تظاهرات گسترده ضدحکومتی در سیستان و بلوچستان؛ مولوی عبدالحمید از بهاییان دفاع کرد

مردم زاهدان و چابهار در واکنش به طرح علی خامنه‌ای برای بی آبرو کردن مولوی عبدالحمید، از امام جمعه اهل سنت زاهدان حمایت کردند

روز جمعه، همچون هفته‌های دیگر، مردم در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان دست به تظاهرات گسترده ضدحکومتی زدند. در زاهدان، زنان با شعار «چه با حجاب، چه بی‌حجاب/ پیش به سوی انقلاب» حضوری پر رنگ در این تظاهرات داشتند.

معترضان در زاهدان و چابهار همچنین شعارهایی در حمایت از مولوی عبدالحمید و علیه علی خامنه‌ای سر دادند. اما جمعه اهل سنت زاهدان، پیش از این تظاهرات و در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، در واکنش به سخن نقل شده از علی خامنه‌ای برای بی آبرو کردن خود گفت: عزت را خدا می دهد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، در واکنش به دستور علی خامنه‌ای مبنی بر «بی‌آبرو» کردن این روحانی اهل سنت گفت: «چیزی که خدا بدهد را فقط خودش می‌تواند پس بگیرد.»

و همچنین بار دیگر با دفاع از معترضان گفت: «ما همه ایرانی هستیم. از زرتشتی و دراویش تا بهائی. آنها هم انسان و ایرانی‌اند و باید حق‌شان رعایت شود.»

مولوی عبدالحمید پس از سفر فرمانده سپاه پاسداران به سیستان و بلوچستان و ارائه گزارش ۷۰ صفحه‌ای هیئت اعزامی خامنه‌ای درباره کشتار زاهدان، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه زاهدان خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «خدا عزت می‌دهد و می‌گیرد و عزت را کسی دیگر نمی‌تواند بگیرد.»

این گفته‌ها پاسخ صریحی به دستور علی خامنه‌ای به نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی و تبلیغاتی نظام برای «بی‌آبرو» کردن مولوی عبد‌الحمید است.

مولوی عبد‌الحمید پس از قتل‌عام دست‌کم ۹۰ نفر در شهر زاهدان به دست نیرو‌های سرکوب جمهوری اسلامی، از علی خامنه‌ای و روحانیان شیعه انتقاد‌های تندی کرد.

علی خامنه‌ای هم در مقابل هیئتی به زاهدان اعزام کرد تا درباره این کشتار تحقیق و با علمای اهل سنت مذاکره کند که بررسی‌های این هیئت در قالب ۷۰ صفحه گزارش آماده و تحویل رهبر جمهوری اسلامی شده است.

گزارش‌ها نشان داد که مذاکرات هیئت اعزامی خامنه‌ای با علمای اهل سنت، نتایج دلخواهی برای رهبر جمهوری اسلامی نداشت و او در هفته جاری حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران را برای اتمام حجت راهی زاهدان کرد.

به نظر می‌رسد مجموعه دیدار‌های سلامی در زاهدان هم نتوانسته است خواسته‌های اهل سنت را تامین کند. سخنرانی امروز مولوی عبدالحمید و حضور اعتراضی مردم در خیابان‌های برخی از شهر‌های استان سیستان و بلوچستان، موید شکست این مذاکرات است.

 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امام جمعه اهل سنت در سخنانش به این سیاست تهدید و تشویق خامنه‌ای واکنش نشان داد و با دفاع از حقوق بهائیان و زرتشتی‌ها گفت: «هر کسی در ایران زندگی می‌کند حق دارد و باید حقوقش رعایت شود.»

او همچنین در مورد صدور احکام اعدام به اتهام «محاربه» برای برخی از بازداشت‌شدگان خیزش انقلابی مردم ایران واکنش نشان داد و گفت: «کتک زدن، اهانت کردن، ناسزا گفتن و تعرض کردن به زندانیان، خلاف تعالیم اسلام است.»

این روحانی اهل سنت خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت: «برای زندانیان حکم محاربه نزنید. معترضان ۴۴ سال تحمل کرد‌ه‌اند و حالا برای مردم اعتراضی پیش آمده» که باید تحمل کنید.

مولوی عبد‌الحمید اضافه کرد: «حکم محاربه برای فعالیت مسلحانه و جنگ است، نه برای کسی که با سنگ و چوب و داد و بیداد اعتراضی بکند.»

او در بخش دیگری از سخنانش به گروه‌های «افراطی» اشاره کرد که «مردم را ترور می‌کنند و احترام مسجد و عالم را نگه نمی‌دارند، خیال می‌کنند در حال جهاد‌ند و در مسیر اسلام‌اند.»

اشاره او به نیرو‌های سپاه پاسداران و بسیج حاضر در سیستان و بلوچستان است که گروهی از آن‌ها با عنوان گروه‌های «جهادی» راهی این استان شده‌اند و گزارش‌هایی مبنی بر دست داشتن آن‌ها در کشتار مردم زاهدان منتشر شده است.

اسماعیل‌زهی بارها خواستار برخورد با عوامل این کشتار شد و در خطبه‌های این هفته نماز جمعه زاهدان هم این خواسته را تکرار کرد و گفت: «خواسته‌ ما مجازات کسانی بود که مردم را زدند. خانواده شهدا گفتند ما پول نمی‌خواهیم، عزت و حقمان را می‌خواهیم.»

بر اساس گزارش‌هایی که در بولتن محرمانه خبرگزاری فارس آمده است، هیئت اعزامی خامنه‌ای به زاهدان پیشنهاد پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان دیه به خانواده هر یک از کشته‌شدگان را ارائه کرد که این پیشنهاد را خانواده‌ها رد کرده‌اند.