نخست‌وزیر بریتانیا: رفتار جمهوری اسلامی با مردم مشمئزکننده است

ریشی سوناک گفت مردم ایران نشان می‌دهند از رفتار حکومت خود راضی نیستند

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه گفت، «به طور فزاینده‌ای» نگران رفتار حکومت ایران و سرکوب معترضان است.

سوناک در ماه اکتبر نخست‌وزیر شد و روز سه‌شنبه برای اولین بار در این سمت به سوال‌های «کمیته رابط» مجلس عوام بریتانیا پاسخ داد که متشکل از روسای تمام کمیته‌های این مجلس است. او رفتار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با معترضان را «مشمئزکننده» خواند.

سوناک گفت: «در حالی وارد سال جدید می‌شویم که روسیه و اوکراین اصلی‌ترین چالش ما در زمینه سیاست خارجی‌اند. اما من به طور فزاینده‌ای نگران رفتار حکومت ایران و برخورد آن با شهروندانش، رفتار مخل ثبات‌شان در منطقه و البته برنامه هسته‌ای‌‌اش هستم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر بریتانیا افزود:‌ «در نتیجه به نظرم باید در آینده وقت بیشتری صرف این موضوع کنیم. به نظرم اعتراضاتی که در ایران می‌بینیم پیغام بسیار روشنی به ما می‌دهند و نشان می‌دهند که مردم از راهی که دولت پیش گرفته است راضی نیستند. ما بی‌شک کنار مردم ایرانیم. به نظرم رفتاری که با معترضین شده واقعا مشمئزکننده است.»

ادامه سرکوب خیزش انقلابی در ایران باعث اعتراض‌های متعدد جهانی شده است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، روز دوشنبه گفت سرکوب معترضان غیر قابل قبول است. طبق‌ آمار سازمان‌های حقوق بشری بیش از ۵۰۰ نفر در اعتراضات کشته و بیش از ۱۸ هزار نفر دستگیر شده‌اند. دستگیری ترانه علیدوستی، بازیگر شناخته‌شده، در روزهای گذشته بازتاب وسیعی در جامعه هنری جهان داشته است و بسیاری از چهره‌های هنری مطرح در جهان همچون جسیکا چستین، بازیگر آمریکایی، به دفاع از ترانه و سایر زندانیان سیاسی در ایران برخاسته‌اند.

سوناک در دیدار خود با «کمیته رابط» گفت: لندن بیش از ۴۰ فرد را در ارتباط با سرکوب اعتراضات تحریم کرده است. او در ضمن یادآوری کرد که این کشور در همکاری با متحدان بین‌المللی خود چندی پیش جمهوری اسلامی را از کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل بیرون کرد.