فصل جدید روابط تاجیکستان و پاکستان؛ امامعلی رحمان وارد اسلام‌آباد شد

امامعلی رحمان در بیانیه‌ای در اسلام‌آباد، بر لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، با حضور نمایندگان همه اقوام، تاکید کرد

تاجیکستان نزدیک‌ترین همسایه پاکستان در آسیای مرکزی است که با دالان واخان در افغانستان از هم جدا شده‌اند- Twitter/ @president_pmln

امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، روز چهارشنبه، ۲۳ آذر، در راس هیئتی وارد اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شد. این سفر به دعوت رسمی شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان و با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه میان دو کشور انجام شد. امامعلی رحمان بعدازظهر چهارشنبه در نشست خبری مشترک با شهباز شریف، بر تقویت همکاری میان پاکستان و تاجیکستان در عرصه‌های مختلف، ازجمله تجارت و امنیت، تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری تاجیکستان در بخشی از سخنانش از افغانستان را یک «کشور زیان‌دیده از جنگ» خواند و تاکید کرد که تاجیکستان از تشکیل دولتی فراگیر با حضور نمایندگان همه اقوام افغانستان حمایت می‌کند.

امامعلی رحمان همچنین گفت که تاجیکستان تلاش می‌کند سطح همکاری‌های خود را با پاکستان در سطوح مختلف تقویت و به‌صورت مشترک با تهدیدهای امنیتی، از جمله تروریسم، افراطی‌گری و قاچاق مواد مخدر، مبارزه کند.

خبرگزاری خاور، رسانه دولتی تاجیکستان، اعلام کرد که امامعلی رحمان را در این سفر، هیئتی از اعضای کابینه، ازجمله وزیر امور خارجه، وزیر انرژی و منابع آب، وزیر صنعت و فناوری‌های نوین، وزیر حمل‌ونقل، مدیر سازمان کنترل مواد مخدر، مسئول سازمان استاندارد، رئیس اداره گمرک، رئیس آکادمی علوم و شماری دیگر از مقام‌های تاجیکستان همراهی می‌کنند.

این رسانه تاجیکستانی افزود که برای نخستین‌بار، «سامان ایر»، شرکت هواپیمایی دولتی تاجیکستان، روز چهارشنبه از شهر دوشنبه به اسلام‌آباد پرواز کرده و قرار است از این پس، هفته‌ای یک پرواز تجاری میان دوشنبه و اسلام‌آباد انجام شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه پاکستان، با انتشار اعلامیه‌ای، ضمن استقبال از سفر امامعلی رحمان به پاکستان، اعلام کرد: «در این سفر، دو طرف درمورد تقویت بیشتر همکاری‌های دوجانبه در طیفی گسترده‌، تبادل نظر خواهند کرد. قرار است تعدادی توافق و تفاهم‌نامه دوجانبه امضا شود.»

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان آمده است که انتظار می‌رود سفر رئیس‌ جمهوری تاجیکستان به پاکستان انگیزه‌ای دوباره برای تعمیق همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف ایجاد کند و مشارکت روبه‌رشد اقتصاد ژئوپلیتیکی را بیشتر تقویت کند.

تاجیکستان نزدیک‌ترین همسایه پاکستان در آسیای مرکزی است که با دالان (کریدور) واخان در افغانستان از هم جدا شده‌اند. هرچند دو کشور مرز رسمی باهم ندارند، اما پاکستان با استفاده از مسیر افغانستان، برخی اقلام تجاری را به تاجیکستان صادر می‌کند.

در این اعلامیه درباره دیدگاه‌های سران دو کشور درمورد تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی آمده است: «دو کشور درمورد مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه‌های مشترکی دارند.»

وزارت خارجه پاکستان درحالی مدعی است دو کشور در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی دیدگاه‌های مشترک دارند که با سلطه طالبان بر افغانستان، رهبران تاجیکستان و پاکستان در مورد آینده افغانستان مواضع متضادی داشته‌اند. سران دولت پاکستان همواره بر حمایت از طالبان و تعامل جهان با این گروه تاکید می‌کنند، اما امامعلی رحمان همواره بر تشکیل دولت فراگیر و مبارزه با تهدیدهای تروریستی در افغانستان تاکید کرده است.

پس از فروپاشی دولت افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت، پاکستان نخستین کشوری بود که هیئت سیاسی و نظامی خود را به رهبری ژنرال فیض حمید، رئیس سابق سازمان اطلاعات نظامی (آی.اس.آی) به کابل اعزام کرد و چندی بعد، سفارت و کنسولگری‌های افغانستان را در پاکستان به طالبان سپرد، اما تاجیکستان تاکنون هیچ‌گونه ارتباط رسمی با طالبان برقرار نکرده است.

با این حال، بنابر اعلام وزارت خارجه پاکستان، سفر امامعلی رحمان به اسلام‌آباد، آغازگر فصل جدیدی از روابط میان تاجیکستان و پاکستان خواهد بود.

بیشتر از جهان