روسیه در مورد عواقب تحویل موشک‌های پاتریوت به اوکراین هشدار داد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: «در واقع آمریکا به یک بازیگر» در جنگ اوکراین تبدیل شده است

سامانه دفاع موشکی پاتریوت در فرودگاه نظامی سیلاچ اسلواکی- REUTERS/Radovan Stoklasa/File Photo

وزارت خارجه روسيه، روز پنجشنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر)‌، هشدار داد که اگر آمریکا ارسال موشک‌های پيچيده دفاع هوایی به اوکراين را تایید کند، این امر «اقدام تحریک‌آمیز ديگری از آمريکا» خواهد بود که با پاسخ سریع مسکو روبرو می‌شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در یک جلسه هفتگی گفت: «در واقع آمریکا به یک بازیگر» در جنگ اوکراین تبدیل شده است. زاخارووا به گزارش‌هایی مبنی بر این که آمریکا موشک‌های زمین به هوای پاتریوت را در اختیار کی‌یف قرار خواهد داد، اشاره کرد. این نوع موشک پیشرفته‌ترین فناوری دفاع ضد هوایی غرب است که می‌تواند به دفع حملات هوایی روسیه به اوکراین کمک کند. سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: کمک‌های نظامی آمریکا، به‌ویژه ارسال چنین سلاح‌های پیچیده‌ای، «به معنای دخالت گسترده‌تر نظامی در خصومت‌ها است و می‌تواند عواقب احتمالی به دنبال داشته باشد.» او مشخص نکرد که این عواقب ممکن است چه باشد.

مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه گفتند که واشینگتن برای تصویب ارسال یک سامانه موشکی پاتریوت به اوکراین آماده است. این امر پاسخی به درخواست فوری رهبران اوکراین بود که خواسته بودند سلاح‌های قوی‌تری که توانایی شلیک به موشک‌های روسیه را دارند، به این کشور داده شود. موشک‌هایی که بسیاری از زیرساخت‌های حیاتی اوکراین را تخریب و فلج کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک سامانه موشکی پاتریوت برای عملیاتی شدن، تعمیر و نگهداری، به حدود ۹۰ سرباز نیاز دارد. آمریکا از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به ارسال سامانه‌های پیچیده به اوکراین تمایلی نداشته است. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از اعزام نیرو به اوکراین نیز خودداری کرده است. با این حال، این نگرانی وجود دارد که حتی اگر آمریکا سربازانش را برای آموزش در مورد چنین سامانه‌هایی به اوکراین نفرستد، ارسال این موشک‌ها ممکن است روسیه را تحریک کند و احتمال شلیک این موشک‌ها به سوی روسیه افزایش پیدا کند. این امر تنش‌های فعلی را افزایش خواهد داد.

پیش از این گزارش‌ها، دیمتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه که ریاست آن‌ را ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور بر عهده دارد، هشدار داده بود که اگر موشک‌های پاتریوت وارد اوکراین شوند، ناتو و این موشک‌ها «بلافاصله به اهداف مشروع برای نیرو‌های مسلح روسیه تبدیل خواهند شد».

ولودمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز دوشنبه در جلسه‌ای مشترک با رهبران هفت کشور صنعتی جهان، خطاب به این گروه از کشورها گفت: اوکراین در حال حاضر به موشک‌های دوربرد، سامانه دفاع موشکی، نفربرهای مدرن و سامانه‌های دفاع هوایی با فناوری‌های پیشرفته نیاز دارد.

بیشتر از جهان