درمان جدید برای حساسیت به بادام‌زمینی

تزریق آمپول «پادتن» تا دو هفته به کسانی که آلرژی دارند، مصونیت می‌دهد

بنا به گزارش «سازمان پژوهش‌های آلرژی به مواد غذایی و آموزش»، حدود ۳۲ میلیون نفر در ایالات متحده به حساسیت به مواد غذایی دچارند. Pixabay

کسانی که از آلرژی شدید نسبت به بادام زمینی رنج می‌برند، می‌توانند با تزریق «آنتی بادی» یا «پادتن» (توضیح: نوعی پروتئین در دستگاه ایمنی بدن که در مقابل اجسام بیگانه – و گاه بافت طبیعی بدن – ویروس و باکتری، زهر یا ماده غذایی خاصی ترشح می‌شود تا به آن حمله کند و حضورش را بی‌اثر کند. هر پادتن، جداگانه و برای جسم، ماده یا بافت خاصی تولید می‌شود و در حافظه فیزیولوژیکی بدن فرد باقی می‌ماند) آن را مصرف کنند.

نتیجه تحقیقات پژوهشگران دانشگاه استَنفورد که روز پنجشنبه در نشریه «جِی سی آی اینسایت» منتشر شد، حاکی از شواهد مقدماتی برای درمان موقت آلرژی به مواد غذایی است.

بنا به این گزارش، تزریق یک آمپول «پادتن» می‌تواند تا دو هفته به کسانی که از آلرژی به بادام زمینی رنج می‌برند، مصونیت دهد و خوردن آن را برای آنان ممکن کند. 

در این نوع درمان، پادتن‌ها با مکانیزم هشدار مولکول‌هایی مقابله می‌کنند که با برخورد به حضور جسم یا ماده مورد آلرژی، سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کنند و آن را به واکنش آلرژیک وامی‌دارند. این درمان با مهار کردن مولکول «آی آِل۳۳» که مولکول آلرژی بادام زمینی است، از عوارض خوردن بادام زمینی در افراد مبتلا به این حساسیت، از جمله تنگی نفس، کهیر و شوک، جلوگیری می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کاری نادو، مولف ارشد این گزارش و استاد دانشگاه استنفورد در زمینه بیماریهای کودکان و طب عمومی، می‌گوید:«ما با مهار کردن مولکول «آی آِل۳۳» می‌توانیم بالقوه واکنش به سایر حساسیت‌ها را نیز مهار کنیم.» 

آزمایش‌های اولیه نشان داده است که ۷۳ درصد بیمارانی که به بادام زمینی حساسیت داشته‌اند، با تنها یک تزریق این پادتن توانسته‌اند به مدت پانزده روز بدون نشان دادن علایم آلرژی، بادام زمینی بخورند.

پژوهشگران خوشبین‌اند  که نتیجه این تحقیقات می‌تواند ظرف چند سال آینده‌، به درمان حساسیت‌های شدید دیگر منجر شود.

دکتر نادو می‌گوید:«آنچه در مورد این درمان عالی است، این است که فرد مبتلا به آلرژی مجبور نیست برای برطرف کردن حساسیتش همان غذا را بخورد. هرچند راه درمان ما هنوز در مرحله تجربی است، اما این امید را به وجود آورده‌ایم که دارویی برای درمان بسیاری از حساسیت‌ها و بیماری‌های ناشی از آن، کشف کنیم.» 

دکتر نادو می‌گوید، این پادتن روی افرادی که با بیماری‌های سیستم ایمنی بدن دست به‌گریبانند، از جمله آسم و اگزما، آزمایش شده است.

هرچند نتیجه این آزمایش‌ها مثبت بوده است، اما پژوهش‌های بیشتری باید در مورد زمان‌بندی و مقدار تجویز دارو انجام شود. 

بنا به گزارش «سازمان پژوهش‌های آلرژی به مواد غذایی و آموزش» (فِر)، حدود ۳۲ میلیون نفر در ایالات متحده به حساسیت به مواد غذایی دچارند. در حال حاضر، هیچ درمانی برای آلرژی‌های شدید غذایی وجود ندارد؛ هرچند حساسیت به شیر، تخم مرغ، گندم و سویا، اغلب در مقاطعی از دوران کودکی متوقف می‌شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی