نشست شورای امنیت سازمان ملل؛ تاکید بر کمک‌رسانی و مبارزه با هراس‌افکنی در افغانستان

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، از مجازات «اعدام» و «شلاق‌زدن» در ملاء عام انتقاد کرد و گفت که سازمان ملل مخالف مجازات اعدام است

سازمان ملل متحد درخواست طالبان مبنی بر اعزام سفیر در سازمان ملل متحد را  رد کرد-MICHAEL M. SANTIAGO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه، ۲۹ آذر (۲۰ دسامبر)، پیرامون بررسی وضعیت افغانستان برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این نشست در مورد محرومیت دختران از آموزش، بحران انسانی، مبارزه با فعالیت‌های تروریستی، شلاق زدن، قصاص متهمان و گفت‌وگوهای بین‌ افغان‌ها بحث کردند.

در این نشست، روزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل برای افغانستان، گزارش خود را درباره آخرین تحولات در افغانستان به این شورا ارائه کرد.

او در این نشست، از گسترش فعالیت‌های تروریستی ابراز نگرانی کرد. او گفت: «با وجود آنکه طالبان افعانستان را کنترل می‌کنند، اما هنوز مانع فعالیت گروه‌های تروریستی در داخل این کشور نشده‌اند. ما به‌شدت در مورد فعالیت‌های شاخه خراسان داعش پس از حمله به سفارتخانه‌های روسیه، پاکستان و هتل اقامت چینی‌ها نگرانیم.»

او بر تشکیل حکومت فراگیر با حضور همه اقوام ساکن در افغانستان تاکید کرد، اما گفت که طالبان هر نوع گفت‌وگو بین‌ گروه‌های مختلف افغان‌ را تا حالا رد کرده‌اند. او افزود که طالبان ادعا می‌کنند دولتشان فراگیر است، اما باید به تلاش برای متقاعد کردن طالبان برای تشکیل حکومت فراگیر ادامه داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که یگانه راه پیشرفت افغانستان، تطبیق یک سیاست کثرت‌گرایانه است که همه‌ افغان‌ها و به ویژه زنان و اقلیت‌ها نماینده خود را در آن ببینند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، از مجازات «اعدام» و «شلاق‌زدن» در ملاء عام انتقاد کرد و گفت که سازمان ملل مخالف مجازات اعدام است.

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، در آبان سال جاری خورشیدی به قضات این گروه دستور داد که قوانین شرعی «حدود و قصاص» را اجرا کنند و تا حالا یک مورد اعدام و بیش از ۱۲۰ مورد شلاق زدن متهمان در ملاءعام اجرا شده است.

اوتونبایوا از درگیری‌های مرزی میان مرزبانان طالبان با پاکستان ابراز نگرانی کرد و بر ضرورت دوام نیافتن این درگیری‌ها تاکید کرد.

هم‌زمان مارتین گریفیتس معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در این نشست گفت که با بهره‌گیری از تسهیلات نقدی سازمان ملل متحد، حدود ۱.۸ میلیارد دلار برای حمایت از عملیات‌ بشردوستانه به افغانستان منتقل شده است.

ارسال بسته‌های ۴۰ میلیون دلاری به افغانستان، از مرداد سال ۱۴۰۱ شروع شد و پیش از آن، کمک‌های بشردوستانه کشورهای جهان به ارزش ۳۲میلیون دلار پول نقد، هفتگی به این کشور می‌رسید.

سازمان ملل متحد گفته بود که بسته‌های پول نقد ارسال‌شده به افغانستان را نهادهای امدادرسان در آن کشور به مصرف می‌رسانند و این پول در اختیار طالبان قرار نمی‌گیرد.

گریفیتس هشدار داد که فقر در افغانستان نگران کننده است: «۹۷ درصد مردم افغانستان در فقر زندگی می‌کنند، دو سوم مردم برای زنده ماندن به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، ۲۰ میلیون نفر با گرسنگی شدید روبرو هستند و ۱.۱ میلیون دختر نوجوان همچنان از تحصیل محروم‌اند.»

رابرت وود، معاون سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت که واشنگتن پس از سرنگونی دولت افغانستان همچنان به ارسال کمک‌های بشردوستانه به افغانستان ادامه داده است.

