کرملین کنترلش بر نئونازی‌های حامی پوتین را از دست داده است

اقدامات این گروه نئونازی روس به این نگرانی‌ دامن زده است که گروه‌های راست افراطی روس، در حال برنامه‌ریزی برای حمله به کشورهای عضو ناتو باشند

کانال رسمی تلگرام این گروه نئونازی روس هفته گذشته از اعضای خود خواست که جزئیات مربوط به پست‌های مرزبانی و تحرکات نظامی سه کشور بالتیک را برای این گروه ارسال کنند- REUTERS/Yves Herman

روزنامه گاردین از احتمال خارج شدن کنترل گروه‌های نئونازی روس، از جمله گروه شبه‌نظامی «روسیچ»، از دست پوتین و کرملین گزارش داد و نوشت که با اقدام این گروه‌های نئونازی روسی برای جمع‌آوری اطلاعات از کشورهای استونی، لیتوانی و لتونی، این نگرانی وجود دارد که شبه‌نظامیان نئونازی‌ روس با ناامید شدن از سرنوشت جنگ پوتین در اوکراین، خود به برنامه‌ریزی برای حمله به کشورهای عضو ناتو مشغول باشند.

گسترش فعالیت‌های گروه‌های نئونازی روس، و اینک گزارش‌هایی درباره خارج شدن کنترل آن‌ها از دست کرملین، در حالی است که ولادیمیر پوتین و دولت روسیه، یکی از دلایل خود را برای حمله به اوکراین، وجود گروه‌های نئونازی در این کشور و نگرانی از حمله آن‌ها به روس‌ها عنوان کرده بودند.

روزنامه گاردین در گزارش خود از اقدامات گروه شبه‌نظامی نئونازی روسیچ مرتبط با کرملین، خبر داده است که این گروه در فراخوانی، از اعضای خود خواسته است که اطلاعاتی را در زمینه فعالیت‌های مرزی و نظامی در کشورهای لتونی، لیتوانی و استونی، جمع‌آوری کنند.

اقدامات این گروه نئونازی روس به این نگرانی‌ دامن زده است که گروه‌های راست افراطی روس، در حال برنامه‌ریزی برای حمله به کشورهای عضو ناتو باشند.

کانال رسمی تلگرام این گروه نئونازی روس هفته گذشته از اعضای خود خواست که جزئیات مربوط به پست‌های مرزبانی و تحرکات نظامی سه کشور بالتیک را برای این گروه ارسال کنند. این سه کشور تا پیش از فروپاشی «اتحاد جماهیر شوروی» بخشی از آن بودند و اینک به عضویت ناتو درآمده‌اند.

به نوشته گاردین، انتشار گزارش‌هایی درباره فراخوان گروه مورد نظر، این پرسش را برانگیخته است که چه کسی بر گروه‌های راست افراطی طرفدار کرملین که در اوکراین می‌جنگند، فرماندهی می‌کند.

شبه‌نظامیان نئونازی روسیچ ارتباط نزدیکی با گروه شبه‌نظامی واگنر دارند و همراه با ارتش روسیه، در اوکراین می‌جنگند. گروه واگنر خود یک گروه نظامی خصوصی روس است که یوگنی پریگوژین، مدیر آن، از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، است.

کار گروه شبه‌نظامی واگنر، استخدام نیروهای شبه‌نظامی و نظامیان سابق از کشورهای مختلف برای حضور در جنگ‌های نیابتی است ومزدوران آن در جنگ‌های نیابتی مختلف، از جمله در جنگ سوریه، جنگ دونباس و حمله روسیه به اوکراین، حضور و مشارکت داشته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابعی که نخواستند نامشان فاش شود، به گاردین گفتند اقدام اخیر گروه روسیچ، اقدامی فوق‌العاده و مهم است که می‌تواند حاکی از ناامیدی آن‌ها از کرملین، و نیز ناامیدی آن‌ها از سرنوشت جنگ پوتین علیه اوکراین باشد.

به گفته این منابع، کرملین ممکن است کنترل خود را بر گروه‌های شبه‌نظامی و راست افراطی روس از دست داده باشد و در این صورت، این احتمالی مطرح خواهد بود که این گروها روش‌های افراطی‌تری برای ادامه جنگ اوکراین در پیش گیرند و اقداماتی برای حمله به یک کشور عضو ناتو انجام دهند، و این موضوع، نگرانی‌ها را از تشدید تنش‌ها افزایش می‌دهد.

