مرگ مشکوک یک دانشجو و تداوم فشارهای امنیتی بر دانشجویان

برادر شهاب‌الدین هاشمی مرگ برادرش در خوابگاه را قتلی مشکوک خواند

جسد شهاب‌الدین هاشمی، دانشجوی رشته حقوق و ساکن خوابگاه شهید همت دانشگاه علامه طباطبایی‌، در حالی پیدا شد که به نظر می‌رسید خود را به دار آویخته است. کانال شوراهای صنفی دانشجویان روز پنجشنبه با اعلام این خبر گفت که چندین روز خبری از این دانشجو نبوده است و دوستان او نیز نتوانسته بودند هیچ‌گونه ارتباطی با او داشته باشند. گفته می‌شود شهاب‌الدین هاشمی به دلیل اینکه در نیمسال هشتم بود، اسکانش در خوابگاه لغو شده بود و شب‌ها در نمازخانه خوابگاه اقامت می‌کرد.

رجانیوز، وب‌سایت خبری نزدیک به حاکمیت، با تایید این خبر نوشت که «دانشجوی مورد اشاره سابقه بیماری روحی روانی و مراجعه به پزشک را داشته است. طبق تحقیقات به عمل آمده در صحنه حادثه، یک دست‌نوشته از این دانشجوی پسر با اشاره به قصد انجام خودکشی کشف و ضمیمه پرونده شد.»

وب‌سایت‌های خبری نزدیک به حاکمیت مدعی شدند که «بررسی وسایل شخصی این دانشجو نشان می‌دهد او عکس یک فرد حلق‌آویز که به دوربین لبخند می‌زند را در پس‌زمینه تلفن همراهش گذاشته بود.‌»

دانشگاه علامه طباطبایی با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد مرگ این دانشجو مدعی شد شهاب‌الدین هاشمی «از سال ۱۳۹۷ تحت مراقبت و درمان مرکز مشاوره دانشگاه بوده است»، اما برادر این دانشجو، سید مهدی هاشمی، در صفحه اینستاگرامش بیانیه دانشگاه علامه را بیانیه‌ای کثیف و سرشار از دروغ و تهمت خواند و گفت: «اعلام علت قتل مشکوک برادرم به‌عنوان ساختگی خودکشی، قبل از اعلام علت حادثه توسط مراجع قانونی را به شدت محکوم و تکذیب می‌کنم و تا روشن شدن تمامی حقایق و ابهامات موجود، حق پیگیری را برای خود و خانواده داغ‌دیده‌ام از تمامی مراجع محفوظ می‌دانم.»

او پیش از این نیز از تهدید نهادهای امنیتی و دعوتش به سکوت نوشته بود. برادر شهاب‌الدین هاشمی در صفحه شخصی‌اش نوشته بود: «دو روز پیش تعداد زیادی از نهادهای امنیتی و غیرامنیتی در سطح استانی و وزارتخانه با انجام دادن تماس‌هایی، بنده را از پاسخ دادن به ادعاهای غلط و خودساخته دانشگاه علامه طباطبایی از طریق اینستاگرام منع نموده‌اند.»

او همچنین اعلام کرده بود که «جزئیاتی را در مورد قتل مشکوک» برادرش ارائه خواهد کرد.

فشارها بر دانشجویان از ابتدای خیزش سراسری مردم ایران آغاز شده بود و با نزدیک شدن به شانزدهم آذر، روز دانشجو، افزایش یافت. دست‌کم ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه علامه که به‌علت مرگ مشکوک هم‌دانشگاهی‌شان و شروع اعدام معترضان، قصد برگزاری تجمع اعتراضی در روزهای نوزدهم و بیستم آذرماه را داشتند، به مدت یک ماه به دانشگاه ممنوع‌الورود شدند. با وجود این از صبح روز شنبه دانشجویان در محوطه این دانشگاه تجمع اعتراضی برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت دانشجویان نیز کماکان ادامه دارد و بسیاری از آن‌ها در شرایطی به سر می‌برند که هیچ‌گونه اطلاعی از پرونده و وضعیت آن‌ها در دست نیست و همچنان حق برخورداری از وکیل یا دسترسی به پرونده خود را ندارند.

نگار طاووسی، دانشجوی آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد تهران واحد علوم تحقیقات، روز ۲۱ آبان، به دست نیروهای امنیتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است، اما با گذشت نزدیک به یک ماه، از وضعیت فعلی‌اش اطلاع دقیقی در دست نیست.

ابوالفضل بیدوکی، دانشجوی مهندسی صنایع و مصطفی موسوی، دانشجوی مدیریت گردشگری دانشگاه یزد و ورودی ۱۴۰۰ که ظهر پنجشنبه ۳ آذرماه به دست نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت شده‌ بودند، پس از گذراندن مراحل بازجویی، روز پنجشنبه ۱۰ آذر، به زندان مرکزی یزد منتقل شدند.

محمدرضا راستی دیگر دانشجوی دانشگاه یزد نیز، ساعت ۹ صبح یکم آذر، طی یورش نیروهای اطلاعات سپاه به منزلش بازداشت شد. او پس از گذراندن ۱۱ روز انفرادی و بازجویی، صبح شنبه ۱۲ آذرماه، به زندان مرکزی یزد منتقل شد. به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، برای این دانشجو پرونده سنگینی ساخته و پرداخته شده است و همچنان از تعیین وضعیت او خبری در دست نیست.

حسین محمدی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اقتصاد شهری دانشگاه هنر اصفهان، ۸ آبان در حالی که برای دریافت مدارک آموزشی به دانشگاه سابق خود در تبریز مراجعه کرده بود، مقابل غذاخوری این دانشگاه بازداشت و به زندان مرکزی تبریز منتقل شد. اکنون با گذشت ۴۲ روز از بازداشت بی‌دلیل این دانشجو، همچنان خبری از آزادی او در دست نیست و گفته می‌شود به زودی برای این دانشجو دادگاهی برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر منابع خبری دانشجویان از ۵۷ روز بی‌خبری از وضعیت عباس گلشنی، دانشجوی معماری دانشگاه فردوسی مشهد، نوشته‌اند. این دانشجو، روز جمعه ۲۲ مهر، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

همچنین پس از اعتراضات دانشجویی شانزدهم آذر، مهدیه سلیمانی، دانشجوی رشته بازیگری دانشگاه آزاد تهران واحد سوهانک، روز ۱۷ آذر، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد.

کیمیا کریمی، دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه خواجه نصیر و عضو تیم والیبال این دانشگاه نیز، روز ۱۶ آذر، به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده است و خبری از او در دست نیست.