مقام‌های اسرائیلی: ایران قصد دارد برد موشک‌های ارسالی به روسیه را محدود کند

مقام‌های اسرائیل گفته‌اند که ایرانی‌ها نخست قصد داشتند موشک ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر را نیز در اختیار روسیه بگذارند، اما اکنون از این کار منصرف شده‌اند

ویرانی‌های ناشی از حمالات موشکی روسیه- REUTERS

چهار مقام ارشد اسرائیلی با استناد به گزار‌ش‌های اطلاعاتی، به «آکسیوس» گفتند که ایران می‌خواهد برد موشک‌هایی را که قصد دارد برای جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار دهد، محدود کند. 

این خبر حاوی نکته مهمی است، زیرا تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه، می‌تواند ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باشد و «مکانیسم ماشه» را فعال کند که باعث بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران شود.

چنین وضعیت مشکل‌سازی علاوه بر تهران، برای مسکو هم مشکلات مضاعفی خواهد داشت، زیرا روسیه یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۱۵ در حکم بخشی از توافق هسته‌ای به تصویب رسید، کشورها تا اکتبر ۲۰۲۳ مجاز به انتقال یا دریافت موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و محموله بیش از ۵۰۰ کیلوگرم، نیستند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های اسرائیلی نگرانند که روسیه موتورهای موشک‌های دوربرد خود را در اختیار ایران قرار دهد، که ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود. این کشور همچنین نگران است که مسکو به تهران اجازه دهد که آزادی عمل بیشتری در سوریه برای حمله به اسرائیل و نیروهای آمریکایی در منطقه، داشته باشد.

چهار مقام اسرائیلی که «آکسیوس» در گزارش خود به سخنان آنان استناد کرده است، گفتند که فشارهای بین‌المللی، تهران را از برنامه‌ریزی برای ارسال موشک‌ها به روسیه کاملا منصرف نکرده است و تهران قصد دارد به زودی این موشک‌ها را به مسکو تحویل دهد، اما برای کاهش تبعات بین‌المللی، قصد دارد فقط موشک‌هایی با برد کمتر از ۳۰۰ کیلومتر، به روسیه ارسال کند. سامانه موشکی «فاتح ۱۱۰» با برد ۳۰۰ کیلومتر نیز جزو این تجهیزات موشکی است، اما به گفته مقام‌های اسرائیلی، تهران قصد دارد آن را به گونه‌ای اصلاح کند که قطعنامه شورای امنیت را نقض نکند. 

مقام‌های اسرائیل گفته‌اند که ایرانی‌ها نخست قصد داشتند موشک ذوالفقار با برد ۷۰۰ کیلومتر را نیز در اختیار روسیه بگذارند، اما اکنون دیگر قصد این کار را ندارند. 

وزارت خارجه ایران و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، به درخواست‌ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداده‌اند. 

کاخ سفید از اظهار نظر در مورد ارزیابی اسرائیل خودداری کرد، اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، روز جمعه، ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر)، گفت که دولت بایدن همچنان نگران احتمال ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه است. کربی گفت که تهران به بزرگ‌ترین حامی نظامی مسکو تبدیل شده است. 

ایالات متحده نگران است که روسیه تجهیزات نظامی پیشرفته مانند بالگرد، سیستم‌های دفاع هوایی، و جنگنده‌های پیشرفته Su۳۵ را در اختیار ایران قرار دهد. کربی همچنین گفت که خلبان‌های ایرانی از بهار گذشته در روسیه برای یادگیری نحوه پرواز با جت‌های روسی آموزش می‌بینند.