گاردین همزمان از قول این منابع نوشت که بعید است کرملین مستقیما در اقدام این گروه نئونازی روس برای جمع‌آوری اطلاعات از کشورهای لتونی، استونی و لیتوانی دخالت داشته باشد، چون سرویس جاسوسی روسیه اطلاعاتی را که این گروه به دنبال آن است، از جمله اطلاعات فعالیت‌های نظامی و مرزی کشورهای بالتیک، بی‌تردید در اختیار دارد.

همین منابع البته گفتند که اقدامات این گروه نئونازی روس پرسش‌های تازه‌ای مطرح کرده است؛ از جمله اینکه آیا اقدام اخیر این گروه حاکی از  ضعف و پراکندگی نظام روسیه است؟ خارج شدن کنترل گروه‌های شبه‌نظامی از دست کرملین چه پیامدهایی خواهد داشت؟ و البته این پرسش که درصورت آغاز سرکشی گروه‌های نئونازی روس، احتمال بروز تصادفی و تشدید تنش میان روسیه و اروپا، چقدر خواهد بود.

گاردین در ادامه از قول همین منابع مطلع از فعالیت‌های گروه‌های نئونازی روسی، تاکید کرده است که اکنون پرسش اصلی این است که کنترل واقعی کرملین بر این گروه‌ها تا چه حدی است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی از گروه‌های شبه‌نظامی مانند گروه واگنر از قبل استقلال قابل‌توجهی داشته‌اند و به اندازه مقام‌های رسمی دولت روسیه، به پوتین دسترسی دارند.

این گزارش می‌افزاید که ارتباطات بین کانال‌های آنلاین دو گروه نئونازی روسیچ و گروه شبه‌نطامی واگنر، به تازگی مستند شده است، اما هنوز مشخص نیست که این گروه نئونازی روس تا چه حد تحت نظارت کلان گروه شبه‌نظامی واگنر یا وزارت دفاع روسیه عمل می‌کند.

گروه نئونازی روسیچ خود را یک نیروی خرابکار معرفی می‌کند و با وجود حمایت‌هایی که دریافت می‌کند، از پشتیبانی لجستیکی موثر وزارت دفاع روسیه برخوردار نیست.

چهارشنبه گذشته، اپراتورهای کانال رسمی روس‌زبان روسیه در تلگرام، با انتشار پستی، از کاربران کشورهای بالتیک درخواست کردند که به صورت ناشناس، اطلاعاتی را در زمینه زیرساخت‌های نظامی و امور مرتبط، به اشتراک بگذارند.

این پست که بیش از ۶۰ هزار کاربر آن را مشاهده کرده‌اند، خواستار اطلاعات مربوط به واحدهای نظامی، همراه با اطلاعات کامل نیروهای این واحدها، سمت‌ها، مشخصات اعضای خانواده‌ها و بستگان آن‌ها، و حتی وسایل نقلیه شخصی این نیروها شده است و افزون بر این، خواستار جزئیات حرکت گشت‌های نظامی و محل دقیق پست‌های مرزی، سیستم‌های نظارتی، و وسایل نقلیه نیروهای مرزبانی کشورهای لیتوانی، استونی و لتونی شده است.

اطلاعات مربوط به دکل‌های ارتباطی و دستگاه‌های امنیتی نصب‌شده در مرز و مختصات انبارهای سوخت و سیستم‌های امنیتی در مناطق مرزی این سه کشور عضو ناتو، نیز جزو دیگر مواردی است که این گروه نئونازی روس خواستار ارسال آن‌ها از اعضای کانال خود شده است.

اعضای گروه نئونازی روسیچ به دلیل وحشیگری‌هایی که در جنگ سوریه و حمله سال ۲۰۱۴ روسیه به کریمه از خود نشان دادند، در شمار گروه‌های شبه‌نظامی «بدنام» شناخته می‌شوند و از هنگام حمله روسیه به اوکراین نیز در مناطق دونباس و خارکف و خرسون مشاهده شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در سپتامبر گذشته اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه «روسیچ» اعمال می‌کند. آمریکا گروه شبه‌نظامی واگنر را نیز در سال ۲۰۱۷ تحریم کرد، و در سال ۲۰۲۰هم اتحادیه اروپا این گروه شبه‌نظامی خصوصی را تحریم کرد.

انتشار یک ویدیو از اقدام وحشتناک نیروهای این گروه در اعدام یک سرباز سابق روسیه (که به اوکراین گریخته بود، اما بار دیگر به دست این شبه‌نظامیان افتاده بود) با «پتک»، به محکومیت گسترده اقدامات این گروه منجر شد.

گاردین در گزارش خود نوشته است که دولت جو بایدن در نظر دارد گروه واگنر را در «فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی» ایالات متحده قرار دهد.

بیشتر از جهان