اردوغان می‌گوید نامه توهین‌آمیز ترامپ را به وی بازگردانده است

اردوغان به خبرنگاران گفت كه كنگره سایه سنگینی بر روابط بین دو كشور انداخته است

ترامپ در نامه‌ای که ۹ اکتبر برای اردوغان فرستاد هشدار داد در صورت ادامه حمله ترکیه، تاریخ همواره به‌عنوان شیطان از او یاد خواهد کرد - AFP

رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان، می‌گوید نامه‌ای را به دونالد ترامپ برگردانده است كه قبل از آغاز حمله ترکیه به نیروهای کرد متحد آمریکا در سوریه، رئیس جمهور آمریکا برای او فرستاده بود و در آن از او خواسته بود «احمق» و «سرسخت» نباشد.

ترامپ در نامه‌ای که ۹ اکتبر برای اردوغان فرستاد هشدار داد در صورت ادامه حمله ترکیه، تاریخ همواره به‌عنوان شیطان از او یاد خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان فاش کرد پس از دیدار روز چهارشنبه با ترامپ که هفته‌ها بعد از حمله ترکیه به شمال سوریه به دنبال خروج نیروهای آمریکایی از آن منطقه صورت می‌گیرد، نامه ترامپ را به خود او بازگردانده است. رئیس جهمور آمریکا اردوغان را به کاخ سفید دعوت کرد و شماری از سناتورهای جمهوری‌خواه نیز در جلسه دیدار آنها حضور داشتند.

اما به نظر می‌رسید که دو رئیس جمهور با هم اختلاف داشتند. رئیس جمهور ترکیه نیروهای کرد متحد آمریکا در سوریه را با «تروریست‌ها» مقایسه کرد و روحانی ترک، فتح‌الله گولن، را که در آمریکا زندگی می‌کند مسئول کودتای ۲۰۱۶ دانست. ایالات متحده از استرداد گولن امتناع كرده و ترامپ گفته است كه این موضوع «در دست بررسی نیست».

اردوغان همچنین خبرنگاری را مورد خطاب قرار داد که از ترامپ درخواست کرد توضیح دهد چرا یک رهبر نظامی کرد و یک «تروریست» را به کاخ سفید دعوت کرده است.

ارتش ملی سوریه که تحت حمایت ترکیه است به خشونت گسترده در شمال سوریه، از جمله حمله به غیرنظامیان، آدم‌ربایی و اعدام خودسرانه متهم شده است، در حالی که ارتش ترکیه نیروهای کردی را هدف قرار داده است که به نیروهای آمریکایی کمک کردند تا داعش را در منطقه شکست دهند.

اما اردوغان که در كنار ترامپ صحبت می‌کرد یگانهای مدافع خلق (ی‌پ‌گ) را كه از طرف آمریكا حمایت می‌شوند متهم كرد که زیرشاخه پ‌ک‌ک هستند که به فعالیت‌های تروریستی متهم است و به گفته ارودغان به طرز شدیدا تحریک‌آمیزی به سربازان و افراد غیرنظامی حمله می‌کند. او اشاره کرد در گزارشاتی که با این گروه همدلی می‌کنند از اطلاعات در راستای انحراف تصور عمومی از واقعیت استفاده می‌شود و هدف نهایی آن‌ها آسیب رساندن به روابط دو کشور است.

دولت ترامپ طبق قانون موظف است به دلیل خرید سیستم دفاع موشکی از روسیه، تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال کند، اما ترامپ از متحدین جمهوری‌خواه خود تقاضا کرده است تنش‌ها را کاهش دهند تا راه برای توافق تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری بین دو کشور هموار شود.

او گفت خرید سیستم دفاع موشکی از روسیه توسط ترکیه «چالش‌های بسیار جدی برای ما ایجاد کرده است» اما دو رهبر به طور پیوسته در مورد آن گفتگو می‌کنند.

او در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «امیدوارم بتوانیم راه حلی برای این وضعیت پیدا کنیم.»

با اینکه ترکیه تسلیحات ضدهوایی از روسیه خریداری کرده و کنگره قطعنامه‌ای را برای اعمال تحریم علیه این کشور به دلیل حمله به شمال سوریه صادر کرده است، ترامپ صبح امروز در کاخ سفید به خبرنگاران گفت «ایالات متحده می‌تواند به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار با ترکیه معاملات تجاری داشته باشد. در حال حاضر حجم تجارت بین دو کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار است. اما ما معتقدیم که به آسانی می‌توانیم این حجم تجارت را به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش دهیم، که هم برای ترکیه و هم برای ما بسیار خوب خواهد بود.»

