دو فرزند یک مقام دولت پیشین افغانستان در مشهد ربوده شدند

سرقت از خانه‌ مقام‌های دولت پیشین افغانستان در ایران افزایش یافته است

هنوز انگیزه این آدم‌ربایی مشخص نیست و ربایندگان با خانواده کودکان تماس نگرفته‌اند- Facebook/ @mohammadzahir.wahdat

روز سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه، دو فرزند ۷ و ۱۰ ساله محمدظاهر وحدت، استاندار سرپل در دولت پیشین افغانستان و از اعضای رهبری حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، در شهر مشهد، به‌دست افراد ناشناس ربوده شدند. 

محمدظاهر وحدت در دولت پیشین افغانستان در مسندهای مختلف، ازجمله به‌عنوان استاندار سرپل و معاون استاندار بلخ، فعالیت کرده و از چهره‌های مطرح سیاسی در شمال افغانستان است.

پس از فروپاشی دولت و بازگشت طالبان به قدرت در ۱۵ اوت ۲۰۲۱،  محمدظاهر وحدت با خانواده‌اش به جمهوری اسلامی ایران پناه برده است و در شهر مشهد زندگی می‌کند.

نزدیکان محمدظاهر وحدت در شهر مشهد به ایندیپندنت فارسی گفتند که فرزندان او پیش‌ازظهر سه‎شنبه و در مسیر مدرسه ربوده شدند و تاکنون از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

منابع افزودند که هنوز انگیزه این آدم‌ربایی مشخص نیست و ربایندگان با خانواده کودکان تماس نگرفته‌اند.

یکی از این منابع گفت، در ماه‌های اخیر هجوم افراد مسلح ناشناس به خانه مقام‌های دولت پیشین افغانستان که از ترس طالبان به ایران گریخته‌اند، افزایش یافته است. حدود یک ماه قبل، چند فرد مسلح، به خانه بشیر توحیدی، معاون استاندار بلخ در دولت پیشین افغانستان که اکنون در مشهد زندگی می‌کند، هجوم بردند و معادل ۴۰هزار دلار پول نقد و طلا سرقت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در هفته‌های گذشته افراد مسلح به چندین خانه دیگر مربوط به بازرگانان و مقام‌های دولت پیشین افغانستان در بخش‌های مختلف مشهد هجوم برده‌اند و خانه‌ها را به قصد یافتن پول و طلا جست‌وجو کرده‌اند.

منابع مطلع در مشهد گفتند که تا لحظه انتشار این خبر، هیچ اطلاعی از وضعیت کودکان محمدظاهر وحدت در دست نیست و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز ردپایی از آدم‌ربایان در اختیار ندارند.

یکی از منابع گفت، ربوده‌شدن دو کودک محمدظاهر وحدت، انگیزه مالی دارد و ممکن است آدم‌ربایان آزادی کودکان را به پرداخت مبلغی هنگفت، مشروط کنند.

با فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، بسیاری از مقام‌های دولتی و بازرگانان به کشورهای همسایه افغانستان، ازجمله ایران و پاکستان، پناه بردند. گفته می‌شود حدود ۴میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می‌کنند که بخشی از آنان در ۱۶ ماه سلطه طالبان بر این کشور، وارد ایران شده‌‌اند. 

با وجود افزایش بیکاری و بحران اقتصادی در ایران، هنوز شمار زیادی از شهروندان افغانستان که جانشان زیر سلطه طالبان در خطر است، تلاش می‌کنند از مسیرهای غیرقانونی وارد ایران شوند. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نیز همواره تلاش کرده‌اند که با اخراج اجباری مهاجران افغان، از ورود افراد جدید جلوگیری کنند.

در همین راستا، علی قاسمی، مدیرکل اتباع و مهاجران خارجی استان خراسان رضوی، روز چهارشنبه در کمیسیون ساماندهی اتباع خارجی این استان گفت که در هشت ماه گذشته، ۳۵۰هزار شهروند افغانستان از ایران اخراج شده‌اند. او همچنین از بازداشت روزانه حدود ۵۰۰ شهروند خارجی در مرزهای ایران به‌عنوان «متجاوز مرزی» خبر داد.