امروز روز جهانی مردان است

خودکشی یکی ازمهمترین دلایل مرگ مردان زیر ۴۵ سال به‌شمار می‌رود

اعضای تیم راگبی استرالیا در آغاز ماه «مومبر» در سیدنی، ۳۱ اکتبر ۲۰۱۲/WILLIAM WEST / AFP 

هر سال روز جهانی مردان در سراسر دنیا گرامی داشته می‌شود تا توجهات را متوجه مردانی کند که باعث تغییر مثبتی در جهان شده‌اند و درباره موضوعاتی که مردان در سراسر دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، آگاهی می‌دهد.

به گزارش سازمان خیریه «کالم»، با توجه به این که خودکشی بزرگ‌ترین عامل مرگ مردان زیر ۴۵ سال است، تشویق مردم به صحبت و گفتگو درباره موضوعاتی مانند سلامت روانی مردان و خودکشی آنان امری حیاتی است.

پس روز جهانی مردان چه تاریخی است؟ چه چیزی را جشن می‌گیرد؟ و موضوع مراسم امسال چیست؟

در ادامه، همه چیزهایی را که در این باره نیاز است بدانید، از نظر خواهیم گذراند:

چه زمانی است؟

روز جهانی مردان هر سال در ۱۹ نوامبر جشن گرفته می‌شود.

این روز مصادف با تولد پدر دکتر جروم تیلوکسینگ، دکتری از کشور ترینیداد و توباگو است که در سال ۱۹۹۹ روز جهانی مردان را به راه انداخت.

به‌رغم آن که این مناسبت در دو دهه گذشته در جهان جشن گرفته می‌شود، افراد بسیاری هنوز از وجود آن خبر ندارند و بعضی از آنان نیز همیشه بی‌خبری خود را بهانه مخالفت با روز جهانی زنان می‌کنند که در روز ۸ مارس هر سال جشن گرفته می‌شود.

هر سال در روز جهان زنان، ریچارد هرینگ طنزپرداز، وظیفه خود می‌داند که بی‌خبران را از وجود روز جهانی مردان آگاه سازد.

امسال شخصی توییت کرد: «۸ مارس روز جهانی زنان امروز جشن گرفته می‌شود. چرا روز جهانی مردان در هیچ تاریخی جشن گرفته نمی‌شود؟ این ثابت می‌کند که فمینیسم بر سراسر جهان مستولی خواهد شد.»

آقای هرینگ پاسخ داد: «سلام، من هم مانند تو خشمگین بودم، ولی وقتی در گوگل جست‌وجو کردم که ببینم آیا می‌شود روزی را برای روز مردان انتخاب کرد، دیدم کسی قبلا این کار را کرده است. روز جهانی مردان ۱۹ نوامبر است. خبر خوبی است نه؟»

در سال ۲۰۱۸ آقای هرینگ از جذابیت و محبوبیت توییت‌های طنز خود استفاده کرد تا بیش از ۱۵۰ هزار پوند برای خیریه «رفیوج» (Refuge) که در زمینه خشونت خانگی فعال است، جمع‌آوری کند.

چه چیزی جشن گرفته می‌شود؟

هدف روز جهانی مردان این است که از مردان نمونه تقدیر شود و درباره موضوعات مردان آگاهی داده شود.

این موضوعات شامل مسایلی مانند سلامت روانی، مردانگی زهرآلود، و جلوگیری از خودکشی مردان است.

به گزارش سازمان خیریه «ساماریتنز» (Samaritans) که در زمینه حمایت عاطفی فعالیت می‌کند، در بریتانیا مردان سه برابر بیشتر از زنان احتمال دارد خودکشی کنند.

پیش‌تر، در سال جاری میلادی اعلام شد که خودکشی مردان در بریتانیا به پایین‌ترین حد خود در بیش از ۳۰ سال گذشته رسیده است.

روز جهانی مردان همچنین در ماه نوامبر است که رسم «مومبر» (Movember) در آن برقرار است و طی آن مردان ریش و سبیل خود را بلند می‌کنند که حرکتی نمادین برای ترویج صحبت و مکالمه درباره سلامت روانی مردان، جلوگیری از خودکشی، سرطان پروستات و سرطان بیضه است.

دکتر تیلوکسینگ گفت: «جشن گرفتن روز جهانی مردان بخشی از انقلاب جهانی برای گسترش عشق و محبت است. روز جهانی مردان هر ساله توسط اشخاصی در سنین و مشاغل مختلف جشن گرفته می‌شود؛ کسانی که حامی تلاشی ادامه‌دار برای بهبود زندگی همه، مداوای قلب‌های زخم‌خورده، یافتن راهی برای مشکلات اجتماعی، آرام کردن اذهان مشوش، توجه به افراد دورافتاده از اجتماع، و کمک به افراد مشکل‌دار هستند.»

او ادامه داد: «روز جهانی مردان طراحی شده است تا افراد نمونه و الگوهای مثبت در جامعه را معرفی کند و باعث پرورش افرادی توانمند بشود.»

موضوع امسال چیست؟

موضوع روز جهانی مردان برای سال ۲۰۱۹ «ایجاد تغییری مثبت برای مردان و پسران» است.

وارویک مارش، هماهنگ‌کننده سایت internationalmensday.co.uk درباره دلیل انتخاب این موضوع برای ۲۰۱۹ چنین توضیح می‌دهد:

«هدف ما ترویج این نکته است که باید ارزش‌های مردان و پسران را نیز قدر نهاد و سعی داریم با کمک به مردان، باعث ایجاد تغییراتی مثبت و عملی در راستای سلامت جسمی و روانی مردان و پسران شویم.»

وی در ادامه می‌گوید: «روز جهانی مردان آنان را تشویق می‌کند که برای اطرافیان خود الگو باشند. پسران نیز به الگوی‌های مثبت مردانه نیاز دارند. همچنین، کل جامعه در معنایی گسترده‌تر به مردان الگو و نمونه نیازد دارد. این بهترین راه ایجاد جامعه‌ای منصفانه و ایمن است که به همه اجازه رشد و شکوفایی می‌دهد.»

اگر در بریتانیا هستید و به حمایت در زمینه سلامت روانی نیاز دارید، می‌توانید با شماره تلفن ۱۱۶۱۲۳ یا ایمیل [email protected] از موسسه ساماریتنز تماس بگیرید یا به وبسایت آن‌ به آدرس www.samaritans.org سر بزنید تا نزدیک‌ترین مرکز این سازمان را در نزدیکی خود بیابید.

© The Independent

بیشتر از زندگی