اردوغان به خبرنگاران گفت كه كنگره سایه سنگینی بر روابط بین دو كشور انداخته است. هفته گذشته، مجلس نمایندگان تصویب کرد که قتل عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی در اوایل قرن بیستم به‌عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخته شود.

خروج سریع نیروهای آمریکا از سوریه راه را برای حمله ترکیه به مناطق تحت کنترل کردها در این کشور هموار کرد و باعث شد کنترل این منطقه بی‌ثبات و نیروهای متحد آن به دست ایران و روسیه و همین‌طور کشور همسایه، ترکیه بیفتد.

ترامپ قبلا به خبرنگاران گفته بود «وقت آن نیست که نگران مرز دیگران باشیم» اما تأکید کرد که شماری از نیروها را در منطقه نگه می‌دارد تا از میادین نفتی محافظت کنند. او گفت «ما تنها به خاطر نفت نیروهایمان را آنجا نگه داشته‌ایم».

ماه گذشته، معاون رئیس جمهور، مایک پنس، با هدف کمک به مذاکره در مورد آتش‌بس در سوریه با اردوغان دیدار کرد.

ترامپ در پاسخ این سؤال که آیا ترکیه قصد دارد روابط خود را با کردهای منطقه بهبود ببخشد، گفت ایالات متحده روابط بسیار خوبی با کردها دارد.

او گفت «ما با هم جنگیدیم. کردهای زیادی در ترکیه زندگی می‌کنند که از رفاه برخوردارند و به خوبی از آن‌ها مراقبت می‌شود ... استفاده از این عنوان درست نیست.»

اما اردوغان بین کردها و «سازمان‌های تروریستی» که او آن‌ها را به کشتن صدها نفر و زخمی‌کردن چند هزار نفر دیگر متهم کرد تفاوت قائل شد. او گفت «آن‌ها هرکسی که باشند ما باید اینجا تمایز قایل شویم. ما تنها با تروریست‌ها می‌جنگیم، تمام.»

رهبران جمهوری‌خواه سنا که در دیدار ترامپ و اردوغان حضور داشتند عبارت بودند از لیندسی گراهام، جیم ریش، تد کروز، جونی ارنست و ریک اسکات.

سناتور دموکرات، چاک شومر، روز چهارشنبه در مجلس سنا گفت: «این واقعیت که امروز رئیس جمهور ترامپ با دعوت کردن اردوغان به دفتر ریاست جمهوری به او پاداش می‌دهد، حیرت‌انگیز است.»

در سال ۲۰۱۵، ترامپ تأیید کرد که در تعامل با ترکیه «اندکی تضاد منافع» وجود دارد. ترامپ بارها متهم شده است که از سمت و موقعیت خود به‌عنوان ابزاری برای تجارت خصوصی خود استفاده می‌کند؛ رئیس جمهور به طور کامل از سازمان ترامپ استعفا نداده است. این سازمان به خاطر استفاده از نام ترامپ بر روی ساختمان‌های خود هزینه مجوز دریافت می‌کند. در سال ۲۰۱۲، اردوغان که آن زمان نخست وزیر بود، برج‌های ترامپ در استانبول را افتتاح کرد.

اردوغان همچنین در دعوای حقوقی ایالات متحده علیه هالک‌بانک، یکی از بانک‌های دولتی ترکیه، درگیر است. دادگاه منطقه جنوب نیویورک این بانک را متهم کرده است که به انتقال ۲۰ میلیارد دلار به ایران کمک کرده است، و این کار نقض تحریم‌های آمریكا علیه آن كشور است.

در جریان سفر پیشین اردوغان به واشنگتن در سال ۲۰۱۷، اعتراضاتی در اطراف کاخ سفید برگزار شد، و محافظان اردوغان در جلو ساختمان محل اقامت سفیر ترکیه به معترضین از جمله زنان و مردان مسن و همین‌طور اعضای یک گروه امنیتی ویژه آمریکا، حمله کردند.

بیش از ده نفر از محافظان که به تحریک خشونت متهم شده بودند قبل از تفهیم اتهام از آمریکا خارج شده بودند اگرچه بعدا از بیشتر اعضای تیم محافظان رفع اتهام شد.

طبق اسناد وزارت امور خارجه که اخیرا، در چارچوب شکایت از دولت ترکیه به نمایندگی از قربانیان منتشر کرده است، پس از این رویداد، نیروهای امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه و سرویس مخفی آمریکا بلافاصله تیم محافظان اردوغان را به پایگاه شکاری اندروز منتقل کرده بودند.

ترکیه ادعا می‌کند که اقدام محافظان در دفاع از اردوغان بوده است.

© The Independent