تایمز اسرائيل از بازداشت سه عضو جامعه یهودی در ایران خبر داد

«یکی از این افراد در شیراز و دو نفر دیگر در تهران دستگیر شد»

یکی از رهبران جامعه یهودی ایران خبر داد که سه عضو این نهاد در جریان سرکوب اعتراضات ضد حکومتی، از سوی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

این منبع خبری که در خارج از ایران مستقر است، به تایمز اسرائیل گفت که دو نفر از دستگیرشدگان در تهران و یکی در شیراز بود‌ه‌اند.

او همچنین افزود که یکی از این بازداشتی‌ها در تهران آزاد شده و اظهار امیدواری کرد که دو شهروند یهودی دیگر نیز آزاد شوند.

هنوز مشخص نیست که چه دلایلی برای بازداشت این شهروندان یهودی ارائه شده است.

پیش از این، اورشلیم پست خبر داده بود که جمهوری اسلامی دست‌کم پنج ایرانی یهودی را در هفته‌های اخیر بازداشت کرده است. به گفته منبع این رسانه، دو نفر از بازداشتی‌ها در تهران دانشجو هستند و در جریان اعتراضات دانشجویی بازداشت شدند، یکی دیگر از بازداشتی‌های یهودی نیز دانشجویی شیرازی است که به دلیل به پرواز درآوردن یک پهپاد کوچک در شهرش بازداشت شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان خیزش سراسری مردم ایران و با وجود خشونت‌های گسترده حکومت علیه معترضان، ماه گذشته کمیته مرکزی یهودیان تهران در نامه‌ای اعلام کرد که در کنار حکومت ایران ایستاده است. در نامه منتشرشده از سوی این کمیته آمده است: «ناآرامی‌های اخیر منجر به کشته و زخمی شدن چندین نفر در ایران شد و خسارات مالی زیادی به کشور وارد کرد. ما همواره از مواضع ولی فقیه تبعیت می‌کنیم و اعلام می‌داریم که دشمنان نظام با هدف قرار دادن وحدت مردم ناامنی ایجاد می‌کنند.»

چنین نامه‌ای در شرایطی صادر شد که گروه حقوق بشر ایران مستقر در اسلو می‌گوید دست‌کم ۴۵۸ نفر از جمله بیش از ۶۰ کودک در جریان خیزش مردم ایران، از سوی حکومت کشته شده‌اند. هزاران نفر از جمله شهروندان عادی، بازیگران برجسته و ستاره‌های فوتبال نیز دستگیر شده‌اند.

جامعه یهودی در ایران پیشتر نیز اقدامات مشابه دیگری را در حمایت از حاکمیت انجام داده است. برخی می‌گویند چنین اقداماتی برای محافظت از یهودیان ساکن ایران است که به طور بالقوه در معرض اتهامات گوناگون قرار دارند. خاخام اعظم جامعه یهودیان در ایران، سال گذشته در اظهاراتی کشته شدن قاسم سلیمانی از سوی ایالات متحده را محکوم کرد. در عین حال، شخصیت‌های برجسته جامعه یهودی ایران به طور متناوب بیانیه‌های ضداسرائیلی منتشر می‌کنند که با دستور کار جمهوری اسلامی مطابقت دارد.

 قبل از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹، حدود ۱۰۰ هزار یهودی در ایران زندگی می‌کردند. تا سال ۲۰۱۶، بر اساس سرشماری انجام گرفته از سوی ایران، این تعداد به زیر ۱۰ هزار نفر کاهش یافته است.