غرب، غیر از محکوم کردن‌ها و اعمال تحریم‌، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

کشورهای غربی باید به همسایگان ایران فشار بیاورند و همزمان به معترضان فراری و پناه‌جویان سیاسی ویزا دهند

با توجه به ویژگی‌های خیزش سراسری در ایران، به‌نظر می‌‌رسد با یک حرکت انقلابی «طولانی» روبه‌رو هستیم - Behrouz MEHRI / AFP

دوشنبه این هفته، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مجموعه تحریم‌های هدفمندی را به‌طور مشترک و هماهنگ علیه عوامل سرکوب‌های گسترده در ایران وضع کردند. علاوه بر کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا، استرالیا و.. نیز سرکوب‌ گسترده معترضان در ایران را محکوم کرده‌اند و برخی از تحریم‌های حقوق بشری اعمال کرده‌اند.

اما پرسش اصلی اینجا است: غیر از اعمال تحریم‌های حقوق بشری، احضار سفرای جمهوری اسلامی یا محکوم کردن اعدام‌ و سرکوب‌ها در ایران، کشورهای اروپایی چه اقداماتی دیگری در راستای حمایت از خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی می‌توانند یا باید در دستورکار قرار دهند؟

وب‌سایت «شورای روابط خارجی اروپا» روز جمعه ۱۶ دسامبر (۲۵ آذرماه) سه اقدام مشخص را در راستای حمایت و پشتیبانی از اعتراض‌های سراسری در ایران پیشنهاد داده است. این اقدام‌ها، از محکوم کردن‌های معمول دیپلماتیک بیشتر است و سویه اجرایی و راهبردی دارد.

وب‌سایت «شورای روابط خارجی اروپا» ابتدا به چند ضعف یا کاستی در خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی اشاره می‌‌کند و در ادامه به این پرسش می‌پردازد که با فرض «طولانی‌ شدن اعتراض‌ها»، کشورهای اروپایی چه کمک یا کمک‌هایی می‌توانند برای پیشبرد انقلاب مردم ایران ارائه دهند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌نوشته وب‌سایت «شورای روابط خارجی اروپا»، ضعف‌ها یا کاستی‌های اصلی خیزش اعتراضی فعلی ایران علیه نظام جمهوری اسلامی از این قرار است:

اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، هنوز از ضعف سازمان‌دهی رنج می‌برد و فاقد رهبری مشخص است. از سوی دیگر، معترضان هنوز نتوانسته‌اند به‌طور روشن و معنادار در نیروهای سرکوبگر حکومت ریزش ایجاد کنند. اعتصاب‌ها شروع شده است، اما هنوز در بخش‌های اصلی اقتصاد، شاهد اعتصاب‌‌های مستمر و سراسری نیستیم.

با در نظر گرفتن این عوامل، به‌نظر می‌رسد جنبش اعتراضی فعلی در ایران طولانی خواهد بود و اگر قرار باشد کشورهای اروپایی کمکی به پیشبرد انقلاب در ایران داشته باشند، این کمک‌ها و اقدام‌ها کدام‌ها است؟

تلاش برای همبستگی جهانی با مردم ایران

به‌نوشته وب‌سایت «شورای روابط خارجی اروپا»، کشورهای اروپایی در درجه نخست، باید تلاش کنند تا یک همبستگی به‌واقع بین‌المللی، فراتر از کشورهای خاص اروپا، برای حمایت از اعتراض‌های ایران و شنیده شدن صدای معترضان ایجاد شود.

تماس با کشورهای مسلمان منطقه، همسایگان ایران و متحدان اقتصادی جمهوری اسلامی، برای همراه شدن با معترضان ایران، از جمله اقداماتی است که دولت‌های اروپایی باید در دستورکار خود قرار دهند.

به‌نوشته وب‌سایت «شورای روابط خارجی اروپا» همبستگی بین‌المللی و تشدید فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، می‌‌تواند مقام‌های جمهوری اسلامی را در پیشبرد سیاست سرکوب عقب براند یا مانع گسترش موج اعدام‌ها شود.

کمک به معترضان فراری و پناه‌جویان سیاسی

به‌نوشته وب‌سایت «شورای روابط خارجی اروپا»، اقدام عملی دیگری که دولت‌های اروپایی می‌توانند و باید در دستورکار قرار دهند، کمک‌های عینی به پناه‌جویان سیاسی یا معترضانی است که مجبور شده‌اند از کشور خارج شوند یا به‌دنبال راهی برای مخفی شدن و خروج از کشورند.

در این راستا، دولت‌های اروپایی باید از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک خود، تسهیلاتی به‌منظور گرفتن سریع ویزا و نجات جان افرادی که در معرض خطر دستگیری و اعدام و.. قرار دارند فراهم کنند.

دولت‌های اروپایی همچنین باید به کشورهای همسایه ایران فشار بیاورند تا امکان عبور امن از مرزها برای پناه‌جویان و فعالان سیاسی که مجبور به فرار و ترک کشور شده‌اند فراهم شود.

ارائه کمک‌های فنی و حمایت از نهادی‌های ایرانی

راه‌کار عملی دیگری که به‌نوشته «شورای روابط خارجی اروپا» می‌تواند در دستورکار کشورهای اروپایی باشد، کمک و حمایت از سازمان‌های مدنی ایرانی در خارج از کشور و ارائه کمک‌های فنی برای دسترسی آزادانه‌ و امن به اینترنت در داخل است.

وب‌سایت «شورای روابط خارجی اروپا» در نهایت به این نکته اشاره کرده است که دولت‌های اروپایی، باید اعتراض‌های ضدحکومتی کنونی ایران را به‌‌مثابه یک جنبش مستقل و خودجوش در داخل کشور به‌رسمیت بشناسند.