حکم زندان و ممنوعیت سیاسی برای شهردار استانبول و رقیب اردوغان

اکرم امام‌اوغلو قوه قضائیه را به جانبداری از اردوغان و استقلال نداشتن متهم کرد

پیروزی امام‌اوغلو باعث شد ۲۵ سال حکومت حزب «عدالت و توسعه» و احزاب اسلام‌گرا بر بزرگ‌ترین شهر ترکیه خاتمه پیدا کند-AFP

روز چهارشنبه دادگاهی در ترکیه، اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول را به زندان و محرومیت سیاسی محکوم کرد. اپوزیسیون ترکیه که امام‌اوغلو را از چهره‌های اصلی خود و از نامزدهای احتمالی ریاست‌جمهوری سال آینده مقابل رجب طیب اردوغان می‌داند به شدت به این تصمیم معترض است و آن‌را بخشی از تلاش رئیس‌جمهور اسلام‌گرا برای سرکوب مخالفان می‌داند.

امام‌اوغلو به‌دلیل سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات شهرداری استانبول در سال ۲۰۱۹ که در آن از برخی مقامات به عنوان «ابله» نام برده بود به دو سال و هفت ماه زندان و ممنوعیت سیاسی محکوم شده است. امام‌اوغلو اما تقاضای تجدیدنظر کرده است که احتمالا مدت‌ها طول می‌کشد. او فعلا نه از شهرداری کنار می‌رود و نه روانه زندان خواهد شد.

شهردار استانبول اصلا در جلسه‌های دادگاه حاضر نشد. پلیس ضدشورش بیرون ساختمان دادگاه در بخش آسیایی بزرگ‌ترین شهر ترکیه گرد آمده بود و منتظر واکنش‌های احتمالی بود. امام‌اوغلو اما از آن سوی تنگه بسفر، در بخش اروپایی استانبول، در گردهمایی هزاران نفر از حامیانش حاضر شد و گفت حکم دادگاه نشانه «بی‌قانونی بنیادین» است که «ثابت می‌کند در ترکیه امروز عدالتی وجود ندارد.»

امام‌اوغلو گفت مردم ترکیه به این اوضاع در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری که قرار است تا پیش از ماه ژوئن سال آینده برگزار شوند پاسخ خواهند داد. انتظار می‌رود انتخابات‌ سال آینده بزرگترین چالش تا کنونی پیش روی اردوغان باشد که از سال ۲۰۰۲ تا کنون به عناوین مختلف (رهبر حزب حاکم، نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور) در صدر نظام سیاسی کشور قرار گرفته است. ترکیه اکنون با وضع اقتصادی بسیار ناگواری روبرو است: ارز کشور در حال سقوط است و تورم شدید باعث گرانی و ویرانی زندگی بسیاری از شهروندان کشور شده است.

ائتلاف شش حزبی اپوزیسیون هنوز نامزد خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری برنگزیده است و امام‌اوغلو از جمله نامزدهای احتمالی است. کمال کیلیچ‌داراوغلو،‌ رهبر حزب «جمهوری‌خواه خلق»، در حال حاضر در سفری در آلمان به سر می‌برد. او به سفرش خاتمه داد و راهی ترکیه شد تا با آن‌چه «نقض آشکار قانون و عدالت» خواند مقابله کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناچو سانچز آمور، گزارشگر مجلس اروپا در موضوع ترکیه، حکم دادگاه ترکیه را «غیر قابل تصور» خواند و در موردش ابراز ناباوری کرد. او در توییتر نوشت:‌ «عدالت در ترکیه در وضع فجیعی قرار دارد و مورد استفاده سخیف برای مصارف سیاسی قرار دارد. روز بسیار غمگینی است.»

امام‌اوغلو در سال ۲۰۱۹ در انتخابات شهرداری استانبول پیروز شد اما یکی از نهادهای نظارت بر انتخابات،‌ نتیجه را لغو کرد و دستور به برگزاری مجدد انتخابات داد. امام‌اوغلو بار دیگر پیروز شد. او پس از لغو نتایج اولیه، مقاماتی که پیروزی اولش را لغو کرده بودند «ابله» خواند. او می‌گوید به این علت از این کلمه استفاده کرده که سلیمان سویلو، وزیر کشور وقت، نیز از همین زبان علیه او استفاده کرده بوده است. پیروزی امام‌اوغلو باعث شد ۲۵ سال حکومت حزب «عدالت و توسعه» و احزاب اسلام‌گرای پیشین بر بزرگ‌ترین شهر ترکیه خاتمه پیدا کند. اردوغان نیز خود زمانی شهردار استانبول بود اما در سال ۱۹۹۹ به‌دلیل خواندن شعری اسلامی به رای وقت دادگاه، کنار گذاشته و زندانی شد؛‌ بعدها او به صحنه سیاست بازگشت و در صدر رهبری حزب «عدالت و توسعه» به نخست‌وزیری و سپس ریاست‌جمهوری رسید.

صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر حزب «دموکراتیک خلق‌ها» که طرفدار حقوق شهروندان کُرد ترکیه است، در توییتر نوشت که امام‌اوغلو باید در همان جایی زندانی شود که اردوغان زندانی شده بود؛ تا خود بتواند روزی به ریاست‌جمهوری ترکیه برسد. دمیرتاش نیز قربانی سرکوب سیاسی اردوغان است و در حال حاضر زندانی است. دادگاهی در ترکیه ماه آینده در مورد قانونی بودن حزبش تصمیم می‌گیرد. دولت اردوغان مدعی استقلال قوه قضائیه است اما مخالفان و کارشناسان می‌گویند، اردوغان این استقلال را کاملا از بین برده است. انتظار می‌رود تعیین تکلیف پرونده امام‌اوغلو چند ماه طول بکشد و حتی شاید به بعد از انتخابات بکشد. کارشناسان حقوقی می‌گویند تا زمانی که روند تجدید نظر قضایی خاتمه نیافته ممنوعیت سیاسی امام‌اوغلو رسما آغاز نمی‌شود.

بیشتر از جهان