنتونوف در گفتگویش با خبرگزاری «تاس» احتمال درگیری مستقیم میان روسیه و آمریکا را مطرح کند.

سفیر روسیه در آمریکا در حالی چنین احتمالی را مطرح می‌کند که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در خلال سخنان روز پنجشنبه خود خواستار پیدا کردن راه حلی دیپلماتیک به‌منظور پایان دادن به جنگ اوکراین شد. پوتین در این سخنرانی گفت:«هدف ما چرخاندن چرخ درگیری نظامی نیست، بلکه برعکس خواهان پایان این جنگ هستیم. ما برای پایان دادن به جنگ تلاش می‌کنیم و البته هرچه سریع‌تر، بهتر.»

رئیس جمهوری روسیه در ادامه این بخش از سخنانش چنین تاکید کرد:«تمام درگیری‌های مسلحانه به نوعی با مذاکره در مسیر دیپلماتیک به‌پایان می‌رسد.»

با این‌حال پس از این سخنان پوتین، سخنگوی کرملین اعلام کرد مسکو و واشینگتن به‌منظور برنامه‌ریزی برای ترتیب دادن دیدار میان پوتین و بایدن، هیچ تماسی با یکدیگر نداشته‌اند. پیش از این نیز کاخ سفید اعلام کرده بود که در صورت «تمایل جدی» کرملین به مذاکره، جو بایدن نیز آمادگی دیدار با همتای روس خود را دارد.

پوتین در حالی گزینه راه‌حل دیپلماتیک را مطرح کرده که حاضر نیست از سرزمین‌های اشغالی شرق اوکراین خارج شود. کی‌یف خروج نیروهای روسیه از مناطق شرقی خاک اوکراین را شرط مذاکرات می‌داند.

بیشتر از جهان