اردن میزبان دومین نشست کنفرانس بغداد برای همکاری و مشارکت 

این کنفرانس همچنین چالش‌های مرتبط با غذا، دارو و امنیت انرژی را در منطقه و جهان بررسی خواهد کرد

کارگران در امتداد جاده‌ها تابلو‌هایی را با نام و آرم «کنفرانس بغداد برای همکاری و مشارکت» نسب می‌کنند- Khalil MAZRAAWI / AFP

اردن روز سه‌شنبه، ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر)، میزبان دومین نشست «کنفرانس بغداد» برای همکاری و مشارکت خواهد بود که با حضور بیش از ۱۰ کشور منطقه و نمایندگان کشورهای اروپایی و سازمان‌های بین‌المللی، چالش‌های پیش روی عراق و کشورهای منطقه را بررسی خواهد کرد. 

به گزارش خبرگزاری اردن (پترا)، طبق تصمیم اولین کنفرانس که در اوت ۲۰۲۱ برگزار شد و به دعوت ملک‌عبدالله دوم، پادشاه اردن، و با هماهنگی امانوئل مکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه، و محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق، اردن میزبان دومین نشست این کنفرانس است. 

شماری از رهبران و نمایندگان کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای، از جمله مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر، بحرین، کویت، عمان، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس شرکت دارند. 
به گزارش خبرگزاری اردن، دبیرکل اتحادیه عرب، دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی نیز در این کنفرانس حضور خواهند داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جلسه افتتاحیه کنفرانس، سفیران کشورهای عربی، اتحادیه اروپا، گروه ۲۰، و اعضای دائم شوای امنیت در بریتانیا، در حکم مهمان حضور خواهند داشت. هدف این کنفرانس تجدید حمایت از حاکمیت، امنیت و ثبات عراق و توسعه مکانیسم‌های همکاری‌ها به گونه‌ای است که امنیت و ثبات را در عراق افزایش دهد و به روند توسعه در منطقه کمک کند. 
این کنفرانس همچنین چالش‌های مرتبط با غذا، دارو و امنیت انرژی را در منطقه و جهان بررسی خواهد کرد. 

فواد حسین، وزیر خارجه عراق، در جریان دیدار اخیرش از امان، پایتخت اردن، گفت که چالش‌های مهمی که عراق با آ‌‌ن‌ها مواجه است، در حوزه غذا، دارو و امنیت انرژی است و «از آنجا که این چالش‌ها فراتر از مرزهای کشورمان است، به همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی برای مواجه با آن‌ها نیاز است».  

قرار است حسین امیرعبدالهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز در این کنفرانس شرکت کند. با این حال، مناسبات ایران و اردن در سال‌های اخیر فراز ‌و‌ نشیب‌های زیادی داشته است. 

دومین نشست کنفرانس بغداد با سفر رسمی امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، به اردن، دنبال خواهد شد.

عراق در سال‌های اخیر صحنه اعتراضات گسترده‌ای علیه فساد دولتی، و نیز دخالت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.

بیشتر از جهان