حمله به پلیس پاکستان چهار کشته و زخمی برجای گذاشت

دولت پاکستان امیدوار بود که با به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ زمینه برای برقراری آتش‌بس با «تحریک طالبان» فراهم شود

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که تحریک طالبان پاکستان در مناطق مرزی افغانستان حضور دارد- ASIF HASSAN / AFP

پلیس پاکستان اعلام کرد که در حمله شبه‌نظامیان به یک ایستگاه پلیس در شمال‌غرب این کشور، چهار افسر پلیس کشته و چهار افسر دیگر به شدت زخمی شدند.

به گزارش اسوشیتدپرس به نقل از نوازخان، از افسران پلیس پاکستان، مهاجمان با استفاده از نارنجک و اسلحه به ایستگاه منطقه «لکی مروت» حمله کردند و پس از گلوله‌باران نیروهای پلیس پاکستان، از محل متواری شدند.

او افزود که تلاش پلیس برای بازداشت مهاجمان ادامه دارد. 

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما بخش زیادی از حملات بر نیروهای پاکستان را «تحریک طالبان پاکستان» بر عهده می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته شبه‌نظامیان در جریان یک حمله، شش پلیس را در ناحیه «دادوالا» در منطقه «لکی مروت» کشتند. طالبان پاکستانی مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند.  

«تحریک طالبان پاکستان» (TTP) روز دوشنبه، ۷ آذر (۲۸ نوامبر)، اعلام کرده بود که آتش‌بس با دولت این کشور را که در ماه ژوئن توافق شده بود، لغو کرده است. این گروه سپس به جنگجویانش دستور داد  که حمله‌ها را در سراسر کشور از سر گیرند.

با پادرمیانی حکومت طالبان افغانستان و به‌ویژه سراج‌الدین حقانی، وزیر کشور (داخله) این گروه، دست‌کم سه دور از مذاکرات میان «تحریک طالبان پاکستان» با دولت پاکستان در افغانستان برگزار شد، اما این مذاکرات جز برقراری دو دور آتش‌بس شکننده، نتیجه دیگری در پی نداشته است.

دولت پاکستان امیدوار بود که با به قدرت رسیدن طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، زمینه برای برقراری آتش‌بس با «تحریک طالبان پاکستان» فراهم شود. اما بر خلاف توقع اسلام‌آباد، حملات این گروه در شدت گرفته است.

با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، نیروهای جهادی در سطح منطقه جسورتر شدند و از طالبان الهام گرفتند که می‌توانند که با توسل به گزینه نظامی، دولت‌ها را سرنگون کنند.  

نیروهای جهادی پاکستان که سابقه‌ جنگیدن در کنار طالبان را در دهه ۱۹۹۰ در افغانستان داشتند، در سال ۲۰۰۷ «تحریک طالبان پاکستان» را تشکیل دادند. این گروه در مناطق قبایلی پاکستان نفوذ دارد.

مقام‌های پاکستانی ادعا می‌کنند که نیروهای «تحریک طالبان پاکستان» در مناطق مرزی افغانستان حضور دارند و حملاتی را از خاک افغانستان علیه این کشور راه‌اندازی می‌کنند. در دوران حکومت پیشین افغانستان، کابل این ادعا را بی‌اساس می‌خواند.

پس از عملیات نظامی ارتش پاکستان در سال ۲۰۱۴ میلادی، بخشی از اعضای «تحریک طالبان» به مناطق مرزی افغانستان گریختند. افغانستان کنترلی بر مرزهایش ندارد و اغلب نیروهای مرزی طالبان نیز آموزش‌های منسجمی ندارند و این باعث می‌شود که تروریست‌ها و گروه‌های جهادی بتوانند در نوار مرزی افغانستان تردد کنند. 

در دوران حکومت طالبان بر افغانستان، نگرانی‌ جدی در زمینه حضور و گسترش فعالیت نیروهای تروریستی در این کشور افزایش یافته است. 

القاعده، داعش، تحریک اسلامی ازبکستان، جماعت انصارالله، تحریک طالبان تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، جیش محمد، سپاه صحابه و شماری دیگر از گروه‌های تروریستی، در افغانستان حضور دارند.

گفته می‌شود که فعالیت این گروه‌ها در ۱۵ ماه حکومت طالبان در افغانستان، گسترش یافته است و کشورهای همسایه نگرانی شدید خود را از تهدیدهای امنیتی در امتداد مرزهای این کشور ابراز می‌کنند.

بیشتر از جهان