دبیر شورای امنیت ملی روسیه به تهران سفر کرد

«موسسه مطالعات جنگ» با انتشار خبر سفر پاتروشف به تهران نوشت هدف از این سفر گفتگو درباره فروش احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به روسیه است

یکی از متحدان اصلی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در سفری به تهران با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، و علی شمخانی، دبیر شورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، دیدار کرد تا، در حالی که مسکو در پی جلوگیری از سقوط اقتصاد خود و تقویت تلاش‌های جنگی‌اش در اوکراین است، در ارتباط با «تعمیق همکاری‌های تجاری و امنیتی» با مقام‌های حکومت ایران گفتگو کند.

رویترز در این‌باره نوشت سفر نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه، نشان‌دهنده اهمیت جمهوری اسلامی ایران برای دولت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه است و دولت او حکومت ایران را به چشم یک «تامین کننده تسلیحات نظامی» می‌بیند؛ آن‌ هم در دوره‌ای که تحریم‌های کشورهای غربی مسکو را به انزوا کشانده است.

رویترز به‌نقل از اینترفاکس نوشت، همزمان با ورود «عملیات نظامی ویژه روسیه» به نهمین ماه خود، ابراهیم رئیسی و نیکلای پاتروشف درباره همکاری‌های امنیتی میان دو کشور و همچنین شماری از مشکلات بین‌المللی گفتگو کردند.

به‌گزارش اینترفاکس، پاتروشف در سفرش به ایران با علی شمخانی نیز دیدار کرد و در این دیدار علاوه بر موضوع جنگ اوکراین، درباره اقدامات لازم برای مقابله با «مداخله غرب» در هر دو کشور به گفت‌وگو پرداختند.

رویترز به‌نقل از نورنیوز نوشت، علی شمخانی در این دیدار خواستار روابط عمیق‌تر روسیه و ایران شد؛ روابطی که به‌گزارش این خبرگزاری از حوزه انرژی تا بانکداری را در برمی‌گیرد.

شمخانی گفت:«ایران از هر ابتکاری که، بر اساس گفتگو، منجر به آتش‌بس بین روسیه و اوکراین شود، استقبال و حمایت می‌کند و آماده ایفای نقش برای پایان دادن به این جنگ است.»

به‌گزارش رویترز، کی‌یف و کشورهای غربی می‌گویند روسیه، به‌منظور هدف قرار دادن زیرساخت‌های انرژی اوکراین، در هفته‌های اخیر از پهپادهای شاهد – ۱۳۶ ساخت ایران استفاده کرده است. این گروه از کشورها همچنین می‌گویند این اقدام روسیه، اوکراین را مجبور کرده است تا برق شهرهای بزرگ، از جمله پایتخت اوکراین را، قطع کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تهران در اواخر هفته گذشته پذیرفت پهپادهای روسیه را تامین کرده است، اما در عین‌حال تاکید کرد تعداد این پهپادها محدود بوده و پیش از آغاز جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار گرفته است؛ ادعایی که رئیس جمهوری اوکراین آن را دروغ دانست.

رویترز همچنین نوشت ماه گذشته دو مقام ایرانی به این خبرگزاری گفته‌اند ایران قول داده است تا علاوه بر پهپاد، موشک‌های زمین‌به‌زمین خود را نیز در اختیار روسیه قرار دهد.

روسیه از زمان حمله نظامی به اوکراین، در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲، تلاش‌هایش به‌منظور ایجاد روابط اقتصادی، تجاری و سیاسی با ایران و سایر کشورهای غیرغربی را تسریع کرده است تا آنچه را «هژمونی» ایالات متحده می‌خواند براندازد.  

«موسسه مطالعات جنگ» در واشنگتن، با انتشار خبر سفر پاتروشف به تهران نوشت که هدف از این سفر گفتگو درباره فروش احتمالی موشک‌های بالستیک ایران به روسیه است. این موسسه نوشت تهران قصد دارد با این سفر به دشمن‌های منطقه‌ای خود، از جمله اسرائیل و عربستان سعودی که کرملین گه‌گاه با آنها همکاری می‌کند، نشان دهد با روسیه «شراکت راهبردی» دارد.

این موسسه همچنین به گزارش روز سه‌شنبه اسکای‌نیوز اشاره کرد. بر پایه این گزارش، روز ۲۹ مرداد سال جاری یک فروند هواپیمای روسیه به تهران رفته و، در ازای دریافت ۱۶۰ پهپاد انتحاری ساخت جمهوری اسلامی، مبلغ ۱۴۰ میلیون یورو و محموله‌ای از تجهیزات نظامی ساخت بریتانیا و ایالات متحده آمریکا را به حکومت ایران تحویل داده است.