ژاپن استفاده از انرژی هسته‌ای را به حداکثر می‌رساند

بر اساس این سیاست جدید، ژاپن رآکتورهای موجود را مجددا راه‌اندازی می‌کند و عمر رآکتورهایی را که بیش از ۶۰ سال دارند، بیشتر می‌کند

یک زلزله قدرتمند و سونامی در سال ۲۰۱۱، باعث انفجار‌های متوالی در نیروگاه فوکوشیما شد-HANDOUT/INTERNATIONAL ATOMIC ENERGY AGENCY (IAEA)/AFP

ژاپن، روز پنجشنبه ۲۲ دسامبر (۳۱ آذر)‌، طرحی را که بر اساس آن عمر رآکتورهای اتمی این کشور بیشتر می‌شود، رآکتورهای فرسوده جایگزین می‌شوند و حتی رآکتورهای جدید ساخته خواهند شد، ارائه داد. این تصمیم یک تغییر عمده در سیاست این کشور است، چرا که مردم ژاپن همچنان فاجعه فوکوشیما را به یاد دارند و ژاپن قصد داشت استفاده از انرژی اتمی را کاهش دهد.

رهبران ژاپن در برابر کمبود سوخت جهانی، افزایش قیمت‌ها و فشار برای کاهش تولید کربن، چشمشان به سمت انرژی اتمی بازگشته است. بر اساس این سیاست جدید، ژاپن رآکتورهای موجود را مجددا راه‌اندازی می‌کند و عمر رآکتورهایی را که بیش از ۶۰ سال دارند، بیشتر می‌کند. توکیو همچنین قول داده است که رآکتورهای نسل بعدی را توسعه دهد.

یک زلزله قدرتمند و سونامی در سال ۲۰۱۱، باعث انفجار‌های متوالی در نیروگاه فوکوشیما شد؛ فاجعه‌ای که مردم ژاپن را به انرژی هسته‌ای حساس کرد. توکیو در یک مقطع قول داده بود وابستگی به انرژی هسته‌ای را تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد. با این حال از آن زمان تاکنون ژاپن در فناوری هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده است و قصد دارد تا آخر این دهه، ۲۰ تا ۲۲ در‌صد انرژی‌اش را از نیروگاه‌های اتمی تولید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آسوشیتدپرس، فاجعه فوکوشیما به استانداردهای ایمنی سخت‌گیرانه‌تری منجر شد، اما شرکت‌های انرژی در دهه گذشته راه‌اندازی مجدد ۲۷ رآکتور را درخواست کرده‌اند. هفده رآکتور از این ۲۷ رآکتور، آزمایش ایمنی را پشت سر گذاشته‌اند و تنها ۱۰ رآکتور شروع به فعالیت کرده‌اند. با توجه به این طرح جدید، انرژی هسته‌ای «نقش مهمی در کاهش تولید کربن» خواهد داشت. فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، گفت قصد دارد سیاست جدید را با کابینه در میان بگذارد و لوایح لازم را برای تصویب به پارلمان ارائه کند.

به‌عنوان بخشی از این سیاست جدید، وزارت اقتصاد و صنعت ژاپن برنامه دارد هر ۱۰ سال یک ‌بار رآکتورهایی را که بیش از ۳۰ سال عمر دارند، بازبینی کند و فعالیت ‌آن‌ها را تمدید کند. اداره مقررات اتمی، دیده‌بان اتمی ژاپن، اين طرح را روز چهارشنبه ۲۰ دسامبر، تایيد کرد. مجلس باید قوانین جدید بازرسی ایمنی را تصویب کند. شينيچی ياماناکا، کميسر (مامور) اداره مقررات، در يک کنفرانس خبری گفت قوانين ايمنی جديدی که بازرسی نیروگاه‌هایی با عمر بیش از ۳۰ سال را هر ۱۰ سال اجباری می‌کند، از گزينه کنونی که بازرسی رآکتورهای ۴۰ ساله را هر ۲۰ سال یک‌ بار ضروری می‌داند امن‌تر است، اما کارشناسان در این مورد تردید دارند.

تاکو کیکاوا، استاد اقتصاد دانشگاه بین‌المللی ژاپن و کارشناس انرژی، می‌گوید شرکت‌های بهره‌بردار تحت سیاست جدید می‌توانند به‌جای سرمایه‌گذاری در فناوری جدید یا انرژی‌های تجدیدپذیر، به استفاده از تجهیزات قدیمی ادامه دهند. بیشتر رآکتورهای هسته‌ای در ژاپن بیش از ۳۰ سال عمر دارند. چهار رآکتور که بیش از ۴۰ سال فعالیت کرده‌اند، مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و یکی از آن‌ها در حال حاضر فعال است.

بیشتر از جهان