تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی ۸.۸ درصد رشد کرد

عربستان سعودی اعلام کرد که انتظار دارد برای دومین بار متوالی در سال ۲۰۲۳ مازاد بودجه ثبت کند

نرخ بیکاری سعودی‌ها به پایین‌ترین سطح در ده سال گذشته رسید-FAYEZ NURELDINE / AFP

 بر اساس براوردهای رسمی منتشرشده در روز یکشنبه، اقتصاد کشور عربستان سعودی در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۸.۸ درصد رشد کرده که به گفته کارشناسان، این جهش اقتصادی اغلب به دلیل افزایش فعالیت‌های مرتبط با نفت بوده است.

به گزارش رویترز، داده‌هایی که عربستان سعودی منتشر کرده، نشان می‌دهد که فعالیت‌های نفتی این کشور در سه ماهه سوم ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۴.۲ درصد رشد داشته و در همین حال، تولید ناخالص داخلی با رشد شش درصدی در فعالیت‌های غیرنفتی تقویت شده است؛ اگرچه در سه ماهه گزارش‌شده، فعالیت‌های غیرنفتی نیم درصد کاهش یافته‌اند.

عربستان سعودی هفته گذشته اعلام کرد انتظار دارد برای دومین بار متوالی، در سال ۲۰۲۳ مازاد بودجه ثبت کند؛ هرچند ممکن است نسبت به سال ۲۰۲۲ با ۸۴ درصد کاهش مواجه باشد؛ زیرا به نظر می‌رسد چشم‌انداز نامطمئن اقتصاد جهانی و کاهش قیمت نفت خام بر درآمد بزرگ‌ترین صادرکننده نفت تاثیر بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به اعلام سازمان آمار عربستان سعودی، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به ۱.۰۳۶ تریلیون ریال (۲۷۵.۵۳ میلیارد دلار) رسیده که از این میان، سهم فعالیت‌های نفت خام و گاز طبیعی ۳۵.۲ درصد بوده است. بخش خصوصی غیرنفتی نیز ۵۰.۷ درصد به تولید ناخالص داخلی کلی کمک کرده است.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، هفته گذشته گفت که این کشور پیش‌بینی تولید ناخالص داخلی خود برای سال ۲۰۲۲ را از هشت درصد قبلی به ۸.۵ درصد افزایش داده است و این تعدیل را عمدتا به فعالیت بخش خصوصی غیرنفتی نسبت می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود طی سه تا پنج سال آینده، سالانه حدود شش درصد رشد کند.

او پیش از این نیز با اشاره به اینکه نرخ بالای رشد تولید ناخالص داخلی عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ و در میان‌مدت، ادامه خواهد داشت، گفته بود که اقتصاد عربستان سعودی به‌رغم چالش‌های بسیاری که جهان در چند سال گذشته با آن روبرو بوده، قوی‌تر از همیشه شده است.

الجدعان در ارتباط با آمار بازار کار نیز توضیح داده بود که نرخ بیکاری سعودی‌ها به پایین‌ترین سطح رسیده و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰.۱ درصد بوده که بیانگر کمترین نرخ طی ۱۰ سال گذشته است؛ در حالی‌ که این رقم در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، حدود ۱۱ درصد بوده است.

ریاض برای مقابله با چالش‌های گوناگون که کشورهای مختلف را به دلیل شرایط کنونی جهان درگیر کرده، ابتکارهای متعددی به کار بسته است. از جمله این ابتکارها می‌توان به راه‌اندازی بسته‌های محرک و فعال‌سازی ابزارهای حمایتی برای شهروندان این کشور و بخش خصوصی اشاره کرد. مقام‌های عربستان سعودی تاکید دارند که این کشور به اجرای برنامه‌های چشم‌انداز، ادامه اصلاحات و توسعه جایگاه اقتصادی خود ادامه خواهد داد.

بیشتر از اقتصاد