پوتین در سخنانی بی‌سابقه خواستار "راه حل دیپلماتیک" برای جنگ اوکراین شد

کی‌یف از مسکو خواسته است تا حملات خود را متوقف کند و تمام اراضی اشغالی را به این کشور بازگرداند

پوتین: هدف ما چرخاندن چرخ لنگر درگیری نظامی نیست، بلکه برعکس خواهان پایان این جنگ هستیم - AFP

ولادیمیر پوتین در سخنانی بی‌سابقه گفت روسیه خواهان پایان دادن «هرچه سریع‌تر، بهتر» جنگ در اوکراین از طریق «راه حلی» است که فقط به روش «دیپلماتیک» میسر است.

از زمان تهاجم ۱۰ ماهه روسیه به اوکراین، این نخستین بار است که پوتین به‌طور علنی اصطلاح «جنگ» را برای توصیف چیزی که پیش‌تر «عملیات نظامی ویژه» خوانده بود، به کار برد.

سخنان او روز پنجشنبه، یک روز بعد از دیدار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش در واشینگتن بیان می‌شود، بایدن آنجا به زلنسکی قول حمایت مستمر و بی‌وقفه داد.   

پوتین گفت: «هدف ما چرخاندن چرخ لنگر درگیری نظامی نیست، بلکه برعکس خواهان پایان این جنگ هستیم. ما برای پایان دادن به جنگ تلاش می‌کنیم و البته هرچه سریع‌تر، بهتر.»

مسکو معمولا اعلام کرده که آماده مذاکره است. اما ادعا می‌کند این اوکراین است که از گفت‌‌وگو سر باز می‌زند. کی‌یف از مسکو خواسته است تا حملات خود را متوقف کند و تمام اراضی اشغالی را به این کشور بازگرداند.

پوتین به خبرنگاران گفت: «بارها گفته‌ام: تشدید خصومت‌ها به خسارت‌های توجیه‌ناپذیری منجر می‌شود.»

او ادامه داد: «تمام درگیری‌های مسلحانه به‌نوعی با مذاکره در مسیر دیپلماتیک به پایان می‌رسد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«دیر یا زود، دو طرف درگیری می‌نشینند و به توافق می‌رسند. این را مخالفان ما هرچه زودتر درک کنند، بهتر است. ما همیشه به این موضوع باور داشته‌ایم.»

پیش‌تر در روز چهارشنبه، رئیس‌جمهوری روسیه درگیری در اوکراین را «تراژدی» خواند و قول داد مبارزه‌اش را در آنجا تا دستیابی به اهدافش دنبال کند. سرگئی شویگو، وزیر دفاع، در جلسه‌ پوتین با مقام‌های ارشد نظامی گفت که ارتش ۱.۵ میلیون نفری باید ۶۹۵ هزار سرباز قراردادی داوطلب داشته باشد.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، گفت که روسیه علاقه‌ واقعی به پایان دادن جنگ نشان نداده است، حتی زمانی که پوتین خواستار ارائه راه حل سریع شد.  

بلینکن در نشست خبری بعد از دیدار با وزیران خارجه کشورهای گروه هفت گفت: «اساسا روسیه اکنون به دیپلماسی معنادار در مشارکت معنادار برای پایان دادن به این جنگ هیچ علاقه‌ای نشان نداده است.»

او گفت روسیه می‌تواند با خروج نیروها فورا به جنگ پایان بدهد، اما «در نبود آن، باید  برخی شواهد معناداری ببینیم که نشان ‌دهد روسیه واقعا آماده مذاکره برای صلح عادلانه و پایدار است.»

او در ادامه گفت: «منظور از عادلانه این است که کسی با تصرف عدوانی کشوری را قلمرو کشوری دیگر محسوب نکند.»   

© The Independent

بیشتر از جهان