طالبان فارغ‌التحصیلان مدارس دینی را در آزمون راهیابی به دانشگاه شرکت می‌دهند

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان گفت که درجه علمی یک «مجاهد طالبان» باید از روی شمار مین‌گذاری‌هایی که انجام داده است، محاسبه شود

اغلب نیروهای طالبان آموزش علمی رسمی ندیده‌اند-SHAH MARAI / AFP

تلویزیون ملی افغانستان که زیر نظر طالبان فعالیت می‌کند، اعلام کرد که طلبه‌های مدارس دینی که از کلاس‌های ۱۲ و ۱۴ فارغ‌التحصیل شده‌اند، می‌توانند در آزمون راهیابی به دانشگاه‌ها ثبت‌نام کنند.

بنا به اطلاعیه‌‌ای که یکشنبه، ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) از این تلویزیون پخش شد، این افراد در دانشکده‌های شرعیات اسلامی، ادبیات عربی، و حقوق جذب خواهند شد. 

در این اطلاعیه ذکر شده است: «از آنجا که در تمام مراکز دولتی، دانشکده‌های شرعیات و تعلیمات اسلامی ایجاد شده است و کادرهای آموزشی نیز به کار گمارده شده‌اند، فرصت‌های عالی تعلیمات دینی و شرعی ایجاد شده است.»

در دوران دولت سابق افغانستان، تنها طلبه‌های مدارس دینی که جواز وزارت آموزش و پرورش را داشتند، می‌توانستند به دانشکده شرعیات و علوم اسلامی راه‌ یابند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع خبری به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که طالبان به کسانی که در آزمون‌های انتخاب رشته شرکت کردند، سند فراغت از کلاس ۱۲ و ۱۴ می‌دهند تا زمینه برای راهیابی‌شان به تحصیلات عالی فراهم شود. 

اغلب نیروهای طالبان آموزش رسمی ندارند و با تسلط این گروه بر افغانستان، از این فرصت استفاده می‌کنند تا نیروهای‌ خود را جذب دانشگاه‌ها کنند. بیشتر نیروهای طالبان تنها جنگیدن بلدند و مهارت دیگری ندارند. 

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، روز دوشنبه، ۱۲ آذر، در سفر به استان هرات در غرب افغانستان گفت که درجه علمی یک «مجاهد طالبان» باید از روی شمار مین‌گذاری‌هایی که انجام داده است، محاسبه شود. 

او در توجیه این درخواست گفت: «او [جنگجویان طالبان] ۲۰ سال زحمت کشیده و حالا تو به او می‌گویی که امتحان بدهد. او کل مسایل را ياد ندارد. اين گناه او نیست که ۲۰ سال با کفار [اشاره به حضور نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان] مقابله کرده است. درجه امتیاز آنان این است که هر قدر زیاد مین‌ انفجار داده باشد، همان قدر ممتاز است.»

طالبان در طول حدود یک سال ‌و نیم حاکمیت خود بر افغانستان، تمرکز زیادی روی ساخت و فعال‌سازی مدارس دینی و مساجد در این کشور داشته‌اند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز پنجشنبه، سوم آذر (۲۴ نوامبر) اعلام کرد که با تسلط بر افغانستان، هزار مسجد را فعال کرده‌اند و تلاش برای آماده‌سازی مساجد جدید نیز جریان دارد.

روز گذشته (شنبه، ۱۹ آذر)، خلیل‌الرحمن حقانی، وزیر «مهاجرین و عودت‌کنندگان» طالبان و عموی سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان و مسئول شبکه حقانی، علمای شهر کابل را به دفترش فراخوانده بود. 

در حساب توییتر این وزارتخانه طالبان آمده است که حقانی با تکید بر «معیاری‌سازی مدارس دینی»، توجیه کرده است که این کار نیازمندی‌های جامعه را رفع می‌کند.

طالبان بخشی از نیروی جنگی‌ خود را در مقابل دولت سابق و حامیان بین‌المللی‌اش، از مدارس دینی و مساجد در داخل افغانستان و پاکستان تامین می‌کردند. با قدرت گرفتن طالبان، تمرکز آنان به مدارس دینی در داخل افغانستان معطوف شده است. 

طالبان تنها گروهی‌ دارای نیروهای انتحاری به‌شمار می‌روند که سراسر یک کشور را در اختیار دارند. بخشی زیادی از نیروی انتحاری و نیروهای آموزش‌دیده طالبان، آموزش‌های اعتقادی را سپری کرده‌اند و آماده‌اند که برای منافع این گروه، به هر کاری تن دهند. 

بیشتر از جهان