مکرون: روسیه با حمله به مراکز غیرنظامی مرتکب جنایت جنگی شده است

به‌دنبال حملات پی‌درپی موشکی و پهپادی روسیه، حدود نیمی از زیرساخت‌های انرژی اوکراین نابود شده است

از ابتدای شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، حدود ۶.۵ میلیون اوکراینی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند - Teresa SUAREZ / POOL / AFP

با شروع فصل سرما در اروپا، کمک‌های بین‌المللی به اوکراین برای مقابله با حمله‌های روسیه و مواجهه با شرایط جنگی و خاموشی‌ شهرها بیشتر شده است.

رئيس‌جمهوری فرانسه نیروهای روسیه را متهم کرد با حمله به زیرساخت‌ها و مراکز غیرنظامی، مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند.

روز سه‌شنبه، ده‌ها کشور و سازمان‌بین‌‌المللی در پاریس متعهد شدند بیش از یک میلیارد یورو کمک در اختیار کی‌یف قرار دهند. این کمک‌ها عمدتا شامل تامین انرژی و مواد غذایی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ۱۳ دسامبر (۲۲ آذر)، در گزارشی نوشت: «همایش بین‌المللی پاریس با هدف تضمین کمک‌‌های جهانی به مردم و دولت اوکراین، در حالی صورت می‌گیرد که به‌دنبال حملات هوایی مستمر ارتش روسیه به زیرساخت‌های شهری، میلیون‌ها غیرنظامی اوکراینی به منابع انرژی و گرما دسترسی ندارند و در تاریکی و سرما به‌ سر می‌برند.»

اوکراین و دولت‌های غربی و کشورهای عضو ناتو بارها نیروهای روسیه را متهم کرده‌اند که با به‌کارگیری پهپادهای تهاجمی ساخت حکومت ایران، نیروگاه‌ها، تاسیسات آب و سایر زیرساخت‌های شهری و غیرنظامی را هدف قرار داده‌اند. حمله‌های سازمان‌یافته به مکان‌ها و اهداف غیرنظامی، در زمره «جرایم جنگی» به‌‌حساب می‌‌آید.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، که میزبان همایش بین‌المللی پاریس است، روز سه‌شنبه نیروهای روسیه را متهم کرد با بمباران اهداف غیرنظامی مرتکب «جنایت جنگی» شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مکرون، راهبرد نظامی کرملین این است که با حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی، می‌خواهد اوکراین را تسلیم کند و به‌زانو درآورد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از گزارش روز سه‌شنبه خود درباره نشست کمک‌های بین‌المللی پاریس، به‌نقل از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، نوشت: «جمع‌آوری و ارائه چنین کمک‌هایی می‌‌تواند مقام‌های روسیه را تحت فشار قرار دهد تا برای صلح و پایان جنگ اقدام کنند.»

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئيس‌جمهوری روسیه، در جریان یک نشست خبری در مسکو گفت روسیه ممکن است در آینده در مورد اوکراین توافق‌هایی را انجام دهد، اما محتاط عمل خواهد کرد.

از اوایل ماه اکتبر، هم‌زمان با کاهش دما در اوکراین، روسیه بارها شبکه‌ برق و تاسیسات آب‌رسانی و سایر زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را هدف قرار داده است. به‌گفته مقام‌های اوکراین، به‌دنبال حمله‌های پی‌درپی موشکی و پهپادی نیروهای روسیه، حدود نیمی از زیرساخت‌های انرژی اوکراین نابود شده است.

به‌گفته مقام‌های اوکراینی، روسیه با هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی می‌خواهد موج تازه‌ای از پناه‌جویان و آوارگان جنگی ایجاد کند تا کشورهای اروپای غربی را به‌نوعی تحت فشار بگذارد. از ابتدای شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، حدود ۶.۵ میلیون اوکراینی خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

بیشتر از جهان