اعتراض و اعتصاب کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت در چند استان ایران

شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت به مقام‌های حکومتی هشدار داد که قطعا بعد از اعتراض‌ ۲۶ آذر ماه، نحوه مطالبه‌گری کارکنان صنعت نفت ایران تغییر خواهد کرد

کارگران صنعت نفت و گاز ایران روز شنبه ۲۶ آذرماه در مراکز مختلف، از عسلویه در استان بوشهر، ماهشهر و اهواز در خوزستان و گچساران در استان کهگیلویه‌وبویراحمد تا تنگ‌ بیجار در ایلام، اقدام به اعتصابی یک‌روزه و برگزاری تجمع‌های اعتراضی کردند.

در عسلویه صدها نفر از کارکنان رسمی شاغل صنعت نفت و گاز در اعتراض به رسیدگی‌نشدن به خواسته‌هایشان مقابل ورودی شرکت نفت و گاز پارس دست به تجمع زدند. شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی شعارهایی ازجمله «وزیر دروغگو، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم» و «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» سر دادند.

در شهر اهواز نیز صدها نفر از کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت مقابل در شماره سه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تجمع کردند. در این تجمع اعتراضی شعارنویسی‌هایی در دست معترضان دیده می‌شد که در آن‌ها تاکید شده بود «حقوق کارگران صنعت نفت به زیر خط فقر سقوط کرده است».

 دامنه اعتراض و اعتصاب روز شنبه کارکنان رسمی صنعت نفت و گاز ایران از عسلویه و شرکت نفت و گاز پارس در بوشهر و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در گچساران و اهواز، تا کارگران و کارکنان رسمی شرکت نفت در مناطق مرکزی ایران، ازجمله تنگ بیجار ایلام، و حتی کارکنان رسمی شاغل در مرکز بهره‌برداری خطوط لوله گاز گناباد در استان خراسان رضوی را دربر می‌گرفت.

کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت در تجمعات روز شنبه خود، خواستار اجرای ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت، حذف مالیات زیاد از حقوق‌ها، حذف سقف حقوقی، افزایش حقوق و دستمزد، پرداخت پاداش بازنشستگی، بهبود خدمات رفاهی و وضعیت بهداشت و درمان، ابطال اساسنامه صندوق نفت و رسیدگی به دیگر خواسته‌هایشان شدند.

این تجمع‌های اعتراضی یکی از گسترده‌ترین اعتراضات کارگران و کارکنان صنعت نفت در ماه‌های اخیر بود و با فراخوان ازپیش اعلام‌شده‌ای برگزار می‌شد که هدف آن برگزاری «تجمع سراسری با محوریت شهرها و مناطق عملیاتی و نفتی» بوده است.

شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی بازنشسته و شاغل صنعت نفت روز ۲۲ آذر ماه در فراخوانی از عموم کارکنان رسمی خواسته بود تا در روز ۲۶ آذر دست به اعتصاب و تجمع بزنند.

در بخشی از این فراخوان آمده بود که «قریب به ده سال است تصمیمات قانونی ماده ده برای ایجاد و افزایش انگیزه پرسنل رسمی گرفته شده، درصورتی‌که با وعده و وعید مختلف کنار گذاشته شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این فراخوان همچنین تاکید شده بود از آنجایی که محکومیت‌های دیوان علیه تصمیم مدیران وزارت نفت هم نتوانسته کاری از پیش ببرد و از سویی، تعلل بیش این اصلا جایز نیست، تنها راه باقی‌مانده گردهمایی و اعتراض کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت، اعم‌از ستاد، عملیات، شمال و جنوب است.

شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی بازنشسته و شاغل صنعت نفت در فراخوان خود تاکید کرد: «خیلی واضح و شفاف از همکاران رسمی در واحد‌های ستادی و عملیاتی می‌خواهیم که در شهرهای اهواز، عسلویه و ماهشهر تجمع کنند.»

در این فراخوان آمده بود که تجمع اعتراضی «آخرین سنگر و خاکریز دفاع از حیثیت پرسنل رسمی صنعت عظیم نفت و گاز کشور است.»

شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی بازنشسته و شاغل صنعت نفت همچنین افزود: «هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند کارکنان رسمی را در این ظلم آشکار به سکوت وادارد و قطعا بعد از ۲۶ آذرماه به خواست و عملکرد کارگران و کارکنان در نحوه مطالبه‌گری تغییر خواهد کرد.»

به‌دنبال این فراخوان بود که روز شنبه ۲۶ آذر، اعتصاب و تجمع اعتراضی گسترده کارکنان رسمی صنعت نفت و گاز ایران در گستره‌ای وسیع برگزار شد.

هنوز مشخص نیست که مقام‌های وزارت نفت چه واکنشی به این اعتراضات نشان خواهند داد، اما شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی بازنشسته و شاغل صنعت نفت تاکید کرده است که در صورت تحقق نیافتن خواسته‌های اعلام‌شده، به این اعتراضات با فراخوان‌های بعدی ادامه خواهند داد.

این اولین اعتصاب و اعتراض گسترده کارکنان رسمی صنعت نفت و گاز ایران از زمان آغاز خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی است و در صورت تکرار و تداوم، جمهوری اسلامی را با بحران گسترده‌ای مواجه خواهد کرد.

همزمان شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز اعلام کرد که فراخوان پیوستن به روزهای اعتراضی را صادر کرده و در تدارک اعتصابات سراسری است.

این شورا با اشاره به اعتصاب و تجمع یک‌روزه کارگران و کارکنان رسمی صنعت نفت در ۲۶ آذرماه، افزود که کارگران پتروپالایش‌ها نیز برای سوم و چهارم و پنجم دی‌ماه فراخوان اعتصاب داده‌اند و همچنین شماری از دانشگاه‌ها و جوانان انقلابی محلات و دانش‌آموزان نیز برای روزهای ۲۸ تا ۳۰ آذرماه فراخوان به اعتصابات و تظاهرات و راهپیمایی اعتراضی داده‌اند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در بیانیه خود از تمام کارگران نفت رسمی و پیمانی و ارکان ثالثی و قرارداد معین در تمامی بخش‌ها و مراکز نفتی، ازجمله در پترو پالایش‌ها، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، حفاری‌ها و بخش‌های حمل‌ونقل و سوخت، خواست تا به‌شکل وسیع به این فراخوان‌ها بپیوندند.

این شورا تاکید کرد که «پیوستن به این اعتراضات یک قدم مهم برای به میدان آمدن هرچه بیشتر کارگران در تمامی مراکز نفتی و تدارک برای اعتصابات سراسری در بخش‌های مختلف صنعت نفت» است.