آب رادیواکتیو فوکوشیما به اقیانوس می‌ریزد؟

ماهیگران ژاپنی نگران رها سازی آب‌های آلوده در اقیانوس‌اند

تصویری از آلودگی روغنی آب‌های جمهوری موریس در شرق آفریقا - FABIEN DUBESSAY / AFP

ژاپن به زودی در برابر تصمیمی دشوار بر سر سرنوشت چندین تُن از آب‌های آلوده به رادیواکتیو از نیروگاه اتمی فوکوشیما قرار می گیرد. در حال حاضر بیش از یک میلیون تن از آب‌هایی که سالم‌سازی شده اما همچنان رادیواکتیو باقی مانده‌اند، در مخازن محل حادثه سال ۲۰۱۱ نگهداری می‌شوند. با این حال انتظار می‌رود که محوطه ذخیره‌سازی سامانه برای مخازن عظیم، تا سال ۲۰۲۲ خالی شود، چرا که گفته می‌شود آماده‌سازی برای دفع آب‌های آلوده به رادیواکتیو دو سال به طول می‌انجامد. نمایندگان صنعت ماهیگیری با لابی‌گری در دولت تلاش کرده‌اند که دولت اجازه ندهد که آب‌های آلوده به رادیواکتیو در اقیانوس ریخته شود. با این استدلال که این کار به اعتبار آنها در پیامدهای پس از فاجعه فوکوشیما بیش از پیش ضربه می‌زند.

هیروشی کیشی، رئیس جی اف زنگیورن، کنفدراسیون شرکت‌های ماهگیری ژاپن، در دیدار هفته گذشته خود با مقامات دولتی ژاپن گفت: «ما به شدت مخالف رهاسازی آب‌های آلوده به اقیانوس هستیم، زیرا این امر می‌تواند اثر فاجعه‌باری بر آینده صنعت ماهیگیری ژاپن بگذارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کیشی می‌گوید هر نوع رهاسازی آب‌های آلوده می‌تواند به آن منجر شود که دیگر کشورها محدودیت‌هایی بر واردات تولیدات دریایی ماهی ژاپن وضع کنند. توشیتو اونو، رئیس عمده‌فروشان ماهی در حوزه اداری فوکوشیما، می‌گوید: «ما به شدت مخالف رهاسازی آب‌های آلوده در اقیانوس هستیم، زیرا این امر به وضوح به حسن شهرت ما آسیب وارد خواهد کرد.»

در ابتدای سال جاری، گروهی از کارشناسان که به دولت ژاپن در خصوص وضعیت آب‌های آلوده  به رادیواکتیو مشاوره می‌دهند، رهاسازی این آب‌ها در اقیانوس را مطرح کردند. راه حل جایگزین می‌تواند تبخیر این آب‌های آلوده و آزادسازی آنها در هوا باشد. یک بررسی انجام شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که تخلیه در دریا از نظر فنی کاملا ممکن است و به شکل رایجی در تاسیسات و نیروگاه‌های هسته‌ای در تجهیزات چرخه سوخت در ژاپن و سراسر دنیا انجام می‌شود.

اما نمایندگان صنایع ماهیگیری ژاپن چنین استدلال می‌کنند که رهاسازی آب‌های آلوده به رادیواکتیو می‌تواند به اعتبار آنها پس از آن فاجعه سال ۲۰۱۱ که به کاهش شدید ماهیگیری در امتداد نوار ساحلی استان فوکوشیما انجامید، آسیب بزند.   

وزیر صنایع ژاپن می‌گوید دیدگاه‌های نمایندگان صنعت ماهیگیری را در نظر می‌گیرد و در اولین فرصت ممکن در این خصوص تصمیمی اتخاذ می‌کند. 

گزارش‌های بیشتر از خبرگزاری رویترز

بیشتر از جهان