مثلث تبادل جاسوس‌ها

توافق روسیه، نروژ و لیتوانی بر سر مبادله سه جانبه جاسوس‌ها

آقای برگ، مرزبان بازنشسته نروژی هنگام دادن پول نقد و دستورهای لازم به رابط‌های مختلف  دستگیر و در مسکو زندانی شده بود - AFP

روسیه، لیتوانی و نروژ با مبادله سه جانبه جاسوس‌ها و آزادسازی پنج مرد در روز جمعه، تاریخ‌ساز شدند.

این ترفند به خاطر آن شکل گرفت که نروژ هیچ جاسوسی از روسیه در اختیار نداشت تا با شهروند نروژی محبوس در روسیه مبادله کند.

این مبادله از صبح جمعه آغاز شد که رئیس جمهوری لیتوانی، گیتاناس ناوسدا، دو روس را مورد عفو قرار داد. از هفته قبل که مجلس لیتوانی چنین اختیاری را به آقای گیتاناس اعطا کرد، صدور این فرمان‌های عفو قابل پیش‌بینی بود.

سرگئی مویسینکو و نیکلای فیلیپچنکو که سمت‌‌های آنان «افسران اطلاعاتی» ذکر شده بود، به ترتیب در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به جرم جاسوسی، محکوم شده بودند.

سپس نوبت به مسکو رسید و در اواسط روز، سرگئی ناریشکین، رئیس سازمان اطلاعات برون‌مرزی روسیه (اس‌وی‌آر) اعلام کرد که «اقدام متقابل» به زودی انجام خواهد گرفت.

اعلام جزئیات کار را هم به رسانه‌های محلی روسیه سپردند.

برای آن که مثلث تبادل جاسوس‌ها تکمیل شود، خبر رسید که روسیه  دو تبعه لیتوانی به نام‌های یوگنی ماتایتیس و آریستیداس تاموسایتیس را که در سال ۲۰۱۶ بابت جاسوسی محکوم شده بودند،  و همچنین، فروده برگ، تبعه نروژ را نیز که در حال سپری کردن  حکم ۱۴ سال زندان بود، آزاد خواهد کرد.

آقای برگ که مرزبان بازنشسته نروژی است، از هنگام دستگیری‌اش در سال ۲۰۱۷ به نوعی به چهره‌ای جنجالی تبدیل شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نروژی ۶۳ ساله، هنگام دادن پول نقد و دستورهای لازم به رابط‌های مختلف،  دستگیر و در مسکو زندانی شده بود.

آقای برگ تقریباً بی‌درنگ اعتراف کرد که برای سازمان اطلاعات نروژ کار می‌کند. اما گفت که از ماهیت آن مأموریت خبر نداشته است و اتهام جمع‌آوری اطلاعات راجع به دانش ساخت زیردریایی هسته‌ای را نپذیرفت.

تداوم حبس آقای برگ، عامل مهم تیرگی روابط نروژ و روسیه بوده است و سال گذشته، این موضوع چندین بار در بالاترین سطوح مطرح شده بود. اما به علت فقدان جاسوس وثیقه در نروژ(هیچ افسر روسی در زندان‌های نروژی وجود نداشت) حصول به توافق  دشوار بود.

در نهایت، حضور لیتوانی در این طرح مثلثی، سبب شد آن مانع از بین برود.