وزیر خارجه ایران در کنفرانس بغداد: کشتن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس جنایتی بزرگ بود

ایران در تضاد با خواسته دولت عراق، خواهان خروج آمریکا از منطقه است

حسین امیر عبداللهیان در کنفرانس بغداد - عکس از وبسایت وزارت امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با حضور در کنفرانس بغداد طی سخنانی، مدعی حمایت ایران از عراق در مبارزه با تروریسم شد و در موضعی متفاوت با دولت عراق، خواهان خروج آمریکا از منطقه شد.

حسین امیر عبداللهیان با اشاره به کشته‌شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکا، اظهار داشت «دولت آمریکا دست به جنایتی بزرگ زد و دو مبارز جبهه ضد تروریسم تکفیری سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را به شهادت رساند. آنها نه‌تنها برای مردمان این منطقه صلح و امنیت به بار نیاوردند بلکه عامل اصلی ناامنی بوده و این موضوع در بسیاری از کشورهای منطقه به‌وضوح قابل مشاهده است.»

او در ادامه با تاکید بر «امنیت پایدار منطقه‌ای» خواهان همکاری کشورهای منطقه شد و خواهان خروج نیروهای نظامی بیگانه شد و حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی را از برگزاری انتخابات زودرس اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که رهبران سیاسی و شبه‌نظامی قدرتمند شیعه عراق در مورد وعده جو بایدن مبنی بر پایان مأموریت نظامی آمریکا در عراق دچار تردید و اختلاف نظر هستند.

پس از آنکه قاسم سلیمانی، فرمانده بلندپایه نیروی قدس سپاه و ابومهدی المهندس، فرمانده شبه‌نظامی عراق، در حمله هوایی آمریکا کشته شدند، ده‌ها حمله راکتی در اعتراض به حضور آمریکا در عراق صورت گرفته است. گفته می‌شود این حملات از سوی نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران انجام شده است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواست که شبه‌نظامیان مورد حمایت خود در آن کشور را مهار کنند و هشدار داد که در غیر این صورت، با آن‌ها مقابله خواهد کرد. در پی پیام کاظمی به ایران، اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به عراق سفر کرد و بنا بر گزارش‌ها، در دیدار با فرماندهان این شبه‌نظامیان، خواستار حفظ آرامش شد.  

از سوی دیگر، الکاظمی در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که عراق هنوز از ایالات متحده درخواست آموزش و کمک اطلاعاتی دارد. با این حال وی افزود: «دیگر نیازی به نیروهای نظامی خارجی در خاک عراق نیست. نیروهای امنیتی و ارتش عراق قادر به دفاع از کشور بدون نیروهای ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده هستند.»

ایالات متحده و عراق در ماه آوریل توافق کردند که تغییر نقش ایالات متحده برای آموزش و مشاوره، به معنای پایان یافتن مأموریت جنگی ایالات متحده است. اما آنها هنوز یک جدول زمانی برای تکمیل آن در نظر نگرفته‌اند. انتظار می‌رود در جلسه روز دوشنبه در کاخ سفید، رهبران دو کشور یک جدول زمانی را برای این انتقال مأموریت مشخص کنند. احتمال داده شده که این تغییر تا پایان سال جاری صورت گیرد.

بیشتر از جهان