او گفت: «ما از اوت ۲۰۲۱ بیش از ۱.۱ میلیارد دلار کمک بشردوستانه ارائه کرده‌ایم و به رفع نیازهای افغان‌های آسیب پذیر در افغانستان و کسانی‌که به کشورهای همسایه گریخته‌اند ادامه خواهیم داد. کمک‌های بشردوستانه ما بی‌قید و شرط، بی‌طرفانه و مطابق با اصول بشردوستانه بوده و خواهد ماند.»

معاون سفیر امریکا در سازمان ملل متحد در واکنش به عملی شدن اعدام و شلاق زدن از سوی طالبان گفت: «این مجازات‌ها توهین به حیثیت و حقوق بشر همه افغان‌هاست.»

او از طالبان خواست که به تعهدات‌شان در قبال مبارزه با تروریسم بر بنیاد توافق‌نامه دوحه عمل کنند.

او همچنین بر ضرورت گفت‌وگو میان افغان‌ها تاکید کرده است: «بدون گفتگوی جدی سیاسی ملی در میان افغان‌ها در مورد آینده کشورشان، می‌توانیم شاهد ظهور مجدد درگیری باشیم. ما مرتبا از افغان‌ها می‌شنویم که آنها نمی‌خواهند شاهد بازگشت به درگیری باشند.»

او به گفت‌وگوها میان رهبران سیاسی در داخل و خارج افغانستان اشاره می‌کند: «ما همچنین می‌بینیم که گفت‌و‌گوی فعالی میان افغان‌ها، در داخل کشور، در سطوح محلی و جامعه در تبعید افغانستان جریان دارد. ایالات متحده از این تلاش‌ها به رهبری افغان‌ها برای گفت‌و‌گوی سیاسی حمایت می‌کند.»

طی ماه جاری تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای سیاسی میان سیاسیون در تبعید و طالبان انجام شده است.

طالبان پس از حدود ۱۵ ماه اجازه خروج به حامد کرزی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان را دادند. او به امارات متحده عربی، آلمان و ترکیه سفر کرده و با برخی از سیاسیون افغان دیدار کرده است.

در کنار این دیدارها، توماس وست، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور افغانستان با حامد کرزی، عبدالله عبدالله، رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی و ملا یعقوب، وزیر دفاع طالبان و برخی دیگر از افغان‌ها دیدار کرده است.

آنیکن هویتفلد، وزیر امور خارجه نروژ در نشست شورای امنیت در مورد افغانستان، با انتقاد از محرومیت دختران از رفتن به مدرسه گفت: « امروز افغانستان تنها کشوری است که در آن دختران از تحصیل محروم‌اند. این نمی تواند ادامه یابد. شورای امنیت با یک صدا نگرانی خود را در مورد از دست رفتن فزاینده حقوق‌بشر و آزادی‌های اساسی مردم افغانستان و به‌ویژه زنان و دختران ابراز کرده است.»

او هشدار داد که فقدان یک دولت قانونی در افغانستان، ثبات این کشور را تهدید می‌کند: «تاریخ به ما آموخته است که اگر این کشور وارد جنگ داخلی شود یا به محلی برای رشد گروه‌های تروریستی تبدیل شود، هیچ کس سودی نخواهد برد.»

او فعالیت گروه داعش در افغانستان را یک تهدید فزاینده در افغانستان دانست و گفت که در صورت مهارنشدن، این تهدید می‌تواند به طور گسترده‌تری در منطقه و سطح بین‌الملل گسترش یابد.

وزیر امور خارجه نروژ از طالبان خواست که اطمینان بدهند که از خاک افغانستان برای برنامه‌ریزی یا تامین مالی اقدامات تروریستی یا پناه‌دادن و آموزش تروریست‌ها استفاده نشود.

گفته می‌شود که با سلطه طالبان بر افغانستان تحرکات گروه‌های تروریستی در این کشور افزایش یافته است. در این اواخر رهبران کشورهای منطقه از افزایش این تهدیدها ابراز نگرانی کردند.

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شماری دیگر از گروه‌های تروریستی، در افغانستان حضور دارند.

طالبان با وجود اینکه یک‌ونیم سال می‌شود که قدرت را در افغانستان در اختیار دارند، اما تا کنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است. سازمان ملل متحد درخواست طالبان مبنی بر اعزام سفیر در سازمان ملل متحد را نیز رد کرده است.

بیشتر از جهان