تهدید مردم از صفحه صدا و سیما

خبرهای تایید نشده حاکی از کشته شدن برخی معترضان است

صدا و سیما مدعی شده که «رسانه‌های بیگانه» ابعاد این اعتراضات سراسری را بیشتر از حد واقعی جلوه می‌دهند و در تلاشند تا شرایط کشور را «بحرانی و آشوب‌زده» نشان دهند - AFP

اعتراض‌ها به گرانی بنزین که کمی بعد از اعلام افزایش قیمت در شهرهای ایران شروع شده بود، هم‌چنان ادامه دارد. تصاویر گوناگونی از شهرهای مختلف کشور در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که حکایت از گستردگی اعتراضات دارد.

خبرهای تایید نشده‌ای از کشته شدن تعدادی دیگر از شهروندان ایرانی معترض به گوش می‌رسد. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن نیروهای انتظامی به سمت معترضان در شهر «ساوه» شلیک می‌کنند و اخبار تایید نشده‌ای از کشته شدن یک نفر در این شهر حکایت دارد. 

 به نظر می‌رسد تعداد انتشار اخبار و تصاویر در شبکه‌های اجتماعی آنقدر بالاست و تسری آن به شهرهای مختلف بی‌وقفه در حال سرعت گرفتن که امکان سکوت رسانه‌های داخلی برابر این اعتراضات از بین رفته است. حتی اگر تنها قائل به روایت دلخواه خود باشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدا و سیمای جمهوری اسلامی که همواره در واکنش به اعتراضات و اعتصابات مردمی تنها «سکوت» را انتخاب می‌کرد، در بخش خبری ساعت ۱۴ به اعتراضات مردمی در چندین شهر ایران واکنش نشان داد و در گزارشی کوتاه به این اعتراضات پرداخت.

هرچند که گزارش صدا و سیما و لحن مجری خبر بیشتر در جهت تخریب چهره معترضان بود تا پرداختی دقیق و بی‌طرف به ماجرا. مرتضی حیدری مجری خبر ساعت ۱۴ به تجمع اعتراضی مردم در شهرهای مشهد و اهواز و سیرجان اشاره کرد، اما بیشتر مواضع این بخش خبری در محکوم کردن مردمی بود که به زعم مقامات صدا و سیما گروهی «اغتشاش‌گر» بوده‌اند. 

به گفته خبر صدا و سیما، در شهر اهواز عده‌ای «اغتشاش‌گر» با «سوء‌استفاده» از تجمع مردم اقدام به آتش زدن بانک و امکان عموی در این شهر کرده‌اند. بنا به ادعای صدا و سیما در شهر خرمشهر «عده‌ای که افراد مشکوک و ناشناس که مسلح نیز بودند به سمت مردم شلیک می‌کنند که چند نفر از مردم زخمی می‌شوند».  

این بخش خبری هم‌چنین تصاویری از اعتراضات مردم در شهر آبادان را نمایش داد که در آن مردم معترض معابری در شهر را آتش زدند. البته به شیوه معمول گزارش‌های تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی این اعتراضات به گروهی «معدود و فرصت‌طلب» نسبت داده شده که زندگی «آرام و پاییزی» مردم در شهر آبادان را مختل کرده‌اند!

در بعضی از بخش‌های خبری دیگر صدا و سیما نیز «زیرنویس‌»های گاه و بی‌گاهی درباره اعتراضات مردمی پخش می‌شد که حاکی از رویکرد صدا و سیما به این اعتراضات سراسری بود. در زیرنویس شبکه خبر شلیک  «گاز اشک‌آور» از سمت پلیس و نیروهای انتظامی تایید شده است و در این زیرنویس خبری گفته شده که عده‌ای از تجمعات مردم سوء‌استفاده کردند و پلیس برای مقابله با این افراد و جلوگیری از خسارت به امکان عمومی از اقدامات بازدارنده استفاده کرده است. 

صدا و سیما مدعی شده که «رسانه‌های بیگانه» ابعاد این اعتراضات سراسری را بیشتر از حد واقعی جلوه می‌دهند و در تلاشند تا شرایط کشور را «بحرانی و آشوب‌زده» نشان دهند. رویکردی که البته «حسام‌الدین آشنا» مشاور حسن روحانی داشت و در توییتی نوشت: «ما ایرانیان اجازه نمی‌دهیم رسانه‌های مزدور برای ما تعیین تکلیف کنند».

در اخبار صدا و سیمای جمهوری اسلامی، جعفر منتظری، دادستان کل کشور در یک گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف معترضان را تهدید کرد و گفت «برهم زدن نظم عمومی جرم است و با آن برخورد می‌کنیم». منتظری البته تاکید کرد که با «اخلال در بازار و افزایش قیمت» هم برخورد قضایی می‌کنیم. 

در بخشی دیگر هم سرپرست فرمانداری شهر «سیرجان» بر صفحه تلویزیون ظاهر شد و تایید کرد که در اعتراض‌های شب گذشته در شهر سیرجان «یک شهروند عادی کشته شده است». این مقام در شهر سیرجان البته در ادعایی عجیب هم گفت که «معلوم نیست که این شهروند تیر خورده یا نه و پزشکی قانونی سیرجان در حال بررسی ماجراست». 

او هم‌چنین گفت که عده‌ای از مردم قصد داشتند به انبارهای شرکت نفت حمله کنند که با برخورد نیروهای «پلیس، سپاه و بسیج» مواجه شدند. به گفته این مقام دولتی نیروهای انتظامی فقط مجوز «شلیک هوایی» داشتند.

از سوی دیگر برای بسیاری از شهروندان پیامک‌هایی ارسال و در خصوص شرکت در تجمعات به آن‌ها هشدار داده شده است.

هرچند که تلویزیون جمهوری اسلامی سعی دارد تا حد ممکن شیوه گزارش خود از حوادث را به سمتی سوق دهد که اصل ماجرا به حاشیه رانده شود و تلاش گسترده دارد که خشم سرازیر شده مردم در خیابان‌های ایران را انکار کند، مردم ایران به سرعت به گستردگی اعتراضات دامن می‌زنند و گویی این هراس را بیشتر از قبل در دل مقامات برمی‌انگیزانند که شعله‌های این اعتراض نه با برف ناگهانی پایتخت خاموش می‌شود و نه انکار مقامات جمهوری اسلامی. 

بیشتر از