آمریکا می‌گوید اعدام‌ها در ایران نشان‌دهنده هراس حاکمیت از مردم است

ند پرایس گفت: ««ما این رفتار ظالمانه را با شدیدترین لحن محکوم می‌کنیم»

ند پرایس گفت:‌این احکام سنگین برای ارعاب مردم است-TOM BRENNER / POOL / AFP

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در جلسه مطبوعاتی روز دوشنبه ۱۲ دسامبر، اجرای دومین حکم اعدام در ایران علیه معترضان بازداشت‌شده در جریان اعتراضات سراسری جاری در کشور را محکوم کرد و گفت کشتن مجیدرضا رهنورد در ملاء عام، نشان داد که رهبران مذهبی حاکم بر ایران از مردم خود در هراسند. 

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، به خبرنگاران گفت: «ما این رفتار ظالمانه را با شدیدترین لحن محکوم می‌کنیم.» 

پرایس گفت: «این احکام سنگین، و اکنون اولین مورد اعدام در ملاء عام برای ارعاب مردم ایران است. هدف از آنها سرکوب مخالفان است و تاکیدی است بر این که رهبران حاکم بر ایران تا چه حد از مردم می‌ترسند.»

در سازمان ملل متحد، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل این نهاد، خواستار توقف اعدام در ایران شد شد و گفت: «جایی برای اشد مجازات وجود ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دوجاریک گفت، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، «بر این باور است که شرایط این مورد اعدام به‌ویژه ظالمانه بوده است.» 

به گزارش خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه جمهوری اسلامی، مجیدرضا رهنورد به دلیل کشتن دو تن از نیروهای امنیتی با چاقو در دادگاهی در مشهد به اعدام محکوم شده بود. 

این خبرگزاری تصاویری از به دار آویختن رهنورد با جرثقیل در ملا‌ء عام را نیز منتشر کرد. 

اعدام مجیدرضا رهنورد و محسن شکاری، دو جوان ۲۳ ساله ایرانی که در جریان تظاهرات سراسری ضدجمهوری اسلامی بازداشت شدند، در داخل و خارج کشور به شدت محکوم شده است. 

محسن شکاری در ۱۷ آذر ۱۴۰۱، به دلیل بستن خیابان ستارخان و مجروح کردن یک بسیجی به محاربه متهم شد و پس از ۷۵ روز بازداشت، به دست ماموران جمهوری اسلامی اعدام شد.

مجیدرضا رهنورد نیز روز ۲۱ آذر به دار آویخته شد. پیشتر رهبران و فعالان سیاسی و همچنین فعالان حقوق بشر درباره خطر فوری اعدام برخی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری در ایران، هشدار داده بودند.