رئیس‌ جمهوری سابق و زندانی پرو جانشین خود را «غاصب» خواند

در اعتراضات روز یکشنبه یک نفر کشته و دست‌کم ۲۶ نفر زخمی شدند

پرو در شش سال گذشته شش رئیس جمهور داشته است- Ernesto BENAVIDES / AFP

پدرو کاستیو، رئیس‌ جمهوری سابق پرو، که هفته گذشته در جریان یک استیضاح از مقامش برکنار و سپس دستگیر شد، روز دوشنبه، ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر)، جانشین خود را «غاصب» خطاب کرد.

کاستیو گفت که «ربوده» و «تحقیر» شده است و اقدامات دینا بولارت را، که معاون سابق رئیس جمهوری بود و اینک جانشین کاستیو شده است، با «غاصب» خطاب کردن او، محکوم کرد.

کاستیو در نامه‌ای دست‌نویس که تصویر آن را در توییتر منتشر کرد، گفت که برنامه‌های «بولارت» برای پیشبرد انتخابات جدید یک «بازی کثیف» است. این اظهارات می‌تواند به تنش در کشور دامن بزند. 

دینا بولارت، رئیس ‌جمهوری جدید پرو، اوایل روز دوشنبه به خواسته‌های معترضان تسلیم شد و در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که پس از آنکه هزاران معترض بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواستار استعفای او شدند، پیشنهادی برای برگزاری انتخابات به کنگره ارسال خواهد کرد. بولارت گفت که تابع اراده شهروندان است و انتخابات زودهنگام را در آوریل ۲۰۲۴ برگزار خواهد کرد.

پیش از این سخنرانی، بولارت در توییتر نوشت: «شایسته نیست که زندگی هیچ پرویی فدای منافع سیاسی شود. من برای مرگ یک شهروند در آنداهواولاس  تسلیت می‌گویم. من دوباره اعلام می‌کنم که خواستار گفت‌وگو و پایان دادن به خشونتم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات روز یکشنبه، ۱۱ دسامبر، در پرو مرگبار بود و به گفته مقام‌ها، دست‌کم دو نفر در یک محله دورافتاده در «آند» کشته شدند. در اعتراضات روز یکشنبه همچنین دست‌کم ۲۶ نفر زخمی شدند. در روزهای پنجشنبه و جمعه نیز صدها معترض به خیابان‌های لیما آمدند و خواستار آزادی پدرو کاستیو  و استعفای دینا بولارت شدند.  

معترضان نه‌تنها خواستار استعفای رئیس جمهوری جدید، بلکه کناره‌گیری تمامی اعضای کنگره شدند.

با این حال، اظهارات دینا بولارت معترضان را آرام نکرد. ساعاتی پس از سخنرانی او، تظاهرات‌کنندگان دسترسی به فرودگاه بین‌المللی در جنوب پرو را مسدود، و باند فرودگاه را اشغال کردند. بولارت می‌گوید که انتخابات را برای آوریل ۲۰۲۴ پیشنهاد خواهد کرد. این اظهارات نشان می‌دهد که بولارت نمی‌خواهد تا پایان سال ۲۰۲۶، مدت زمانی که قانون اساسی به او اجازه می‌دهد تا زمان برگزاری انتخابات، رئیس جمهوری پرو باشد، در این مقام  بماند.  

پرو در شش سال گذشته شش رئیس جمهوری داشته است؛ از جمله سه رئیس جمهوری در یک هفته در سال ۲۰۲۰، زمانی که کنگره اختیارات استیضاح خود را تغییر داد.

بیشتر از جهان