پیام مولوی عبدالحمید در مورد قتل امام‌جمعه اهل‌ سنت خاش

پیکر مولوی عبدالواحد ریگی در یکی از جاده‌های فرعی شهرستان خاش و در حالی‌ که سه گلوله به سر این روحانی شلیک شده بود کشف شد

در پی ربایش و قتل مولانا عبدالواحد ریگی، امام‌جمعه اهل‌ سنت شهر خاش، مولوی عبدالحمید، امام‌جمعه زاهدان، پیامی صادر کرد.

در این پیام، ضمن ابراز تاسف از قتل روحانی شناخته‌شده شهرستان خاش، آمده است: «خبر ترور ناجوانمردانه مولانا عبدالواحد ریگی رحمه‌الله، یکی از علمای سرشناس شهرستان خاش و امام‌جمعه مسجد امام حسین خاش، باعث تاسف و تالم گردید. بدون شک قتل ناحق از بدترین جنایات و موجب ناراضگی پروردگار است، اما قتل علما و نخبگان که برای جامعه مفید هستند، جنایتی بسیار سنگین و دارای عواقب خطرناکی است.»

مولوی عبدالحمید در این پیام به سوابق آشنایی و دوستی‌اش با عبدالواحد ریگی اشاره کرد و گفت: «مولانا عبدالواحد یکی از علمای دلسوز، خیرخواه، مردمی و از نیکان و صالحان شهرستان خاش و از دوستان قدیمی بود که علاوه بر امامت جمعه در مسجد امام حسین، یک شعبه حفظ موفق را در کنار آن مدیریت می‌کرد و در مدرسه مدینه‌ العلوم خاش هم مدرس حدیث بود. فرزندان ایشان هم انسان‌هایی مفید و صالح هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان روز جمعه در اطلاعیه‌ای، اعلام کرد پیکر مولوی عبدالواحد ریگی در یکی از جاده‌های فرعی شهرستان خاش و در حالی‌ که سه گلوله به سر این روحانی شلیک شده بود کشف شد.

بر اساس گزارش مقام‌های امنیتی استان سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالواحد روز پنجشنبه  در مسجد حضور داشت که افراد ناشناس از در پشتی مسجد او را ربودند و سوار یک خودرو پژو بدون پلاک کردند.

شمس‌آبادی، دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان، نیز اعلام کرده بود بعد اطلاع از ربوده شدن مولوی عبدالواحد، به دستور دادستان شهرستان، بازپرس برای تحقیق در مورد پرونده تعیین شد و تمام نیروها برای پیدا کردن مولوی عبدالواحد و شناسایی آدم‌ربایان مامور شدند. اما به نظر می‌رسد متهمان بعد از ربایش، مولوی عبدالواحد را فورا به قتل رساندند.

این روحانی شناخته‌شده شهرستان خاش در زمان حضور هیئتی که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به استان سیستان و بلوچستان فرستاده بود، با اعضای هیئت دیدار و در مورد آنچه در جریان اعتراض‌های مردم رخ‌ داده ابراز تاسف کرده بود.

پس از انتشار خبر ترور عبدالواحد ریگی، رسانه‌های حکومت تلاش کرده‌اند از این ترور فرصتی برای ایجاد اختلاف میان اهل‌ سنت منطقه ایجاد کنند و قتل این روحانی را به گروهک‌های جدایی‌طلب نسبت دهند.

بر اساس گزارش‌های محلی، مردم منطقه روز جمعه پس از شنیدن خبر کشف پیکر عبدالواحد ریگی، با سر دادن شعارهایی، جمهوری اسلامی را مسئول قتل این روحانی اهل تسنن دانستند.