طالبان حضور زنان و دختران در آموزشگاه‌های خصوصی را نیز ممنوع کردند

نظامیان طالبان در مراکز شهرها مستقر شده‌اند تا از ورود زنان و دختران در دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی جلوگیری کنند

صبح چهارشنبه ۳۰ آذر، چند ساعت پس از صدور فرمان وزیر تحصیلات طالبان مبنی بر بسته شدن در دانشگاه‌های افغانستان به روی زنان و دختران، ماموران وزارت معارف (آموزش و پرورش) طالبان به مسئولان آموزشگاه‌های خصوصی هم دستور دادند از پذیرش دختران و زنان دانش‌آموز و معلم در این مراکز خودداری کنند.

مسئولان چندین مرکز آموزشی خصوصی در شهرهای کابل، تخار، مزارشریف، میمنه و شبرغان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، تایید کردند که صبح چهارشنبه دستور ممنوعیت ورود زنان و دختران به این مراکز آموزشی را دریافت کرده‌اند. مسئول یکی از مراکز آموزشی خصوصی در ناحیه هشتم کابل، به شرط محفوظ ماندن نامش، گفت: «متاسفانه صبح امروز [چهارشنبه]، به ما اطلاع دادند که مراکز آموزشی خصوصی نیز به روی دختران دانش‌آموز مسدود شوند.» به گفته این منبع، نظامیان طالبان به مراکز آموزشی مراجعه کرده و به مسئولان آن‌ها دستور داده‌اند که تا اطلاع ثانوی، دختران را به این مراکز راه ندهند.

در همین حال، اداره معارف استان تخار نیز در اطلاعیه‌ای که در فیس‌بوک منتشر کرد، نوشت که تا اطلاع بعدی، حضور دختران در آموزشگاه‌های خصوصی ممنوع است.

منابعی در استان‌های مختلف افغانستان تایید کرده‌اند که دستور منع حضور زنان و دختران در آموزشگاه‌های خصوصی به مدیران این مراکز ابلاغ شده است و نظامیان طالبان برای عملی کردن این فرمان، مسئولیت دارند داخل کلاس‌های مراکز آموزشی را بررسی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس عکس‌ها ویدیوهای رسیده از برخی شهرهای افغانستان از جمله کابل، مزارشریف و میمنه، نظامیان طالبان صبح چهارشنبه در خیابان‌های مرکزی شهر به‌ویژه خیابان‌های منتهی به دانشگاه‌ها مستقر شده‌اند تا ضمن جلوگیری از حضور زنان و دختران به دانشگاه‌ها، از شکل‌گیری تظاهرات نیز جلوگیری کنند.

شامگاه سه‌شنبه پس از صدور فرمان مولوی محمد ندا ندیم، وزیر تحصیلات طالبان در مورد ممنوعیت حضور زنان ودختران به دانشگاه‌ها، شمار زیادی از مردم در رسانه‌های اجتماعی به این دستور اعتراض کردند. برخی از فعالان زن از جمله دانشجویان در فضای مجازی خبر دادند که در تلاش‌اند اعتراضی در شهر کابل به راه اندازند.

برخی ساکنان شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل و مزارشریف به ایندیپندنت فارسی گفتند که وضعیت در مرکز شهرها کاملا نظامی است و طالبان مانع تردد زنان در خیابان‌ها می‌‎شوند. به گفته این شهروندان، طالبان حتی تاکسی‌هایی را که مسافر زن داشته باشند متوقف می‌کنند و اجازه نمی‌دهند به سمت دانشگاه‌ها بروند.

با وجودی که اطلاعیه ممنوعیت حضور زنان و دختران در دانشگاه‌های افغانستان شامگاه سه‌‎شنبه منتشر شد، صدها تن از دختران دانشجو صبح چهارشنبه برای اعتراض مقابل دانشگاه‌ها تجمع کردند؛ اما حضور پرشمار نظامیان طالبان در مراکز شهرها و به‌ویژه مقابل ورودی دانشگاه‌ها باعث شد دانشجویان دوباره به خانه‌هایشان برگردند.

ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در حالی برای دختران و زنان افغانستان ممنوع می‌شود که با سلطه طالبان بر این کشور، بیش از یک سال است درهای مدارس بالاتر از کلاس ششم هم به روی دختران دانش‌آموز بسته مانده‌اند.

در ۱۶ ماه گذشته، اعتراض‌ها در داخل و خارج افغانستان به تعطیلی مدارس دخترانه و محرومیت زنان از حق کار و فعالیت بیرون از خانه نتیجه‌ای در پی نداشته است. سران طالبان در پاسخ به اعتراض‌ها می‌گویند که این گروه در پی اجرای شریعت در جامعه‌اند و تلاش دارند فضایی امن و مصون برای زنان و دختران ایجاد کنند.