موج بازداشت و اخراج پرستاران و پزشکان به‌دلیل کمک به معترضان زخمی

تعدادی از پزشکان به‌دلیل ارائه خدمات درمانی به معترضان و حتی انتشار توصیه‌های درمانی برای نجات جان معترضان زخمی بازداشت شده‌اند

هم‌زمان با بازداشت تعدادی از پرستاران و پزشکان، تعداد دیگری از کادر درمان نیز به‌دنبال ارائه خدمات درمانی و انتشار توصیه‌هایی برای کمک به معترضان زخمی، از کار تعلیق یا اخراج شده‌اند. در همین حال، یکی از تشکل‌‌های پزشکی به مقام‌های حکومتی هشدار داد که جامعه پزشکی ایران از این سرکوب‌، «متاسف و ملتهب» است و باید همه کادر درمان بازداشت‌شده آزاد شوند و حکم اعدام «دکتر حمید قره‌حسنلو» نیز لغو شود.

گزارش‌های متعددی درباره اخراج پرستاران به‌دلیل ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی و حتی به‌دلیل انتشار توصیه‌هایی برای ارائه کمک‌های اولیه و نجات جان معترضان زخمی منتشر شده است. با این حال، خانه پرستار یا سازمان نظام پرستاری آماری از تعداد پرستاران بازداشتی یا اخراج شده از آغاز خیزش سراسری اعلام نکرده‌اند.

معین خزائلی، وکیل و حقوقدان، اخراج پرستاران به‌دلیل ارائه توصیه‌های درمانی برای نجات جان معترضان زخمی را کاملا غیرقانونی خواند و گفت: «اخراج یا تهدید به اخراج پرستاران به‌دلیل اینکه فعالیت آن‌ها در صفحات شخصی خودشان در شبکه‌های اجتماعی به‌علت اینکه هیچ ارتباطی با فعالیت حرفه‌ای‌شان نداشته کاملا غیرقانونی است».

این وکیل گفت که بنا بر ماده ۲۱ قانون کار در ایران، خاتمه بخشیدن به یک قرارداد کاری بین کارفرما و نیروی کار تنها با وجود شرایط اعلام‌شده در این ماده مجاز بوده و «هیچ یک از طرفین، قانونا مجاز به پایان رابطه کاری به میل و اراده خود در هر زمان که بخواهند نیستند».

این وکیل افزود که فعالیت پرستاران در صفحات شخصی یا حتی فعالیت صنفی آن‌ها مبنی بر برگزاری تجمع‌های صنفی یا حتی اعتراضی با هدف همراهی با اعتراض‌های سراسری در ایران، نقض مقررات کار محسوب نمی‌شود و در نتیجه اخراج آن‌ها از طرف کارفرما نیز بر خلاف قوانین کار است.

تعدادی از پزشکان به‌دلیل ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی و حتی انتشار توضیه‌های درمانی برای نجات جان معترضان زخمی در صفحه‌های اینستاگرام یا دیگر صفحه‌های رسانه‌های اجتماعی خود، بازداشت شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از اولین پزشکانی که بازداشت شد، شورش حیدری است. این پزشک اهل شهر بوکان، پس از کشته شدن تعدادی از معترضان و زخمی شدن ده‌ها نفر از مردم معترض در جریان حمله نیروهای زمینی سپاه پاسداران به شهر بوکان برای سرکوب اعتراض‌ها، در صفحه اینستاگرام خود توصیه‌هایی برای کمک‌های اولیه به معترضان زخمی‌شده منتشر کرد.

نیروهای سرکوبگر روز ۲۸ آبان‌، با هجوم به منزل شورش حیدری اقدام به بازداشت این پزشک به اتهام ارائه توصیه‌هایی برای درمان معترضان زخمی کردند.

دست‌کم سه پزشک به نام‌های یاسر رحمانی‌راد، بهنام اوحدی و همایون افتخاریان و یک پرستار که که اسم او منتشر نشده است، نیز روز ۱۳ آذر که از شهرهای تهران و خرم‌آباد برای ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی راهی شهر مهاباد شده بودند، در هتل محل اقامت خود بازداشت شدند.

نهادهای حقوق بشری خبر داده‌اند که ایمان نوابی، از جراحان بیمارستان کوثر سنندج، نیز یکی از پزشکانی است که در شهر سنندج به‌دلیل ارائه خدمات درمانی به معترضان زخمی بازداشت شده است.

نیروهای سرکوبگر دکتر ایمان نوابی را روز سه‌شنبه ۱۵ آذر ماه وقتی در حال خارج شدن از بیمارستان کوثر شهر سنندج بود، بازداشت کردند.

بازداشت این پزشکان در حالی صورت گرفته است که تاکنون تعدادی از پزشکان در شهرهای مختلف از جمله مشهد، تهران، شیراز، اصفهان و دیگر شهرها به‌دلیل شرکت در تجمع‌های اعتراضی پزشکان بازداشت شده‌اند.

هم‌زمان، انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران در نامه‌ای به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، اتهام «محاربه» واردشده به «دکتر حمید قره‌حسنلو» را رد کرد و خواهان آزادی او و همسرش، فرزانه قره‌حسنلو، شد.

در این نامه آمده است: «کتر حمید قره‌حسنلو از پزشکان خوش‌نام شهرستان کرج به همراه همسرش خانم فرزانه قره‌حسنلو در روز ۱۳ آبان ۱۴۰۱، در منزلشان بازداشت و پس از دستگیری مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند، به طوری‌که دنده‌های ایشان شکسته و آسیب ریوی ایجاد شده در حدی بوده که برای ایشان لوله سینه‌ای (چست توب) تعبیه شده است.»

در این نامه تاکید شده است که حمید قره‌حسنلو را «متعاقبا با جسم مجروح و بدون امکان انتخاب وکیل مورد اعتماد با اتهام افساد فی‌الارض» به دادگاه منتقل کرده و برای او «حکم اعدام» صادر کرده‌اند.

انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران تاکید کرد که «انتساب اتهام افساد فی‌الارض با توجه به سوابق ارزشمند خدمتی دکتر حمید قره‌حسنلو و حضور فعال در جبهه‌های دفاع از کشور، امور خیر و مدرسه‌سازی در مناطق محروم، بسیار دور از ذهن و غیر محتمل است».

این انجمن با تاکید بر اینکه «انعکاس چنین رفتاری با متهمین مغایر قانون، حقوق بشر و اصول اسلامی است و نیز صدور اینگونه احکام سنگین و غیرمتعارف موجب رنگ باختن عدالت قضایی در اذهان مردم و عرصه‌های بین‌المللی» می‌شود، از محسنی‌ اژه‌ای خواست تا فورا با «اصلاح این‌ رویه‌های قضایی به‌ویژه در مورد حکم ناعادلانه صادرشده برای حمید قره‌حسنلو» اقدام کند تا از «بروز تنش‌های بیشتر» جلوگیری شود.

موج بازداشت‌ پزشکان از زمان برگزاری اولین تجمع اعتراضی پزشکان در ساختمان نظام پزشکی مشهد آغاز شده و چنان گسترش یافته است که انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران نیز در نامه خود به مقام‌های جمهوری اسلامی، هشدار داد که «جامعه پزشکی ایران از روند جاری» در مورد برخورد با معترضان و همچنین کادر درمان و به‌خصوص بازداشت و صدور حکم اعدام برای «دکتر قره‌حسنلو شدیدا متاسف و ملتهب» است.