تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت کرسی افغانستان در سازمان ملل به تعویق افتاد

شماری از شهروندان افغانستان از سازمان ملل متحد می‌خواهند که دولت طالبان را به رسمیت نشناسد

نماینده دولت طالبان اجازه ندارد به سازمان ملل متحد وارد شود-Reuters

کمیته صدور اعتبارنامه سازمان ملل متحد تصمیم‌گیری در مورد سرنوشت کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد را به تعویق انداخت. با وجود این، نماینده دولت طالبان همچنان اجازه ندارد به سازمان ملل متحد وارد شود.

رویترز روز چهارشنبه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) گزارش داد که این کمیته بدون رای‌گیری، موافقت کرد تصمیم در مورد صدور اعتبارنامه در ۹ ماه آینده قابل‌تجدید خواهد بود. این دومین بار است که تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا طالبان می‌توانند به سازمان ملل متحد در نیویورک سفیر بفرستند، به تعویق می‌افتد.

مجمع عمومی سازمان ملل، متشکل از ۱۹۳ عضو، قرار است روز جمعه این گزارش را تایید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نصیر احمد فائق که سرپرستی نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد در نیویورک را بر عهده دارد، از منتقدان دولت طالبان است.

طالبان اواسط اوت ۲۰۲۱ دولت افغانستان را سرنگون کردند و قدرت را در دست گرفتند. این گروه بین‌ سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز بر افغانستان حکومت می‌کرد، اما سفیر دولت مجاهدین که طالبان آن را سرنگون کرده بودند، پس از اینکه کمیته اعتبارنامه اتخاذ تصمیم در مورد کرسی افغانستان را به تعویق انداخت، نماینده این کشور در سازمان ملل باقی ماند.

طالبان در ماه‌های نخست حاکمیتشان بر افغانستان، سهیل شاهین، یکی از سخنگویان خود، را به‌عنوان نماینده افغانستان سازمان ملل متحد معرفی کردند، اما این درخواست پذیرفته نشد. این گروه که با توسل به گزینه نظامی قدرت را به‌دست گرفت، با گذشت یک‌ سال و نیم از حاکمیتش بر افغانستان، هنوز نزد هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

طالبان به نقص‌ حقوق‌بشر و حقوق شهروندی متهم‌اند. ادعاهای متعددی هم مبنی بر انتقام‌جویی نیروهای طالبان از نظامیان دولت سابق و غیرنظامیان وجود دارد. این گروه که روز‌به‌روز محدودیت شدیدتری بر آزادی‌های فردی و اجتماعی زنان وضع می‌کند، دختران بالاتر کلاس ششم را از رفتن به مدرسه محروم کرده و زنان را از ورود به پارک‌های تفریحی، حمام و باشگاه‌های ورزشی بازداشته است. همچنین تجمع‌ها و راهپیمایی‌های اعتراضی زنان را سرکوب کرده و از برخی زنان بازداشت‌شده، به زور شکنجه، ویدیو اعتراف اجباری گرفته است.

شماری از شهروندان افغان از سازمان ملل متحد می‌خواهند دولت طالبان را به رسمیت نشناسد و باید تحریم‌های بیشتر مقام‌های طالبان را زیر فشار بگذارد.

بیشتر از